• Anonym (pricken)

prickar/vårtor på blygdläpparna (VARNING intimt)

Ok, here we go hjälp mig spekulera. Jag vet att jag bara kan få svar hos läkaren, men är en fegis.....

Jag har fått hudfärgade vårtor typ på de yttre blygdläpparna. Det är liksom som om huden hr knottrat sig. De är inte vätskefyllda, de kliar inte, men om man pillar på dem verkar de bli fler. Jag behandlar dem med vanligt vårtmedel från apoteket, och en vanlig nagelfil, det verkar hjälpa, de blir vita och torkar ut, men det gör ONT att behandla dem så. Blir dessuto torr i underlivet av medlet. smörjer med Aloe vera efter att jag varit på toa.
    minafrågor:
    1: vad kan det vara?
    2: Finns det ngn bättre behandling tror ni?
    3: Andra reflektioner?

• Svar på tråden prickar/vårtor på blygdläpparna (VARNING intimt)
  • Anonym (pricken)

Shit tror du? måste googla....

men du, måste man inte ha haft ex med ngn som har det för att få det? Kan det ligga latent i kroppen länge?

• SarahA
    Svar på #2
    Anonym (pricken) skrev 2009-01-14 10:36:02 följande:
    Shit tror du? måste googla.... men du, måste man inte ha haft ex med ngn som har det för att få det? Kan det ligga latent i kroppen länge?
    du kan inte bli av med viruset men du kan bota vårtorna
  • Anonym

kan ju vara herpes med, de kan ju ligga latent vet jag

• SarahA

Kondylom är en könssjukdom som orsakas av humant papillomavirus, HPV. Det finns fler än 150 olika typer av kända virus som kan orsaka vårtor, och ca 45 typer som kan infektera genital hud och slemhinna. Kondylom är en av de vanligaste sexuellt överförbara sjukdomarna, och den ger vårtor på könsorganen och/eller runt analöppningen. Kondylom är oftast helt ofarligt, men kan upplevas som mycket psykosexuellt besvärande av de som smittas.

Hos kvinnor sitter de ofta i blygdläpparna, i slidöppningen, på livmoderstappen, omkring urinröret eller anus.

Inkubationstiden efter smitta är vanligtvis 3 veckor - 3 månader, men även en tidsperiod på 12 månader har beskrivits innan patienten utvecklar vårtor. Det är därför ofta svårt att säga vem som smittat vem, särskilt om flera tidigare partners finns i historien. Smitta kan ha skett från en person som själv hade mycket få eller inga synliga vårtor själv. Har man en gång haft kondylom brukar man inte kunna bli smittad på nytt, utan om vårtorna återkommer rör det sig om att immunförsvaret ännu inte kan hantera infektionen.

• Anonym (pricken)

Anonym skrev 2009-01-14 10:37:19 följande:

kan ju vara herpes med, de kan ju ligga latent vet jag
    Nej Herpes är det inte har en väninna som har det, och det kan detinte vara.

SarahA: tack för hjälpen, jag tror att du har rätt.....jag har läst på och det verkar som om det är det jg har. Tur att det är ofarligt.

Jag upptäckte det av en slump när jag rakade mig därnere, vet inte när jag kan ha fått det, men antagligen så är jag eller min man bärare sen tidigare och har smittat varandra utan att veta om det. jag kommer ihåg att jag fick ngt liknande, fast inte lika mycket när jag var runt 15 Jag hade viserlienn inte fullbordat sexmed den killen jag var ihop med då, men väl mycket petting och oralsex. Fick det säkert då, och har säkert haft vårtor tidigare, utan att märka det....

ska fortsätta min behandlign med vårtmedel och se hur det går, annars får jag väl ringa gynekologen och se vad hon säger.
  • SarahA
    Svar på #6
    Anonym (pricken) skrev 2009-01-14 10:47:31 följande:
    Anonym skrev 2009-01-14 10:37:19 följande:
    Nej Herpes är det inte har en väninna som har det, och det kan detinte vara. SarahA: tack för hjälpen, jag tror att du har rätt.....jag har läst på och det verkar som om det är det jg har. Tur att det är ofarligt. Jag upptäckte det av en slump när jag rakade mig därnere, vet inte när jag kan ha fått det, men antagligen så är jag eller min man bärare sen tidigare och har smittat varandra utan att veta om det. jag kommer ihåg att jag fick ngt liknande, fast inte lika mycket när jag var runt 15 Jag hade viserlienn inte fullbordat sexmed den killen jag var ihop med då, men väl mycket petting och oralsex. Fick det säkert då, och har säkert haft vårtor tidigare, utan att märka det.... ska fortsätta min behandlign med vårtmedel och se hur det går, annars får jag väl ringa gynekologen och se vad hon säger.
    Okej, ja men kontakta en läkare i alla fall.
    Men det kan ju säkert vara herpes även om din väninna inte har samma symptom som du.
  • Anonym (pricken)

ok klantus: har du det? Hur ser det ut? När fick du det? hur har du blivit av med det?

• Klantus
    Anonym (pricken) skrev 2009-01-14 10:52:01 följande:
    ok klantus: har du det? Hur ser det ut? När fick du det? hur har du blivit av med det?
    Japp jag har det!
    Det ser ut precis som du beskriver! Jag fick det för snart 10 år sen.. Då när det "blommade ut" så gick jag å frös bort dom på std-mottagningen.. Fick även en salva då som man ska smörja på vårtorna.. Men de försvinner av sig självt säger alla läkare.. Är bara om man har nån precis i öppningen eller så som gör ont.. Jag hade ävenplatta kondylom på livmodertappen.. Då tar de cellprov mkt oftare och håller koll.. Nu har jag inga, kan dyka upp nån när jag blir förkyld å så men sen försvinner den..
    Pilla INTE! Du smittar dig själv precis som med fotvårtor...
Svar på tråden prickar/vårtor på blygdläpparna (VARNING intimt)