-
Usch va trist, nu längtar man ju efter vår o värme. Men nu har de slutat för tillfället, hoppas snön håller sig borta. Så jobbigt o städa för de blir ju så smutsigt i lgh också.bebek skrev 2009-03-08 11:15:22 följande:chanell, det snöar som sjutton här också.. ser snarare ut som julafton än mars. jag som var så sugen på att sätta mina tomater, men det får nog vänta några veckor till, varje år så förväntar man sig vår och blir lika besviken varje gång det snöar in i april:) Tror iaf vi får våra små i perfekt tid! maj/juni brukar ju vara så varma o sköna och mindre regn än juli. Kan man komma ut o gå, köpa en piggilin... -
Ja de e ju det som nästa är det värsta, man städar och städar, likförbannat är det en sandlåda där inom loppet av två dar. Och jag som avskyr att städa... Fast de finns väl ingen som jublar över att städa direktlängtan09 skrev 2009-03-08 13:27:22 följande:Åh vad jag känner igen det där, nu har snöandet kommit tillbaka här, bor i värmland, men sanden man fått med sig in när snön smält är ju nästan värre. har precis dammsugit hallen, måste ju egentligen göras varje dag, vilket man sällan orkar
-
Hehe ja absolut. Får väl sätta staket där nästa år när dom kryper för fulltlängtan09 skrev 2009-03-08 13:54:36 följande:Jag är bara glad över att bebisen i magen är första barnet för annars hade man ju varit tvungen att antingen spärra av hallen (vilket blir jobbigt för då kan man bara vara i vardagsrummet :-P) eller dammsuga varje dag. Nu kan man ju slarva lite, blir värre nästa vinter
Jag har också en önskan om att föda utan epidural. Min kompis födde båda sina enbart med lustgas, just för att hon va rädd för att hon inte skulle veta när hon skulle krysta. Men och andra sidan har jag hört att man reagerar olika. En del känner inte krystvärkarna, andra känner det och då passar epidural dem perfekt. Men det vet vi ju inte innan hur vi reagerar, därför vill man ju helst föda utan, och bara ta till lustgasen. Min kompis sa att de va rena himmelriken när hon fick syrgasmasken. Men... jag kommer ändå be om att få epidural om det blir riktigt överjävligt, så jag kommer vara öppen för alla förslag. Jag vet ju inte hur jag kommer känna i slutändan. -
Ja det vill jag också veta, jag är rädd att det blir försent och då kan man inte göra så mkt mer mot smärtan än att härda ut, då känns det tryggt att veta när och vad man i nödfall kan få. Jag är däremot inte så orolig för kejsarsnitt, men det är ju lite läskigt när man tänker efter att de skär i en och sen är läkningstiden längre också.tekannan skrev 2009-03-08 17:38:03 följande:chanell absolut ska man vara öppen för vart det bär hän, svårt att veta i förväg... det var därför jag skrev i mitt brev att jag ville veta innan det blev för sent för epidural om jag verkade behöva mer smärtlindring. min största oro är kejsarsnitt ,vet inte varför jag är så otroligt rädd för det. men jag har en oerhörd rädsla för att bli skuren i, får rysningar i kroppen av bara ordet.Så var det för min kompis också, hennes förlossning var så bra och tänkte lite som dig. Men som tur var gick hennes andra förlossning lika bra, men dubbelt så fort, men det gör det ofta vad jag hört för omföderskor.skrattmaja skrev 2009-03-08 17:39:22 följande:spännande att läsa er afunderingar o erfranehter ang förlossningställning och smrätlindring. jag har ju bara ett tillfälle att relatea till men på det stora hela gick det så mkt bättre än vad jag någonsin vågat drömma om, så nu försöker jag nollställa så att jag inte är inställd på att det blir en likabra förlossning igen. -
Kan man även önska att det inte får göra det minsta ont och att det helst ska va över på två timmarMissMurrig skrev 2009-03-08 20:09:51 följande:Åh jag bara måste berätta om en tjej, ang. förlossningsbrevet... Hon har tydligen fått det här brevet lite om bakfoten, tycker synd om henne då hon kommer att få en chock när hon ska ha barn en dag... hon berättade för mig: "Du kan ska skriva ett brev till sjukhuset exakt hur du vill ha förlossningen, så ordnar de det. Du kan skriva vilket sjukhus du vill föda på, vilken läkare du vill ha, vilken bedövning, att du inte vill spricka(!?), och att du inte vill bajsa på dig(?!?)" Jag sa då att de nog inte kan garanter att man inte bajsar eller spricker, då sa hon JO JO, det kan de!! Och om läkaren är ledig den dagen eller på semester, eller så.. så kanske man får nöja sig med en annan... Nej då, jag ska kräva att just den läkaren kommer hem från sin semester, kanske mitt i natten, för att förlösa mig.. Tyckte det var lite roligt... "de kan garantera att man inte spricker om man skriver det i brevet"... Tänk om ALLA kvinnor visste det Då hade ingen spruckit! haha
-
Men detta låter ju onekligen MYCKET intressantMissMurrig skrev 2009-03-08 20:28:45 följande:Absolut! Om du skriver det i brevet så kan de t.o.m göra det skönt för dig.... hehe
-
Det är faktiskt där jag är lite tveksam, om jag vill föda bara med lustgas, eftersom man inte har ngn som helst bedövning under krystvärkarna. Vem vet, det kanske skulle gå jättebra, men samtidigt är jag så rädd att jag kommer uppleva smärtan så intensiv att jag förlorar kontrollen och får en total skräcklupplevelse och inte kan ta till något.
-
Får man hjälp av bm vad man ska tänka på att skriva i brevet? Det va så jag tänkte att jag skulle skriva att jag först vill testa med lustgas, sen är jag öppen för andra bedövningar. Men tänk om allt går bra fram till att jag ska krysta, och att jag sen får en chock när jag ens inte får ha lustgasen? Det va lite det jag funderade på...
Idag tidigt på morgonkvisten så började bebben leva runt i magen, och kan idag säga att jag kände riktiga sparkar
Än så länge har jag mest känt det som buffar, fast starkare och starkare. Men imorse va det riktig gympa
-
Ja precis! Försöker att inte bli alltför nervös och rädd, men innerst inne är jag allt lite rädd.hyperballad skrev 2009-03-09 11:49:48 följande:kan jag inte få lite av ditt mod? jag känner som dig chanelll - tänk om jag blir galen! men imorgon ska jag på klara möte så vi får se vad hon säger! -
Nu blev jag nyfiken, vad menas med "dyktekniken"? Var kan man lära sig om den?3barnsmor35 skrev 2009-03-09 12:47:28 följande:Ni som är rädda för att tappa kontrollen, jag rek verkligen dyktekniken!!! Även om man kan bli rädd (det blev jag andra ggn också) så hjälper det jättemkt att ha en rutin med andningen och mental målbild att följa.
Nej jag har heller inte uppfattat det som att det ska va en match att föda utan bedövning, jag tycker det är jätteintressant att höra allas förlossningshistorier och upplevelser, med eller utan bedövning
Jag får helt enkelt skriva i brevet att jag är rädd för att tappa kontrollen så jag är öppen för förslag när det gäller bedövning osv.