• bebek

Vi som väntar junibebisar del 2!

lagt in lite nya magbilder, i min snygga pyjamas;)

• bebek
    LakeHill skrev 2009-02-27 15:05:25 följande:
    Det där med bubbelpool visste jag inte, bara att man inte ska bada alltför varmt. Sa hon varför inte det dova ljudet o vibrationerna är bra?

hon sa något om att barnet inte tycker om ljudet och att vibrationerna det kan göra sammandragningarna värre och i värsta fall sätta igång en förlossning.
    Att bada i vanligt badkar eller badhus var dock ingen fara.
    Hon berättade detta när jag var i v. 10, och mitt minne har blivit lite snurrigt, men ska fråga bm igen, eller så kanske den som ska dit tidigare än jag fråga? (ska dit 16 mars)
    Men hon lät väldigt tydlig med att jag inte skulle bubbla eller sitta i massagestol iaf..

Marinero skrev 2009-02-27 15:11:19 följande:
    Jag får lätt kramp i vaderna om jag sträcker på bena på natten. Har det nåt med graviditeten att göra?
    ja det står t.om i "vänta barn" boken från mvc år 1986 (och i den nya från 2009) att kramp i vaderna när man är gravid är att räkna med;)

Som jag berättat tidigare så läcker mina bröst rätt ofta redan nu, ibland nu som mer seg vit konsistens men imorse så var det lite blodblandad, någon annan som råkat ut för detta?
  • bebek

Hittade lite info nu... citerar:

Undrar om det är sant att det är farligt att bada bubbelpool när man är gravid och om det är - varför?

Detta är rekommendationerna enligt senaste forskningen. Det finns forskning som tyder på att om kroppstemperaturen överskrider 38,9 grader i mer än 10 minuter under graviditetens första sju veckor, ökar risken för missfall och för att barnet ska få skador på nervröret, t.ex. ryggmärgsbråck. Av detta skäl är det viktigt att inte bli för varm under graviditeten. Men från och med vecka 14 anses det vara ofarligt att ta ett kort (ca 10 minuter) bubbel- eller bastubad.
    Barnmorskan Therese

Min bm avrådde mig alltså starkt då jag var i v. 9 - 10, vilket alltså var logiskt enligt ovanstående bms svar.

läste däremot på en annan sida att eftersom bakteriefloran är annorlunda och känsligare i slidan under grav och varma bad/bubbelpooler ofta innehåller mer bakterier, därav svampbakterier kan man lättare få infektion genom dessa bad. Alltså om man har upprepade svampinfektioner kan det vara ett gått råd att avstå. Dock ligger barnet väl skyddat och påverkas inte av badbakterier.

Så nu vet vi:)

• bebek
    Smulan87 skrev 2009-03-01 10:41:52 följande:
    hah a^^ tack!usch jag blir så ledsen när man lägger ut sitt liv på bdb ..en idiot idag som hade kommenterat två bilder med min mage på att "ta bort sånna bilder" och på den ena magbilden hade jag rubriken "snart vecka 25" så hade han skivit oj vad synd! hade bara lust att leta upp honom och vrida nacken av honom................
    Ja du hade rätt stor mage:) Men jag tycker den är jättefin, ser verkligen ut som en bebismage!

Men vad är det för folk? (vad är bdb?) han behöver väl inte titta på din mage om han inte vill:D och gravidmagar är faktiskt något väldigt vackert, tycker du ska bära din härliga kula med stolthet!
  • bebek
    Smulan87 skrev 2009-03-01 16:15:41 följande:
    Jo men vad gör man? >.< småpojkar :P suckjag tror min mage har växt mycket nu, men den växer inte lika mycket som den gjorde fram till vecak 25, så de lugnar nog ner sig, oavsett som du sgäer om magen är stor liten hög el låg så är det en bebismage ;>

ja och bebismagar är vackra:)

min mage har dragit iväg nu i växt nu mellan v. 23 o 26 tycker jag! händer mycket på de här veckorna;) poff så blev det lilla putet en stor bebismage;) men jag tycker den är mysig, även om man ofta glömmer bort den och slår i saker o ting med den..

får höra konstant.... -OJ VAD STOR MAGE DU FÅTT!

men jag tror de glömt hur en höggravid kvinna ser ut, som om hon ska explodera nästan! haha, nästan längtar tills vi är där o se alla kläckningsfärdiga jättemagar! :D

• bebek
    hyperballad skrev 2009-03-01 21:44:06 följande:
    nu sista veckan har det rört sig massor här, det rä så att det verkligen syns massor utanpå också. hahamen så är det v28 på tisdag... så det var på tiden
    vilken vacker ny pressbild du har, du måste vara beräknad nästan exakt en vecka innan mig då, 1 juni? eller har jag frågat det redan?
  • bebek

FL  är supersegt, och så hittar man ju ingenting! tyckte ju det bra som det var, skrev fel gästböcker och svara på fel meddelanden redan då..:)

tror jga kände bebisen hicka igår kväll! (eller är det för tidigt att känna sådant?) det studsa liksom ite i magen med jämna mellanrum, kändes både knasigt o roligt.

• bebek
    chesa skrev 2009-03-02 20:29:10 följande:
    bäbis m skrev 2009-03-02 14:38:35 följande: Jag har fått problem med magen sen jag började med järntabletter. Det som hjälper mig är linfrön. Jag äter ca 2-3 matskedar varje dag i filen! Utan det hade min mage varit katastrof. Så testa det!
    ja linfrön är kanoners, måste nog köpa det jag med, järntabletteffekten är inte att leka med alltså!
    hyperballad skrev 2009-03-02 19:54:34 följande:
    det där med att man kan känna bebisen som en liten fisk i v20 eller när det var är ju så individuellt, läste iof om nån tjej som kände fiskar i magen i v12 (placebofiskar skulle jag kalla det...) men iaf. är i v28 imorgon och det är först nu som det verkligen börjar att röra på sig därinne. det är fantastiskt!
    :D jag började känna riktiga i v.19 men nu i v.27 äre riktigt måttade kickar alltså, hela magen rör sig! och ont kan det göra om det träffar kissblåsa eller revben. en riktig vilding där inne (som börjat få hicka!) men det är en fantastisk känsla det kan jag hålla med om. Kul nu när man verkligen ser utanpå magen hur den "sparkas ut" kan sitta och bara stirra på magen för att se hur den rör sig.  (utan att drömma mardrömmar om alien, ingen film jag rekomenderar till gravida haha)
  • bebek
    hyperballad skrev 2009-03-02 22:41:49 följande:
    haha precis, jag kan också bara sitta o titta på hur det rör sig som i alien!
    Visst är det coolt!!!

haha eller så får vi bodybuilders bäbisar ploppen:D
    mormor o farmor till kickern tror det blir en riktig busunge iaf:)

Men mor hade sett ett program på tv inatt om barn i magen, de sa att stress faktiskt påverkade barnet mer än vad man tror. den känner av stress och kan bli mer känslig för stress efter födseln om mamman stressar mycket.

Hur tror ni det skulle vara om män börja föda barn? tror ni inte att de skulle vara totalt sjukskrivna från första stund? haha
  • bebek

Ni måste läsa mitt blogginlägg här på FL! kanske har ni hört dem förut men jag fick mig ett brett leende på läpparna och var tvungen att sprida det vidare:)

Svar på tråden Vi som väntar junibebisar del 2!