Inlägg från: frukarlssonn |Visa alla inlägg
  • frukarlssonn

Vi som väntar junibebisar del 2!

bebek skrev 2009-03-05 22:46:21 följande:
    ja och se alla bebisbilder:D nu börjar en bra film på kanal 4!
    Ja verkligen!!
  • frukarlssonn
    Pian80 skrev 2009-03-06 08:11:57 följande:
    Jag tycker fortfaradne att det känns så overkligt att det kommer att bo en bebis hos oss om fyra månader. Får inte in det i huvudet, trots att barnvagn och barnstol finns hemma och väntar. Har köpt lite kläder också, men det känns ändå inte verkligt!
    Tycker exakt som dig. Nu har jag äntligen fattat att ag e gravid, men att jag kommer sitta här om fyra mån med en liten bebbe i famnen, ja det är inte riktigt greppbart än.
  • frukarlssonn
    bebek skrev 2009-03-06 11:04:53 följande:
    ja det har du nog rätt i piano, rädslan är nog mest för man inte riktigt vet vad som komma skall. Men man får tänka på att kvinnor har födit barn i alla tider, det är ett av de mest naturliga saker vi kan göra.. men ändå.. jag försöker inte tänka alltför mycket o haka upp mig på någon situtation, som sagt ut ska den, på ett eller annat sätt. är livrädd för snitt, men måste de göra snitt.. jag kan ju inte direkt komma med resonemanget "jag vågar/vill inte" ... bara gilla läget..
    Jag håller verkligen med om att det läskigaste med förlossningen är just att man inte kommer ha kontroll. Just att inte veta exakt hur ont de kommer ögra, att man får en chock o att det blir värsta skräckupplevelsen rätt igenom. Givetvis gör det jävulusiskt ont, de vet vi ju ala, men jag e så rädd att man flippar ur o inte har den här kontrollen att kunna andas o sånt som gör att smärtan blir hanterbar. Vill ha koll på vilka bedövningar som finns osv. Man vill veta ungefär hur allt kommer gå till, sen kan man ju aldrig veta exakt hur. Jag försöker iaf hela tiden skapa en positiv bild av förlossningen i min hjärna. Att de kommer bli svinjobbigt men att det kommer bli det häftigaste man upplevt. Sen om de blir så vet jag ej, men det är den bilden jag bär inom mig
  • frukarlssonn
    ModernaModern skrev 2009-03-06 11:44:52 följande:
    Oh tjejer, jag är ju en av dem som haft förlossning innan och jag är ärlig, det gör skitont..men jisses vilken fantastisk upplevelse, om man är förberedd innan. Mitt tips är att läsa på sig, lyssna på avslappningsband, osv. Det är fantastiskt att ens kropp innehar en sådan styrka som den faktiskt har, att den av sig själv hjälper till att föda ut barnet...att ens kropp har burit en ny människa... Så tänk, eller jag gjorde det iallafall, att varje värk är ett steg närmare första mötet med ens bebis, varje onda värk som man får ta är ett steg för ens bebis möte med världen, varje sekund som man vill ge upp och gå hem blir sedan ett resultat som är värt varenda smärta som finns...ens lilla/e bebis finns i en famn...
    Ja det är så jag ska försöka tänka, hur jävligt de än kommer kännas.
  • frukarlssonn

Jag skulle verkligen vilja gå en profylaxkurs. Men är det nåt man bekostar själv alltså? Jag skulle vilja veta hur man ska försöka tänka mentalt, tycker de låter bra de där me att man ska skilja på varje värk, för tänker man att skit, snart kommer nästa hur ska jag orka, så gör man nog inte det lika bra. Utan just ser till att koncentrera sig på den värken som e nu o sen verkligen passa på att vila ut o slappna av emellan. Men oj så svårt de måste va {#lang_emotions_undecided}

• frukarlssonn
    tekannan skrev 2009-03-06 17:57:59 följande:
    Ja, det får man bekosta själv. Tycker dock det var värt pengarna! Går du ingen föräldrautbildning? På vår som vi hade på MVC så hade man en gång där man pratade om profylax och fick andas lite. Men det gav inte mig ngt nämnvärt - inte jämförbart med kursen som verkligen satte huvudet på spiken!
    Jag har inte börjat föräldrautb. än, det är nåt man gör mot v30 eller när börjar man på sånt? Jag går in i v25 på söndag. Men jag ska definitivt gå på det
  • frukarlssonn
    tekannan skrev 2009-03-06 20:05:27 följande:
    chanell minns faktiskt inte när vi började på den sist. men det kan säkert variera i olika kommuner. är det en liten kommun man bor i så finns risken att man är den som är längst gången och kanske hinner föda barn innan utbildningen är slut, men jag lovar - man kan föda barn utan den också. däremot tyckte jag det var trevligt med all info och träffa fler mammor i trakten som skulle ta samtidigt. och som sagt, vi hade lite profylax där i. men det är säkert olika vad innehållen blir med i olika kommuner.
    Ok, ska höra med bm nästa gång jag ska dit då!
  • frukarlssonn
    kicki08 skrev 2009-03-07 08:08:19 följande:
    Nä det där med förlossningen. man ska inte lyssna på alla runtomkring sig som försöker skrämmas med sina historier. Man kan aldrig jämföra en förlossning med en annan. Alla har sin upplevelse Men ut kommer ju bebisen på ett eller annat sätt
    Nä helt rätt. Alla får ju sin unika upplevelse. Hade en kompois vars mamma skrämde upp henne inför båda hennes förlossningar, hur hemskt de va för henne o hur ont de gjorde.
  • frukarlssonn

Jag fick så ont imagen när jag gick upp i morse, det brände och stack längst ner i magen. Men det gick som tur är över ganska fort när jag satte mig ner sen.

Kan hålla med om att det blir allt fler krämpor ju längre in i graviditeten man kommer. Men än så länge är jag ändå ganska skonad.

• frukarlssonn
    bebek skrev 2009-03-08 10:51:57 följande:
    Har du börjat satt nå vårblom? dags här med snart nu! chanell, får också sådana brinnande hugg ibland när jag vänder mig i sängen, tror lite det kan vara nå ligament som är utdragna som man kanske belastar/drar ut lite mer när man reser/vänder på sig. Ni som fått barn innan, har funderat lite om förlossningsställningar, det kanske kommer naturligt, men att ligga i "gyn" ställning tycker jag verkar göra mer ont, på tjocktarm o svanskota, verkar lättare att stå på knä, både med tanke på tyngdlagen och att det inte trycker "neråt-bakåt" trots det verkar folk mest föda på rygg. Eller vad säger ni?
    Jo det låter troligt att det är ligamenten, för när jag la mig ner eller satte mig, så försvann det, de va liksom ingen ihållande värk. Känns bara lite obehagligt när man får såna panikhugg/smärta/stick helt plötsligt, och inte direkt trevligt att vakna till

Fy sjutton här känns våren långt bort. Nu snöar det ute Och vi som ska ha kalas för sambon idag, han fyller 35. Men förhoppningsvis blir det inte värsta ovädret så folk kan ta sig hit, ser inte ut så nu iaf.

Appropå förlossningsställning så berättade en kollega som fött fyra barn, de tre första födde hon på rygg, den sista födde hon på knäna. Hon sa att de va de bästa hon gjort, hade hon vetat hade hon fött alla så. Har läst att liggande på sidan oxå ska va rätt bra.
Svar på tråden Vi som väntar junibebisar del 2!