Inlägg från: fruis |Visa alla inlägg
  • fruis

Inte utan min dotter the American way...

Jag läste boken för säkert femton år sedan minst och ogillade den från första stund, just för att mamman framstår som så osympatisk. Hon försöker inte ens gilla landet ens under de fem veckor som var tänkta från början och hon har väldigt liten förståelse för att allt inte funkar som i USA. Jag irriterade mig järnet på hennes väldigt onyanserade skildring.

Att bokförlag ger ut den här typen av historier för att tjäna pengar är väl inga nyheter. Ju saftigare desto mer säljer den såklart. Iof har du ju en poäng att boken väl kom ut under Iran-contrasaffären på 80-talet och därmed var Iran kanske lite mer på tapeten än annars i USA?

sv.wikipedia.org/wiki/Iran-Contras-aff%C3%A4ren

• fruis

Zaria skrev 2009-01-14 02:56:11 följande:

Det där störde jag mig också på (både boken och filmen)Det som är spännande med att resa är väl att man får se nya saker och möta en ny kultur?
    Man kan ju tycka det men inte hos den här damen. Sedan misstänker jag att hon inte skrivit boken själv utan att det är en spökskrivare som gjort det i samarbete med henne och att spökskrivaren förstod det kommersiella värdet i att beskriva hur fruktansvärt allting var. Kan jag ha rätt tro?

Sedan finns det ju såklart byar på iranska landsbygden som vi skulle uppleva som hyfsat primitiva men nog står man ut några veckor iaf? Hon vägrade ju äta maten, vägrade försöka förstå de sociala koderna och verkade inte ens tänka tanken att det inte finns en rätt kultur utan att det är olika på olika ställen.
  • fruis

Å andra sidan så säljer böckerna så bra just för att de bara spär på fördomar som folk redan har och som de vill få bekräftade. Det är inte böckerna som skapar fördomarna utan de är bara ett förstärkningsmedel. Det verkliga problemet sitter i läsarna från början. Och nej, de flesta människor är läskigt okritiska när det gäller att få bekräftelse på sina fördomar.

T.ex. ifrågasätter jag inte uppväxtskildringar från barn till Jehovas vittnen lika starkt som jag ifrågasätter Inte utan min dotter. Det tyder ju på att jag har fördomar (som jag vill tro är fakta kanske?) mot Jehovas vittnen som jag vill få bekräftade på något sätt. Jag läser inte lika kritiskt som jag kanske gjort annars.

Svar på tråden Inte utan min dotter the American way...