Inlägg från: hyperballad |Visa alla inlägg
  • hyperballad

Vi som väntar junibebisar del 2!

idag är jag seg, ringde min chef för att påminna om arbetsgivarintyget o enligt FK hade hon inte anmält mig till dem förrän idag så det var ju kul.
    dvs jag får ingen lön imorgon o ingen sjukpenning eftersom jag måste fylla i ett papper från fk som de skulle skicka idag...
    *trött på chefen*

• hyperballad
    bebek skrev 2009-03-24 11:25:10 följande:
    men! jag hörde att det kankse var du som skulle sneaka efter nytt jobb under mammaledigheten? :)  Själv tycker jag fk är otroliga. Vi startade upp vårat företag i november, vilket resulterar att jag jobbat där u typ 220 dagar nånting. Jag slutade mitt förra jobb i augusti, anmälde mig inte till amf eftersom jag skulle jobba i nov, reste runt och hade min första semester på flertal år. Nu vill de ge mig lägsta belopp eftersom jag inte kommer upp i 240 arbetsdagar på raken? jag blir så trött.. krya på dig tekannan!
    jag tänkte spana efter nytt jobb för jag är trött på diverse saker med den privata förskolan jag arbetar på. Men det jag har lärt mig är iaf att sålänge det är privatägt så handlar det ju om att de som bestämmer vill tjäna så mycket pengar som möjligt. o ja, det gör mig tokig när man barnen blir lidande.
    men så planen är att jag ska leta nytt jobb så snabbt som möjligt!

