• DOLCE FAR NIENTE

Inte utan min dotter the American way...

Är rastlös på jobbet och hittar boken "Inte utan min dotter" läser ut den för andra gången, tittar även på filmen baserad på boken på youtube.
    Ja jag vet den är gammal och uttjatad, eller är den det?

Så fort en diskussion om Iran och dess politik kommer upp hör man ? inte utan min dotter? som har blivit ett bestående argument för hur primitivt Iranier lever och hur fundamentala och hemska dom är. Boken såldes i massexemplar i flera länder och det finns nog inte många som inte känner till historien. Nyfiken som man är vill man ju alltid veta hur det går för personerna senare i livet. Betty Mahmody har skrivit att hon är rädd för hennes ex make för att han ska hämnas och han hade svurit på att leta up dom.
    Såg att det finns en annan version av historien sett från pappans sida och även den amerikanska vännen som Betty fick kontakt med i Iran är med i denna dokumentär. Deras historia är en helt annan, inte så konstigt det finns ju alltid två sidor av samma historia vid konflikter.

Sayed Mahmody (Mody) framställs som en gammal man som bor kvar i Teheran, en ensam och ledsen pappa som vill se sin dotter igen, och talar om hur mycket han älskade henne och brydde sig om henne när de levde tillsammans i Iran. Detta har även hans vänner vittnat till förmån för honom.
    Han går emot Bettys redogörelse av deras äktenskap och liv tillsammans i Iran, anledningen till att han återvände till Iran var inte på grund av sina fundamentalistiska åsikter utan för att han som läkare såg det som ngn slags medborgar plikt att hjälpa till att vårda sina landsmän som varit i kriget och blivit skadade. Och detta enligt honom var Betty medveten om att det inte var en fråga om en två veckors semester.

Denna dokumentär gjorde han i hopp om att få återse sin dotter igen och som ett försök att rentvå sitt namn.
    Boken är väldigt detaljerat berättad om hur vidrigt dessa Iranier lever tvättar sig knappt en gång i månaden. Äter mjölbaggar och larver och är allmänt smutsiga. Och om hennes otroliga flykt över öken och berg mitt i iskalla vintern bl.a till fots och häst över till Turkiet där de till slut finner friheten.
    Betty blev väldigt känd genom denna bok och detta har gjort henne framgångsrik. Mannen som hjälpte henne att skriva boken har bl.a skrivit boken Midnight express som även den är baserad på en verklig historia men har kritiserats för att vara sanningsenlig.

Jag kan inte låta bli att fundera över denna boken och hur mkt som är sanningen och hur mkt som är fiktion. Är den extra kryddad för att hon skulle bli känd på den? Varför har varken hon eller hennes dotter bytt namn eller alternativt skyddad identitet om det finns ett hot emot dom. Varför kunde pappan hitta deras telefon nummer och adress genom en sökmotor på nätet i Iran 16 år efter händelsen?
    Jag tror inte ngn talar hela sanningen i ngn av versionerna. Jag kan inte låta bli att tro att Bettys sida har en politisk avsikt med denna skildring och Sayed (Mody) försöker framställa sig som en oskyldig stackare som inte annan gjorde än älskade sin dotter och ville hennes bästa. Men jag tror det finns en liten sanning och en lögn i bådas historier. En äktenskaps skildring av ett omaka par som fått hjälpt till att få hela världen att se Iran med avskyvärda ögon. Är detta en del av en politisk profit för USAs del i kriget mot Iran?

Skulle vara intressant att se vad ni har för tankar kring detta inferno som blivit så jäkla känt. Köper ni historien rakt av eller vad har ni för åsikter.

• Svar på tråden Inte utan min dotter the American way...
  • fruis

Jag läste boken för säkert femton år sedan minst och ogillade den från första stund, just för att mamman framstår som så osympatisk. Hon försöker inte ens gilla landet ens under de fem veckor som var tänkta från början och hon har väldigt liten förståelse för att allt inte funkar som i USA. Jag irriterade mig järnet på hennes väldigt onyanserade skildring.

