Inte utan min dotter the American way...
Tänk på att detta är en histora från EN familj i Iran. Det speglar inte alla Iranier. Det är precis som att jag skulle gå och läsa boken "pojken som kallades det" och påstå att alla amerikaner lever så. Eller Lilja 4 Ever och tro att alla svenska män stödjer trafficking.
En annan sak man får tänka på är att lever man i fångenskap såsom Betty gjorde så ser man allting med negativa ögon. Jag har inte läst boken men sett filmen och visst finns det rötägg till män som slår sina fruar och stänger in dem och släktingar som håller honom i ryggen i Iran. Detta finns dock även i Sverige, i USA, i England ja överallt. Visst är lagarna mycket bättre här men det har ingenting med kulturen i Iran att göra. Dessa lagar gör bara att rötägg som slår sina fruar kommer undan. I Sverige kommer rötäggen inte undan på samma sätt även om det inte alltid är helt felfritt här heller. Titta bara på hur svårt det är att dömma någon för våldtäckt här.
Kvinnomisshandlare och våldtäcksmän finns överallt i hela världen, så detta har ingenting med vår kultur i Iran att göra. Dock så är det lättare att komma undan med det (kvinnomisshandel i Iran och våldtäckt här i Sverige t.ex.) i vissa länder tyvärr.