det låter ju inte klokt att du får lägsta belopp! men kan du inte jobba i tjugo extra dagar på något sätt? men ja man upphör aldrig att förvånas..
  • hyperballad
    bebek skrev 2009-03-24 12:22:32 följande:
    jag skulle helt enkelt blivit gravid 20 dagar senare och fått ett 20 dagar senare bf... fråga om jag kunde ta ut semester över förlossningen, då betalas det ändå arbetsgivarskatt osv. men nej. de skulle titta om de kunde plocka dagar från tidigare arbetsgivare, men det kunde inte lova något, suck. jag är helt... stum.. om jag hade gått på a-kassa i en månad hade problemet varit löst. men det är ju så krångligt och jjag klarade mig fint ekonomiskt. nu får man lida för man inte uttnyttja systemet? förlorar väl sisådär 7000 kr i månaden på dessa 20 dagar. Kanske ska muta en doktor som flyttar fram mitt bf? www.familjeliv.se/Bloggar-3-3/b113045.html 
    låter ju helt sjukt. men du borde väl kunna ta ut semesterdagar o sedan börja på din föräldrapenning??
    jag ska ju ta mina tre veckor i sommar som vanligt eftersom vi endast får ta ut dem då (ja min chef är underbar) o då tar jag ju inte ut föräldrapenningen! kan du inte göra så???
  • hyperballad
    Marinero skrev 2009-03-24 12:21:49 följande:
    Åh vilken dum chef Igår kände jag nåt lustigt flera ggr, precis som bebis drog ett finger utmed magen Antar att det va en hand eller fot, men känslan va sån.
    så otroligt mycket saker som inte stämmer på det stället så man blir mörkrädd.
    gissa om man kommer att vara nojjig när man sedan ska ha dagis till pyret!!! *hjälp*
  • hyperballad
    bebek skrev 2009-03-24 12:39:14 följande:
    jo jag kan ta ut semester för att spara på föräldrardagarna, men föräldrarpenningen räknas ändå ut från ditt bf och 240 dagar bakåt. det blir inte mindre eller mer "arbetsdagar" om du föder för tidigt eller går över tiden, om jag fattat det rätt. Så det är väl bara att bita i det sura äpplet. känns ju bittert man har jobbat konstant i flera år utan en enda sjukdag eller a-kassa/stämpeldag. Sedan blir man straffad för man blir gravid 20 dagar för tidigt. Vi hade ju räknat med att det skulle ta ett halvår efter doktorns utläggning, men det tog ju som sagt knappt en månad:) hoppas nu på att de kan räkna med tidigare arbeten trots det är någon månads uppehåll mellan de två sista jobben. får iaf havandeskapspenning beräknad på min nuvarande lön.
    men herregud, så kan de ju inte göra!
    straffa er för att ni är fertila om man nu uttrycker det så. ja annars får du muta en doktor eller något att ändra bf, näe men skämt o sidor...
    jag hoppas verkligen att de kan räkna med ditt förra jobb.
    ibland känns det som att man blir straffad bara för att man skött sig, medan andra som utnyttjar systemet osv kommer undan. jag har också alltid jobbat, sedan pluggat o nu sist jobbat o pluggat samtidigt.
  • hyperballad
    bäbis m skrev 2009-03-24 13:47:36 följande:
    Fy vad mycket krångel FK verkar åstadkomma! Vi har inte börjat fundera ännu på ersättningar osv och man kanske gör bäst i att låta bli för humöret och tålamodet. Hoppas verkligen att du får till det bebek. Och du med som verkar hamna mellan stolarna med din krångliga chef hyperballad.
    ja man blir lite trött emellanåt..
    mitt tips till dig är att skicka in arbetsgivarintyget nu på direkten så att du har det gjort! för man vet aldrig vilken tid det tar.
  • hyperballad
    bäbis m skrev 2009-03-24 14:32:10 följande:
    Känns igen från sommarjobb på ett fackförbund. De som var handläggare där hade sjukt mycket att stå i och fick ta mycket skit från folk medan många av ombudsmännen kom och gick som de ville beroende på väder. Tack för sparken hyperballad. Nu har jag skickat mail till våran löneadm för att kolla upp vad jag behöver göra/vad de behöver göra osv.
    bra, ska ringa min chef imorgon igen - tjohoo
  • hyperballad
    Katta86 skrev 2009-03-24 14:34:59 följande:
    Bebek: Fy vad jobbigt! Tyvärr har dom ju sina regler, men riktigt surt att det ska handla om 20 futtiga dagar! Jag fick ut 260 kr/dag förra gången, inte mycket men lite bättre än lägstanivå men den här gången tror jag att jag blir nollad för att jag var dum nog att gå arbetslös en vecka innan mina studier drog igång.. Tänkte inte riktigt på det just då att man kommer att få lida av sin dumhet senare.. Suck.. Var in och kollade vad jag skulle få tillbaka på skatten, 16000 ca kommer jag att få tillbaka där i juni! Perfekt taiming också precis mellan flytt och bebis då det alltid är massor som behövs köpas! Var så skönt att få det beskedet! Sen får min man 3500 också!
    läste att man kunde kolla, men när är det deklarationen ska lämnas in?
    ska göra avdrag på min utbildning men jag vet inte hur jag ska göra...
    hmm
  • hyperballad
    skumjenny skrev 2009-03-24 15:09:23 följande:
    hallo där ni som har BF i Juni. Jag har BF 20juni. Hur mycket har ni förberett för bebisen. Har ni skaffat skaffat vagnen och allt det där? Har ni köpt några kläder? osv. Väntar mitt första barn och undrar bara när man brukar förbereda det där. Vagnen beställer vi nu i dagarna tror jag. ha de bäst
    yepp allt är klart o fixat!... näe, har vagnen beställd sedan länge eftersom det kan ta ett par månader!! så kolla det nu om ni ska ha en ny vagn!
    har enstaka plagg som jag köpt (+ mycket ärvt av bästa vännens son) mer kan man köpa sen när man vet att allt har gått bra.
    säng inhandlad + sängkläder
    babyskydd är fixat

så här är det tvättmaskin o skötbord som ska fixas...
    annars är det under kontroll...

kul att du hittade hit!
Svar på tråden Vi som väntar junibebisar del 2!