Inlägg från: MammaOchMatte |Visa alla inlägg
  • MammaOchMatte

Inte utan min dotter the American way...

Tänk på att detta är en histora från EN familj i Iran. Det speglar inte alla Iranier. Det är precis som att jag skulle gå och läsa boken "pojken som kallades det" och påstå att alla amerikaner lever så. Eller Lilja 4 Ever och tro att alla svenska män stödjer trafficking.

En annan sak man får tänka på är att lever man i fångenskap såsom Betty gjorde så ser man allting med negativa ögon. Jag har inte läst boken men sett filmen och visst finns det rötägg till män som slår sina fruar och stänger in dem och släktingar som håller honom i ryggen i Iran. Detta finns dock även i Sverige, i USA, i England ja överallt. Visst är lagarna mycket bättre här men det har ingenting med kulturen i Iran att göra. Dessa lagar gör bara att rötägg som slår sina fruar kommer undan. I Sverige kommer rötäggen inte undan på samma sätt även om det inte alltid är helt felfritt här heller. Titta bara på hur svårt det är att dömma någon för våldtäckt här.

Kvinnomisshandlare och våldtäcksmän finns överallt i hela världen, så detta har ingenting med vår kultur i Iran att göra. Dock så är det lättare att komma undan med det (kvinnomisshandel i Iran och våldtäckt här i Sverige t.ex.) i vissa länder tyvärr.

• MammaOchMatte

Jag måste också tillägga att vissa saker fann jag oerhört överdrivet i filmen. Däribland att Betty inte fick hämta sin dotter från skolan. Att mannen stod och slog henne framför fröknarna. Jag skulle nog se det som osannolikt att något sådant hände utan att polis tillkallades. Iranska skolor är otroligt heliga för Iranier och utbildning och diciplinen är HÖG där och sådant får inte hända.

Visst det finns ju en sannolikhet att det händer men jag finner det högst osannolikt.

• MammaOchMatte
    Molly1982 skrev 2009-01-14 12:21:06 följande:
    Jag vet att iranska män har oavsett hur länge de bor utomlands, även om de är födda utanför iran...så har de oftast en lite mer konservativt syn på familjelivet.
    Säger vem? Jag har Finsk sambo och barn på väg och min pappa är helt ok med det, även hela min släkt i Iran. Min mamma ska komma på besök och mina morbröder har även de bokat biljetter för att se våran lilla unge. Det är oftast tvärt om, majoriteten av Iranska män är mer öppensinniga är många tror. Många av mina Iranska vänninor har Svenska pojkvänner som de bjuder hem på middag. Vad får dig att tro att det är så? Kan det vara en fördom?
Svar på tråden Inte utan min dotter the American way...