• Anonym (vill)

hjälp? var gifter man sig?

jag börjar fundera på att fria till min flickvän. :) var gifter man sig om man gifter sig borgligt? finns det något jag bör tänka på då vi är ett homosexuellt par?

• Svar på tråden hjälp? var gifter man sig?
  • Kluvenflicka

Du kan i princip gifta dig var du vill..så länge vigselförättaren vill viga er just där. Ring till rådhuset eller er kommun för att veta hur det fungerar hos just er.

Vi gifte oss i rådhuset. Glöm inte att ni måste ta ut hindersprövning, det gör ni på Skatteverket, ring dem med så fixar dom det.

Sen är det bara att gifta sig Inget speciellt att tänka på när du är homo..allt som annars..

Lycka till!

• joojoo

Du kan gifta dig precis var som helst om du gifter dig borgerligt, så länge du får vigselförrättaren att gå med på platsen.

Själv gifte jag mig utomhus med min man på platsen där vi sågs för första gången.

• SarahA

borgerligt kan du gifta dig i rådhuset, eller så kan du ha en egen fest hemma och bara hyra en präst

• Anonym (vill)

är rådhus samma sak som tingshus?
    vad innebär hindersprövning?

• Kaprifolen

Hindersprövning innebär att de kollar att ingen av er redan är gift och att ni inte är för nära släkt med varandra.

• Mogika

Som andra har skrivit så kan ni gifta er typ där ni vill!
    Här är en länk till skatteverket med vad ni behöver fixa innan ni gifter er! www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/aktenskap.4.18e1b10334ebe8bc80004956.html

Jag kan även länka till en helt uuuuunderbar vigselförättare som vigde mig coh min man! Henne hittar du här: www.romantiskavigslar.se/default.asp
    Hon arbetar främst i sthlmsregionen, men kan enl överrenskommelse viga i hela sverige!

Lycka till!

• Anonym (vill)

tack så jättemycket! :) vad kostar det om man tex vill gifta sig i rådhus? betalar man för allt,prästen eller hur funkar det? om man vill hyra en präst,vad kostar det då?

• SarahA

det kostar ingenting... men sen 'brukar' man ge prästen nåt för sakens skull, men inget han begär

• Mogika

Anonym (vill) skrev 2009-01-13 08:25:47 följande:

tack så jättemycket! :) vad kostar det om man tex vill gifta sig i rådhus? betalar man för allt,prästen eller hur funkar det? om man vill hyra en präst,vad kostar det då?
    Men eftersom ni är homosexuella så kan ni ju inte få en präst som viger er (rätta mig om jag har fel)
    Vill ni gifa er i rådshuset eller stadshuset är det nästan alltid gratis! Kolla där ni bor!
    Även på den här sidan kan du hitta en massa info!
    www.brollopstorget.se/Vigseln/borgerlig.php
  • Anonym (vill)

SarahA skrev 2009-01-13 08:27:14 följande:

det kostar ingenting... men sen 'brukar' man ge prästen nåt för sakens skull, men inget han begär
    okej,tack så mycket!
Svar på tråden hjälp? var gifter man sig?