GI - bröd
Hej
Vill ha tips på GI bröd. Både recept men även "köpebröd" och då gärna vilket märke och vad det heter...
Tack o bock!
Hej
Vill ha tips på GI bröd. Både recept men även "köpebröd" och då gärna vilket märke och vad det heter...
Tack o bock!
PUFF
Saftigt och nyttigt bröd:
5dl dinkelmjöl
2dl grahamsmjöl
3dl rågsikt
1,5dl vetekross
2dl vetegrodar
1tsk havssalt
4tsk bikarbonat
2msk blandade brödkryddor (kan man hoppa över)
1liter filmjölk
0.5dl sirap
Sätt ugnen på 175grader
Blanda alla torra ingredienser. Rör ner filmjölk och sirap.
Smöra och bröa 2st 1,5 liters avlånga formar.
Grädda ca 100min
carrobarro skrev 2009-01-13 06:34:35 följande:
Grundregeln är ju mättare du blir desto mindre GI. Titta efter fiberrika bröd, alltså inte bara om de är mörka, utan att det är "hela bitar" i, typ kross eller kli.
Ju grövre malet mjölet är desto lägre GI, jämför vetemjöl och grahamsmjöl - båda är vete men olika grovt malet.
Tack! Någon som har mer tips?
Frön och nötter i brödet sänker GI. Linfrön och psylliumfrön mest om jag minns rätt. Sen kan man ju använda gryn, alltså havregryn eller råggryn.
Finns ett super gott GI bröd som heter Paulun. Finns på olika konditorier i landet
hej, man kan köpa på maxi eller på konsum affärer, de e gi bröd du bakar som du bara tillsätter vatten. De e ett brödmix. Du lär känna igen den om du ser förpackningen, stå nog tom gi bröd på den, den e grön och vit. De e SKIT gott.
Kostar 30 kr då får du två bröd på den mixen...
Tack så mycket för tipsen!
Någon mer som har något att tillägga så är det också välkommet!
vill tipsa om ett gott å nyttigt bröd, vet inte hur de e med GI men de känns nyttigt iaf!
NYTTOBRÖDET
5 dl mjöl (vete eller dinkel)
2 dl havregryn (med el utan fibrer)
1 dl linfrö
1 dl russin (eller hackade torkade aprikoser eller solrosfrön)
1 dl hackade hasselnötter, valnötter eller annat man gillar..
(russin å valnötter är min favvo!)
2 tsk bikarbonat
1½ tsk salt
4 dl mild naturell yoghurt eller fil..
0,5 dl flytande honung
1 rivet äpple (med skal)
Blanda allt och häll/lägg i en brödform klädd med ett bakplåtspapper GRÄDDA DIREKT i 200 gr i nedre delen av ugnen 60-80 min beroende på hur hård skorpa man vill ha..
snabbt å gott!!