Att bokförlag ger ut den här typen av historier för att tjäna pengar är väl inga nyheter. Ju saftigare desto mer säljer den såklart. Iof har du ju en poäng att boken väl kom ut under Iran-contrasaffären på 80-talet och därmed var Iran kanske lite mer på tapeten än annars i USA?

sv.wikipedia.org/wiki/Iran-Contras-aff%C3%A4ren

• Zaria

Har aldrig hört talas om pappans sida,men har blivit väldigt skeptisk efter allt om "gömda böckerna"

Sedan är det väldigt tråkigt att många spär på sina fördommar ännu mer när de läser böcker som inte utan min dotter och gömda, folk blir ju livrädda och hatiska istället pga något som kanske inte ens är sant eller halvsant.

• Zaria
    fruis skrev 2009-01-14 02:54:08 följande:
    Jag läste boken för säkert femton år sedan minst och ogillade den från första stund, just för att mamman framstår som så osympatisk. Hon försöker inte ens gilla landet ens under de fem veckor som var tänkta från början och hon har väldigt liten förståelse för att allt inte funkar som i USA.
    Det där störde jag mig också på (både boken och filmen)
    Det som är spännande med att resa är väl att man får se nya saker och möta en ny kultur?
  • fruis

Zaria skrev 2009-01-14 02:56:11 följande:

Det där störde jag mig också på (både boken och filmen)Det som är spännande med att resa är väl att man får se nya saker och möta en ny kultur?
    Man kan ju tycka det men inte hos den här damen. Sedan misstänker jag att hon inte skrivit boken själv utan att det är en spökskrivare som gjort det i samarbete med henne och att spökskrivaren förstod det kommersiella värdet i att beskriva hur fruktansvärt allting var. Kan jag ha rätt tro?

Sedan finns det ju såklart byar på iranska landsbygden som vi skulle uppleva som hyfsat primitiva men nog står man ut några veckor iaf? Hon vägrade ju äta maten, vägrade försöka förstå de sociala koderna och verkade inte ens tänka tanken att det inte finns en rätt kultur utan att det är olika på olika ställen.
  • DOLCE FAR NIENTE

Jo men det är precis det jag tänker med. Betty har ju fått ngt slags hederpris i USA för det hon varit med om för att befolkningen köpt allt hon berättat rakt av. Jag brukar vara kritisk i det jag hör och läser. Men jag funderar extra mkt över just denna boken just för den effekt den har fått. Människor ser verkligen Iran genom svarta ögon och som argument räcker det med har du läst boken "Inte utan min dotter".

Nu har jag inte läst boken gömda (konstigt va? Alla tycks ha läst dom med) men det finns ju fler böcker av detta slag, som gör att folk bildar sig väldigt starka åsikter om olika folkslag baserat på ngns personliga skildring som säkerligen är extra kryddat för att få sålt dom och tjäna en stor slant.

men jag undrar är verkligen folk kritiska, har hört så mkt att jag tror folk väljer att tro på allt möjligt så länge man kan framställa en fiende.

• DOLCE FAR NIENTE

fruis skrev 2009-01-14 03:01:51 följande:
    [citat]

Zaria skrev 2009-01-14 02:56:11 följande:
    Sedan misstänker jag att hon inte skrivit boken själv utan att det är en spökskrivare som gjort det i samarbete med henne och att spökskrivaren förstod det kommersiella värdet i att beskriva hur fruktansvärt allting var. Kan jag ha rätt tro?

Japp det är den kände författaren William Hoffer som även skrivit Midnight express som har hjälpt henne. Även den boken ha blivit kritiserad.
  • fruis

Å andra sidan så säljer böckerna så bra just för att de bara spär på fördomar som folk redan har och som de vill få bekräftade. Det är inte böckerna som skapar fördomarna utan de är bara ett förstärkningsmedel. Det verkliga problemet sitter i läsarna från början. Och nej, de flesta människor är läskigt okritiska när det gäller att få bekräftelse på sina fördomar.

