Inlägg från: romani beauty |Visa alla inlägg
  • romani beauty

Romer

jag vet de finns nån tjej som är finsk zigenare här men hon vill visst inte gå ut med det.

• romani beauty

ja, problemet är väl att vi inte blandas

Miss Daisy skrev 2009-01-16 21:13:48 följande:
    Åh, så tråkigt. Det skulle vara kul om ni alla kunde berätta lite om era kulturer, vad som skiljer och vad som är samma. Helt sjukt egentligen att man vet så lite om både romer och samer trots att vi har levt i samma land så länge.
  • romani beauty

de är väl svenska resande, alltså sinter som kom hit på 1500-talet o är från samma ursprung som de finska zigenarna

Biba skrev 2009-01-16 22:52:25 följande:
    Jag tycker detta är så spännande. Men ordet tattare är det kopplat till svenska zigenare eller är det ett skällsord ( förlåt i såfall) En vän till min bror och vår famil heter Björk i efternamn och tydligen skall det vara ngn släkt som är zigenare eller liknande. Vad är dom? Svenska zigenare? ngn som hört talas om Björk?
  • romani beauty

hehe..så du är kaaleet då

Jomppelina skrev 2009-01-16 21:37:20 följande:
    romani beauty skrev 2009-01-16 20:46:01 följande:
    Jag skulle bli speciellt glad om du kunde berätta mer om den finska zigenska kulturen. Kanske kan du vara ombud. Jag frågar för att ... tar sats för det här har jag inte heller gått ut med tidigare... jag har anknytning till Lindgren men har inte växt upp inom släktet.
  • romani beauty

nä, tattare är öknamn för svenska resandefolket som är sinter

xylifon skrev 2009-01-16 23:29:59 följande:
    tattare är väl tatarer och de hade inget med romer att göra fick jag veta tidigare i tråden.. det är ett nomadfolk från tatarien (tattarstan). men jag trodde att det var zigenare också
  • romani beauty

exakt så..hopblandning

xylifon skrev 2009-01-16 23:32:23 följande:
    tattarna måste ju ha med tatarerna att göra.. eller har fler en jag blandat ihop dem och gett namnet tattare till de svenska zigenarna?!
  • romani beauty

ja, haha...guu så tråkigt jag har..mannen jobbar o all släkt är fortfarande i rumänien o jag har inge o umgås med haha

xylifon skrev 2009-01-16 23:34:12 följande:
    oj vad vi skriver om varandra
  • romani beauty

kan inte..har jobbat natt senaste nätterna o är inte trött förrän 2-3 inatt helt säkert. O så kan jag inte sova bra när mannen är ute.

xylifon skrev 2009-01-16 23:38:38 följande:
    men klockan är mycke gå och sov
  • romani beauty

ja äntligen hahaha..kom hem i veckan *lycklig*..men de flesta andra vi umgås med kommer nästa vecka, de väntar på en kille som har en minibuss som ska komma till rumänien o de ska åka med han till sverige, men just nu är han i frankrike..vi ska ha en jättefest när alla är tillbak

Juliiia skrev 2009-01-16 23:42:09 följande:
    Är han i Sverige nu :D ?
  • romani beauty

hmmm..vi umgås mest med romer, men visst händer det att icke-romer kommer på besök ibland. Man får väl hålla koll på vad de gör haha..det är väl inte så stor risk de torkar sig på fel handduk för de får ju gäshanddukar såklart..och med porslinet så är jag inte så extremnoga att jag kastar om nån kliar sig på foten o sen tar i glaset..jag diskar det extra noga, kastar inte om det faller på golvet heller, eller ju om det skulle hamna under mig där jag står eller sitter eller jag skulle råka kliva över det (eller en annan kvinna). Men det är klart att jag diskar lite extra noga om vi haft besök av de som inte är medvetna om reglerna..det finns de som har speciellt porslin som de bara använder till gaje. Hände ju när en rumänsk tjej bodde hos oss att hon la kökshanddukarna i min tvättkorg, de kastade jag rakt av.

xylifon skrev 2009-01-16 23:43:04 följande:
    ok.. hmm.. får fråga om något ås du ha något att göra jag frågade igår (tror jag iaf?!) hur ni gör med främmande. dom vet j kasnke inte hur man gör utan torkar sig på fel handuk och kliarsig på foten innan de tar i porslinet osv.. måste ni helsanera och kassta saker då de åkt då eller gäller "lagarna" mäst bara er. eller ni kasnek inte har främmande som inet kan "uppförasig"
Svar på tråden Romer