Inlägg från: romani beauty |Visa alla inlägg
  • romani beauty

Romer

jag jobbar också O ja, man lever ändå mycke som svenskar nuförtiden, det håller jag med om..fast jag ha ju släkt som inte är helt bofasta så deras liv skiljer sig mycke från hur jag o min man lever..jag tycker skillnadr ligger mest i hur man ser på familjen o respekten man har mellan varann.

minshakira skrev 2009-01-14 22:22:37 följande:
    alla e inte lika dana...vi e romer men vi lever som svenskar....barnen går på dagis medans ja jobbar häcken an mig på netto som butiksbiträde...jobbat där typ 1 år å nån månad...innan dess har ja jobbat som städerska,fastighetsskötare...å skogs huggare,hahah med lysande oranga kläder....det ända som skilljer mig å typ en icke rom e att jag har kjol när ja onte jobbar,inte sånna stora kjolar bara den går ner över knät...ska lägga in mera bilder...frågs nåt om ni vill...ja svarar på allllttt
  • romani beauty

jag tror de är de finska zigenarna som är hårda med det där, eller de är ju rätt extrema i renhetsgrejerna

Juliiia skrev 2009-01-15 00:02:03 följande:
    qattla-  På din fråga ovanför svarar jag att det inte stämmer. Min man bara höjde ögonbrynen när jag fråga haha
  • romani beauty

jag vet inte, kanske de äter ute hahaha. jag umgås inte med dem.

Juliiia skrev 2009-01-15 00:19:04 följande:
    jasså okej. Men vad händer när killen jobbar o ska ha mat på bordet när han kommer hem? :P ..nu ska jag sova. Godnatt på er! :)
  • romani beauty

ja, vi umgås inte. De är inte samma som oss..inte i språk, tradition..

xylifon skrev 2009-01-15 00:27:39 följande:
    anade jag en viss fientlig het till de finska romerna? finns det "stridigheter" mellan grupperna?
  • romani beauty

alltså, de beror nog på hur ens familj ser på saker..det finns de som gifter sig efter att ha varit tillsammans ett tag, sådär liberala familjer..fast enligt tradition så ska man gifta sig o sen flytta ihop o tjejen ska va oskuld o allt sånt där. Men jag tror inte de finns många romer som liksom skulle va sambo hela livet o skaffa barn o inte va gifta osv som svenskar. Det är ändå viktigt att vara gift. Själv gifte jag mig då jag var 17 men har skilt mig o är nu gift igen.

Molly1982 skrev 2009-01-15 01:15:34 följande:
    Jag skulle vilja veta hur romerska bröllop går till...träffas de som vi/jag, bor ett tag och kanske gifter sig om man nu vill/orkar ta tag i det?
  • romani beauty

finns kristna o muslimska romer. Sen tror vi på sånt som andra kallar vidskepligt ..typ otur, onda ögat, elaka andar o sånt o de finns massa saker man gör för o skydda sig mot sånt där.

Brio skrev 2009-01-15 01:31:25 följande:
    Tror romer på någon speciell gud eller annan sorts tro?
  • romani beauty

nej vi har annat..krucifix, madonnamedaljonger,ikoner, fyrklövrar, mynt med hål i..

Juliiia skrev 2009-01-14 23:57:13 följande:
    Ett rött snöre, okej, har jag inte hört förut :) , så ni har inte det där typ ögat som skyddar?Det sätts på bebisarnas kläder, runt armen eller över sängen tex..Skyddar mot onda ögat..
  • romani beauty

ja, vad jag hört så.

analklåda skrev 2009-01-15 08:44:20 följande:
    är det inte tradition för finska romer att rymma för att gifta sig?
  • romani beauty

tänker du nu på de finska zigenarnas kjol? eller bara i allmänhet?

Brio skrev 2009-01-15 13:01:19 följande:
    Det är jättespännande att läsa det här ! Klänningarna som romer brukar ha, alltså de där finklänningarna med stor kjol, får man en sådan vid en viss ålder eller har barnen också sådana?
  • romani beauty

haha, va? nä, vi gratulerar då både fäder, morfäder etc Det är sant att man pratar inte om sex o sånt med äldre närvarande, men vi har iaf inget tabu mot att gratulera. När ett barn fötts så samlas männen med fadern o så dricker de en massa whiskey haha.

xylifon skrev 2009-01-15 17:25:18 följande:
    jag ahr hört att man inet får gratulera den blivande morfadern för att dte är som att säga "grattis, din sotter har haft sex.." ligger det någon sanning i det?!
Svar på tråden Romer