T.ex. ifrågasätter jag inte uppväxtskildringar från barn till Jehovas vittnen lika starkt som jag ifrågasätter Inte utan min dotter. Det tyder ju på att jag har fördomar (som jag vill tro är fakta kanske?) mot Jehovas vittnen som jag vill få bekräftade på något sätt. Jag läser inte lika kritiskt som jag kanske gjort annars.

• Zaria
    fruis skrev 2009-01-14 03:01:51 följande:
    Zaria skrev 2009-01-14 02:56:11 följande: Man kan ju tycka det men inte hos den här damen. Sedan misstänker jag att hon inte skrivit boken själv utan att det är en spökskrivare som gjort det i samarbete med henne och att spökskrivaren förstod det kommersiella värdet i att beskriva hur fruktansvärt allting var. Kan jag ha rätt tro?Sedan finns det ju såklart byar på iranska landsbygden som vi skulle uppleva som hyfsat primitiva men nog står man ut några veckor iaf? Hon vägrade ju äta maten, vägrade försöka förstå de sociala koderna och verkade inte ens tänka tanken att det inte finns en rätt kultur utan att det är olika på olika ställen.
    håller med

Jag menar något fint måste hon väl sett med landet, någon god mat måst väl funnits, någon trevlig människa måste hon ju mött osv. Boken är ju negativ redan från början.

Ja det finns säkert byar som vi skulle se som primitiva,men var det inte så att hennes man släkt var högt uppsatta och gott sedda människor,låter iaf inte som de levde i misär.

Det är mycket som inte går ihop.
  • Zaria
    fruis skrev 2009-01-14 03:14:57 följande:
    Å andra sidan så säljer böckerna så bra just för att de bara spär på fördomar som folk redan har och som de vill få bekräftade. Det är inte böckerna som skapar fördomarna utan de är bara ett förstärkningsmedel. Det verkliga problemet sitter i läsarna från början. Och nej, de flesta människor är läskigt okritiska när det gäller att få bekräftelse på sina fördomar. T.ex. ifrågasätter jag inte uppväxtskildringar från barn till Jehovas vittnen lika starkt som jag ifrågasätter Inte utan min dotter. Det tyder ju på att jag har fördomar (som jag vill tro är fakta kanske?) mot Jehovas vittnen som jag vill få bekräftade på något sätt. Jag läser inte lika kritiskt som jag kanske gjort annars.
    Sant, men ofta används både denna boken och "gömda" som anledning till att man tycker illa om vissa kulturer, hur ofta har man inte sett folk som skrivit "läs Gömda" som argument på varför de absolut inte vill ha en utlänk man,eller "läs inte utan min dotter" när någon frågar om tips inför resan till mannens hemland med barnen osv.

Det är otroligt trist.
  • Mentat

Att möta en ny kultur är normalt sett spännande och intressant men som kvinna har du inte mycket till rättigheter i Iran - då kommer nog saken i ett helt annat läge. Den iranska teokratin är ju rätt lik en könsbaserad apartheid.

• Molly1982

Jag vet att iranska män har oavsett hur länge de bor utomlands, även om de är födda utanför iran...så har de oftast en lite mer konservativt syn på familjelivet.

Att hans en återvände till Iran så hade han säkerligen vissa bilder i sitt huvud från den tiden då han lämnade iran...detta stämde inte överns med verkligheten han mötte.

Samtidigt som hans sätt att leva och hans värderingar krockade säkerligen med resten av släkten...så för att göra bästa av situationen så tog han nog ut det hela över sin familj.

Jag tvivlar inte en sekund på Bettys berättelse...jag kan inte se varför hans dotter skulle förlåta honom och vilja täa han igen...han ska nog få dö utan få träffa sin dotter.

