• bebek

Vi som väntar junibebisar del 2!

Hrm, om du ser det borde ju hon som gjorde Ul se det och reagera om det var något konstigt eller onormal. Känner du dig jätteorolig kan du ju ta med bilden till bm och fråga, då kanske du skulle själv känna dig lugnare?

• bebek

Kkarin skrev 2009-01-17 11:13:00 följande:

Måste ju berätta att min sambo äntligen berättat för sina tonårspojkar att de ska få ett småsyskon runt midsommar! Den ene hade svarat: "Jaha" och den andre "Jag ska på hemvärnsövning då". Det känns så skönt att de vet. Nu kan jag klä mig i kläder som framhäver lilla magen.
    åh vad skönt att det gick bra:D

Lakehill: pseudotvillingar? fyller dina barn år på samma dag? :)
  • bebek

Katta86 skrev 2009-01-17 21:19:35 följande:

NU ÄR DET BARA TVÅ DAGAR KVAR TILL UL!!!
    Oh vad roligt:) på måndag alltså?... alltså inte brösten utan UL:P hrm.. ät det verkligen så hemskt att börja amma?
  • bebek

Mmm man tänker inte att amning ska vara så komplicerat, bara slänga fram tutten o barnet suger mjölk typ, men det börjar mer o mer gå upp för mig att det verkar vara en konst att få både brösten att må bra o barn att suga rätt...

Men jag har hörts många klaga på att de inte fick hjälp med amning från början på bb.. ändå propagerar de på mvc/bvc för att man ska amma

• bebek

[citat]
    Tråkigt tycker jag att amningshysterin leder till att många mammor som av olika anledningar inte kan amma så länge eller amma alls blir ledsna o kanske t.o.m. deprimerade. Man är ju väldigt känslig när man just fött barn och behöver stöd och peppning, inte några moralpredikningar över amning.
    [/citat]

Ja! jag vill såklart gärna amma, men enligt vissa vänta-barn-böcker och äldre vet-allt-om-barn-kvinnor så är det nästan skammligt att inte kunna amma sitt barn så visst kan man redan känna en viss press.. och sen tror jag inte måna är så förberededa på såriga bröstvårtor, stockning, infektioner, smärta osv heller..

• bebek

det skulle vart en citat ruta från lakehill mellan de fina [citat] [/citat], men jag slarva visst bort den..

• bebek
    3barnsmor35 skrev 2009-01-18 15:57:41 följande:
    Bebek,Jodå, man har ju fått höra en massa dumma kommentarer om att man inte ammar.Många lider ju i det tysta ockå för att de "SKA" ju kunna amma. Det är en hetsig diskussion och stämplas som bra/dålig förälder ofta kopplat till amning.Jag hoppas att vi alla stöttar varandra när vi kommer dit, fler pekpinnar än vad som redan finns behövs knappast.
    Ja det tycker jag absolut att vi ska göra! Jag skulle nog kanske känna mig besviken om det inte fungera för mig, det verkar som en fin känsla att lyckas med amningen. Men jag skulle absolut aldrig stämpla mig själv eller någon annan som en sämre mamma som inte lyckades och hoppas ingen annan gör det heller!

För som sagt, väntar vårat första barn, och jag tycker redan det är press och överösande med broschyrer om att man ska amma och MÅSTE lyckas... känns lite stressande, skönt att ni här känns mer realistiska och jordnära:D
  • bebek

Det verkar ju samtidigt smidigt att vänja bebisen vid flaska ifall man skulle behöva vara borta en halv dag eller så.
    och så kan ju pappan mata bebisen också vilket kan säkert kännas speciellt..

• bebek
    3barnsmor35 skrev 2009-01-18 17:36:27 följande:
    Flaska är bäst att köpa en som liknar bröstvårta och där de får suga ordentligt så de inte blir serverade för enkelt, då kan de rata bröstet om man vill delamma. Jag har kört på Avent, men tänker testa Tommie tippiee eller vad de nu heter denna ggn.
    Låter som en vettig ide, var hittar du dessa flaskor, i de flesta välsorterade babybutiker?

Och så kom jag att tänka på babysitters, de verkar väldigt praktiska när barnet är vaket och man kan sätta dem en stund när man t.ex diskar. Medans vissa säger att små barn helst ska ligga ner hela tiden. Vad säger ni?
  • bebek
    Katta86 skrev 2009-01-18 19:35:14 följande:
    Åh vad jag är besviken just nu! Vår son har haft magsjuka i några dagar nu och mannen och jag har spritat händerna halva dagarna men nu verkar det som att maken har åkt på magsjuka iallafall! Han har redan sprungit på toa flera gånger så värre lär det ju bli..Och vi som ska på UL i morgon! Bara att ställa in sig på att det inte blir av!
    Åhh neeej.. hoppas det ger med sig och bara är en "endags-bakterie" håller tummarna för er!

Tack för tipset mama bean:)
Svar på tråden Vi som väntar junibebisar del 2!