Inlägg från: varfördåför |Visa alla inlägg
  • varfördåför

Romer

är det så att romer måste skrika under förlossningen? (frågde igår, men då kom frågan bort bland alla andras) tror att det var våran barnmorska på föräldragruppen som sa det, att romerna ville ha förlosningssalarna längst bort från bb rummen för att inet störa eftersom det ingår i förlossningen att "vråla". (väldigt omtenksamt isf att be om rum längre bort )

2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • varfördåför
    Kinne79 skrev 2009-01-15 20:20:49 följande:
    Men vad hade ni för barnmorska? Beroende på hur hon sa det där och i vilket sammanhang så låter det onekligen som att hon sprider lite fördomar.
    det avr absolut inet så.. hon sa det av erfarenhet då hon jobbade på förlossningen.. men återigen det kasnke var finska romer, de verkar ju mer traditions bundna och det finns flest av dem här i stan.. det var inget elakt i det utan bara kuriosa..
  • varfördåför
    romani beauty skrev 2009-01-15 23:38:25 följande:
    får bygga vidare..i rumänien så har fortfarande många kalderas-kvinnor traditionella kjolar, samt bär alltid sjal (diklo)som visar att de är gifta. Man har också mycke guld i form av mynt som man fäster kring halsen eller i håret (galbeni). jag har en video i mitt galleri på detta. Själv har jag bara vanlig långkjol till vardags som är så pass lång den går över knäna, och det kan vara en vanlig kjol från H&M. Dock har jag en förkärlek till långa vida volangkjolar i starka färger haha. Min mamma har alltid kjol, ingen traditonell men ofta vid och mönstrad i olika färger. Diklo använder man inte så mycket längre, men jag har det ibland för jag tycker det är fint och det är en symbol för mig som romsk kvinna, jag lindar en sjal i tunt tyg runt huvudet och fäster den med klämmor i guld. romani beauty skrev 2009-01-15 22:33:55 följande:
    som hon i ringaren från notredam hon hade sådana kjolar
  • varfördåför
    TBS skrev 2009-01-16 07:07:11 följande:
    xylifon skrev 2009-01-16 00:23:05 följande: Vill bara påpeka att en fördom inte alls behöver vara elakt menad eller ens negativ. Det är bara en förutfattad mening om en människa baserad på hans/hennes hudfärg, kön, ursprun, kultur, sexuell läggning etc..Fördommar är ändå nästan alltid av ondo, eftersom att de ofta blir självuppfyllande (den som "förväntas" vara på ett visst sätt, blir även det)I det här fallet verkar det dock vara fråga om en missuppfattning av kulturen, inte människorna.
    eller s kanske det är skillnad på olika grupper av romer som det har framkommit tidigare i tråden?! det hon sa var ju självupplevt..
  • varfördåför
    AstraTrillian skrev 2009-01-16 09:27:34 följande:
    Vilken trevlig tråd. Så tråkigt med alla läskiga fördomstrådar. Passar på att fråga vilken "slags" romer de som heter Taikon är? Min mamma tillbringade oerhört mycket tid hos dem som liten, de tog hand om henne då hon hade det svårt hemma.
    är inet de tatarer? fast det kasnke är en del av romerna? nu kanske jag är vilsen igen
  • varfördåför
    romani beauty skrev 2009-01-16 09:43:12 följande:
    nä, inte alls..de är äkta kaldarasa, äkta romer.
    ok.. vilka är tatarerna då?
  • varfördåför

Med tatarer menas idag vanligtvis kazantatarer, som även kallas volgatatarer (kazantatarer räknas dock stundom som en undergrupp till volgatatarer; se nedan), ett turkfolk som främst bor i Tatarstan (före detta Tatariska republiken i Sovjetunionen) i Ryssland, där de utgör en knapp majoritet, i Basjkirien och andra delar av Ryssland, samt även i Uzbekistan och Ukraina. De talar främst tatariska, ett i den kiptjakbolgariska undergruppen placerat nordvästturkiskt språk, men även ryska. De är främst sunnimuslimer, men även rysk-ortodoxa.

De finska tatarerna är en nationell minoritet i Finland, tillhörande folkgruppen tatarer. Gruppen omfattar totalt cirka 800 personer. Deras religion är islam

jag blandade nog ihop dem med romer frö att de finns i finland och är någon typ av nomadfolk

• varfördåför
    Familjetrollet skrev 2009-01-16 18:07:21 följande:
    vad konstigt för jag ser zigenare som ofta är klädda i svart "folkdräkt2eller vad man nu kallar er kjol och "kavaj"
    det är de finska zigenarna..
  • varfördåför
    Biba skrev 2009-01-16 22:52:25 följande:
    Jag tycker detta är så spännande. Men ordet tattare är det kopplat till svenska zigenare eller är det ett skällsord ( förlåt i såfall) En vän till min bror och vår famil heter Björk i efternamn och tydligen skall det vara ngn släkt som är zigenare eller liknande. Vad är dom? Svenska zigenare? ngn som hört talas om Björk?
    tattare är väl tatarer och de hade inget med romer att göra fick jag veta tidigare i tråden.. det är ett nomadfolk från tatarien (tattarstan). men jag trodde att det var zigenare också
  • varfördåför
    romani beauty skrev 2009-01-16 22:59:29 följande:
    de är väl svenska resande, alltså sinter som kom hit på 1500-talet o är från samma ursprung som de finska zigenarna
    tattarna måste ju ha med tatarerna att göra.. eller har fler en jag blandat ihop dem och gett namnet tattare till de svenska zigenarna?!
Svar på tråden Romer