Den här typen av människor är inte värda att kallas för föräldrar.

Att göra barn är inte det svåra...att vara en bra förälder är det.

• MalinEddie

Jag funderade på samma sak som TS efter att nu ha sett dokumentären om pappans version. Jag puffar därför tråden lite även om den är gammal.

• mandelmamma

Kan det vara så att mammans/ författarinnas förläggare friserade texten en aning och överdrev? Ingen vill ju läsa en bok där det står att "javisst var vädret ok, det fanns viss mat som var god medan annan var det inte" osv

Jag tyckte att filmen var spännande och bra! Fast att man hela tiden "visste" att de skulle klara sig, så var det nervöst när mannen tagit deras pass mm och hon var tvungen att gå till ambassaden osv. Det är Hollywood, people! Baserad på en sann historia betyder inte identisk med vad som verkligen hände.

• Sharleene

Har sett filmen och läst boken.
    Tja att hon mamman inte gilla landet är väl kanske inte så konstigt,  allt är helt nytt. mycket striktare och det första hon ombeds göra är att dra på sig en sjal. Man kan ju inte förneka till att livet ser anorlundare ut  i Iran än amerika..
    Sedan kring mannens berättelse.. ja vem skulle erkänna sina handlingar som beskrivs i boken samt visas i filmen, om man har som intresse att få sympati från folk?

♥♥♥ my-luxurysoap.blogspot.com/ ♥♥♥
  • Fru U

Men det fanns väl en fortsättning på boken om jag minns rätt...

har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • solens

Jag håller med TS , helt och hållet.
    Jag har inte läst boken, men jag har sett filmen,.

När man säger verklighet basserad,då måste flera opartiska personer, utan politsk och ekonomisk intresse, se och undersöka det hela, Man ska höra både partner,både mannen och kvinna.
    Man ska också undersöka läget, om allt detta stämmer eller inte.
    Det är samma som en domstol, allt ska undersökas innan, man ska ge en chans till den som är dömd, att säga sitt, och sedan är så man kan aldrig säga Iranier, Svenskar,eller Amerikaner är si och så, Alla är unik, och alla har sitt sätt att leva.

Vad jag förståd, hon ( Betty ) har bott i Iran, bara en eller max några månader i Iran, Hur kan hon förstå språket, attetyder, traditioner, kulturen m.m. ???

Om jag eller du,åker till ett annat land ,där vi inte ha varit innan,det tar jätte lång tid innan vi ens förstå vad denne menar,tänker och så.
    Vad jag förståd hon kunde inte ens språket.
    Så man kan inte påstå att boken eller filmen är basserad på någon verklighet, eftersom det var ingen opartiska personer var inblandade, vi se bara en sidan av en mynt.Om det är sant eller inte sant då är en annan fråga-

Jag läste att Betty var patient till Dr Mahmodi, och Betty ha lidit av bl.a Scizoferni.

Boken kom ut ungefär i den tiden, där flera Amerikanska Ambasad man ( c.a 59 personer )blev grippna i Iran, och de blev anklagad för spioneri.De blev släpta några minuter efter att Amerikanska dåvarnade precident Jimmie Karter förlurade valet, och Ronald Reagan vann valet.

När man se Amerikanska filmer så dramatiserar de. Det finns en hjälte, t.e.x Arnold, eller Silvester Stalone.Hjälten krigar ensam mot ( det onde ) ingen kula träffa de, utan hjälten dödar de alla och återkommer till  sitt läge.
    Ibland hjälten har tillgång till saker , eller tillverkar saker,så man undrar var denne ha fått ifrån ???
    Men man tänker inte, annars man missar resten av händelsen,eller hur ?
    Sedan filmen eller boken är slut och man orkar inte läsa igen och fundera vad som inte stämde.

