Inlägg från: tekannan |Visa alla inlägg
  • tekannan

Vi som väntar junibebisar del 2!

tickollina
    Grattis till tvillingarna!!

• tekannan

Tickollina skrev 2009-01-17 20:14:01 följande:

Min syster har skojat och sagt att hon har trött att det är två, men det har vi bara slagit bort, med taanke på att jag knappt har känt några rörelser alls, men jag har en moderkaka i framvägg och en i bakvägg =)
    Men är det inte tvåäggstvillingar då? Jag har fått för mig att moderkakan blir där ägget fäster in i livmoderväggen och om du har en fram och en bak så måste två ägg väl ha bäddat in sig... Kan ha missförstått allt dock.
    Du skrev tidigare att ni inte visste vilket utan att det var för tidigt att svara på vid detta ul nämligen.
  • tekannan

bebek skrev 2009-01-18 12:35:51 följande:

Mmm man tänker inte att amning ska vara så komplicerat, bara slänga fram tutten o barnet suger mjölk typ, men det börjar mer o mer gå upp för mig att det verkar vara en konst att få både brösten att må bra o barn att suga rätt... Men jag har hörts många klaga på att de inte fick hjälp med amning från början på bb.. ändå propagerar de på mvc/bvc för att man ska amma
    Jag upplevde väl det så får jag säga. De kom in ett par gånger på vårt rum för att höra och se. Men när jag andra dagen hade JÄTTEont i ena bröstvårtan varje gång jag ammade och bad dem hjälpa mig så tittade de att barnet tagit "rätt" och jag sa att det gjorde fruktansvärt ont och de sa bara - ja, men det är rätt. Då visste jag inte var jag skulle bli av. Efter att ha kommit hem och insett att ngt måste vara fel så kontaktade jag amningsmottagningen och fick komma in direkt. De såg att jag, p.g.a. att barnet tagit fel, hade ett jättestort jack i ena bröstvårtan (detta jack är kvar än idag!) och efter en odling konstaterat att där var bakterier. Inte konstigt att det gjorde ont... Fick pencillin och lånade hem en pump, sen i en veckas tid var det tufft. Ammade på ena bröstet och pumpade på det andra. Men efter det... Amning är jättehärligt!! OM det blir rätt. Det gjorde inte ont utan jag hade en underbar stund med mitt barn... Så stå på er om att få hjälp!!
  • tekannan

Ser att ni diskuterat hur länge barnen sover hos er. Vi flyttade också över vår dotter till eget rum vid 6-7 månaders ålder, dels för att vi blev skrämda av bvc att vid 8 mån kommer ngn period då det blir jobbigare och dels för att vi störde varandra på natten. Dottern vaknade så fort vi vände oss och vi vaknade av minsta lilla från henne. Det fungerade hur bra som helst med överflytten!

Ang. skötbord så har vi ett tvättbjörne som sitter på badkaret, ett sådant med stor avlastningsyta undertill. Vi behöver mkt plats till blöjer, tvättlappar, handdukar, slavor osv.
    Och sen har vi dusch i andra badrummet så det är inte ofta vi flyttat bort skötbordet för att bada.

• tekannan

hyperballad skrev 2009-01-24 22:36:11 följande:

Svar på #387
    fusk!!pyret här i magen rullar mest runt o det känns inte på utsidan... har bf 1 juni... hihi
    Jag har det likadant, och har också BF 1 juni. Men så har jag ju också moderkakan i framvägg och märker av den anledningen väldigt stor skillnad från förra grav då den var i bakvägg.
    Men i lördags efter att jag ätit nästan ½ kilo godis (här är en till som har ett ENORMT sötsug!! från att ha varit helt ointresserad av mat till att äta oavbrutet och helst onyttigt), så kom den lill* igång ordentligt. Sparkade som sjutton och slog volter. Så det var väl värt att synda lite...
  • tekannan

chanell
    Jag hade nog köpt ngn amningsbh. Brösten kommer ju att vara stora när du ammar med så då blir de använingsbara längre.. Själv har jag ganska små från början så storleksökningen har bara varit en storlek och då fungerar det med amningsbh:arna jag har sen dottern. Visserligen var dessa för små en vecka efter förlossningen då mjölken runnit till innan produktionen ställt in sig rätt, men sen var de lagom.

• tekannan
    3barnsmor35 skrev 2009-01-26 09:16:50 följande:
    Amningsbh är jättesvårt i storlek, man får verkligen jättelökar när mjölken kommer. 3-4 ggr så stora!
    Mina blev jättestora i en vecka, för att sedan återgå till samma stolek jag hade när jag var gravid (en stolek större än normalt).
    Men det är säkert olika!
  • tekannan

bäbis m skrev 2009-01-27 13:05:39 följande:

Oj, en sak till jag kom på. Har inte funderat på det tidigare (dåligt kanske) men jag har en navelpiercing sedan 10 år. Är det någon av er som har erfarenhet på något sätt av graviditet och navelpiercing? Vad ska man göra? behöver man göra någonting?Mycket tacksam för svar. Känner mig lite kluven.
    Jag hade också piercing i naveln vid min förra grav. Runt v 20 tog jag ut den och hoppades på att det skulle växa ihop innan magen blev för stor. Vet inte om hålet växt ihop än för jag vill inte ha i ngt smycke längre så jag har inte testat. Men däremot kan jag berätta att jag fick inga bristninga på magen alls, förutom utifrån piercinghålet! Ångrar idag att jag gjorde det hålet när jag var nyligen fyllda 18...
    Har en väninna dock som har åter stoppat i sin piercing efteråt men honhade den i så länge hon kunde tills magen blev för stor. Har även hört om en som köpte ngn annan variant man kunde stoppa i som anpassade sig (?) efter hålet när magen växte...
  • tekannan

Min dag har varit lite jobbig. Åkte till jobbet i morse utan att få på mitt bäckenbälte, vilket ledde till en väldigt plågsam tillvaro på jobbet. Suck! Tänk att det kan hjälpa så mkt mot foglossningen... Tur att man har ett iaf!

Tärning6
    Hur har din egen dag varit?

• tekannan

Ni skriver så mkt, har haft massor att läsa ikapp.

Ni som har problem med foglossning och använder stödbälte. Har er foglossning blvit bättre eller sämre?
    Jag tyckte bältet hjälpte jättemkt i början, men nu känns det som att foglossningen bara blir sämre för varje dag som går. Trots jag använder bälte och har övningar från sjukgymnasten jag gör. Känns så trist. Det är ju långt kvar till BF!

Jag har sökt hp, skickade in pappren innan i veckan. Får hoppas att jag får besked relativt snart och då ett positivt. Det är ju lite svårt för arbetsgivaren att veta om de ska ta in ngn annan för en eller inte om fk dröjer.

Nu är det bara 2 veckor tills nästa BM-besök, första sen inskrivningen.

Svar på tråden Vi som väntar junibebisar del 2!