I det filmen man ser en ensam ser oskyldig ut, och en lekfull barn, på andra sidan, männen som ser våldsam ut, tala högt,agressiv, arg, m.m
    Då tar vi natuligtvis Bettys sidan.
    Jag läste att det mesta saker har Betty hittat på m dels för att få barnen, dels för att få huset m.m som tillhörde egentligen Dr Mahmody, och dels för att bli kändis.
    När man ser i början av filmen,då hade Betty inga jobb och var hemma fru. Det var hennes man som försörjade henne. Mannen bodde c.a 22 år i USA, och hade fått sitt läkar legetimation i USA och inte i Iran.

Att hans kollegor mobbade honom i hans arbetesplats, och att han ha fått sparken från sitt jobb p.g.a ingenting stämmer inte alls. Av vilka grunder han har fått sparken, undrar man ??
    USA är en jätte stor land, och en läkare kan väldig lätt hitta en annan arbetsplats i USA, i Iran i Sverige, och även i hela världen.

Denne film eller boken är en typisk Amerikansk media krig.USA har haft ordkrig och media krig och ekonomisk senktion sedan Shahen i Iran föll ,för c.a 32 år sedan.
    Jag har studerat film och media /kommunikation, Jag kan skriva hur lång som helst, men jag nöjer mig med detta än så länge.
    Tror inte på allt som du ser och hör s.k. "Verklighets baserad ".Tänk lite i stället!!

• puss

jag tror inte betty och mody har samma syn på hur "verkligeheten" ser ut.

up yours
  • MammaOchMatte

Tänk på att detta är en histora från EN familj i Iran. Det speglar inte alla Iranier. Det är precis som att jag skulle gå och läsa boken "pojken som kallades det" och påstå att alla amerikaner lever så. Eller Lilja 4 Ever och tro att alla svenska män stödjer trafficking.

En annan sak man får tänka på är att lever man i fångenskap såsom Betty gjorde så ser man allting med negativa ögon. Jag har inte läst boken men sett filmen och visst finns det rötägg till män som slår sina fruar och stänger in dem och släktingar som håller honom i ryggen i Iran. Detta finns dock även i Sverige, i USA, i England ja överallt. Visst är lagarna mycket bättre här men det har ingenting med kulturen i Iran att göra. Dessa lagar gör bara att rötägg som slår sina fruar kommer undan. I Sverige kommer rötäggen inte undan på samma sätt även om det inte alltid är helt felfritt här heller. Titta bara på hur svårt det är att dömma någon för våldtäckt här.

Kvinnomisshandlare och våldtäcksmän finns överallt i hela världen, så detta har ingenting med vår kultur i Iran att göra. Dock så är det lättare att komma undan med det (kvinnomisshandel i Iran och våldtäckt här i Sverige t.ex.) i vissa länder tyvärr.

• MammaOchMatte

Jag måste också tillägga att vissa saker fann jag oerhört överdrivet i filmen. Däribland att Betty inte fick hämta sin dotter från skolan. Att mannen stod och slog henne framför fröknarna. Jag skulle nog se det som osannolikt att något sådant hände utan att polis tillkallades. Iranska skolor är otroligt heliga för Iranier och utbildning och diciplinen är HÖG där och sådant får inte hända.

Visst det finns ju en sannolikhet att det händer men jag finner det högst osannolikt.

• MammaOchMatte
    Molly1982 skrev 2009-01-14 12:21:06 följande:
    Jag vet att iranska män har oavsett hur länge de bor utomlands, även om de är födda utanför iran...så har de oftast en lite mer konservativt syn på familjelivet.
    Säger vem? Jag har Finsk sambo och barn på väg och min pappa är helt ok med det, även hela min släkt i Iran. Min mamma ska komma på besök och mina morbröder har även de bokat biljetter för att se våran lilla unge. Det är oftast tvärt om, majoriteten av Iranska män är mer öppensinniga är många tror. Många av mina Iranska vänninor har Svenska pojkvänner som de bjuder hem på middag. Vad får dig att tro att det är så? Kan det vara en fördom?
Svar på tråden Inte utan min dotter the American way...