• bebek

Vi som väntar junibebisar del 2!

Jag tycker vi alla emigrerar till LakeHill på åland!:)

Ny magbild idag v.30 (29+1)
    blev väckt sex i morse av någon som dansa capoiera i magen och fortfarande håller på! men nu är det nog mera lite segare yoga sträckningar och försöka ordna mer space genom att sparka ut mammans revben.

• bebek

ja, visst är det härligt!
    tror jag verkligen kände en fot som trycktes ut i magen igår, kändes precis som en fot.

http://www.familjeliv.se/hem/bebek/gallery/phpdqobjq.jpg
    ¨
    tror jag fått min första bristning igår också, på nederdelen av ryggen!?
    och svanken/rumpan är helt prickig av blåmärken från akupunkturen

• bebek
    hyperballad skrev 2009-03-24 10:41:56 följande:
    idag är jag seg, ringde min chef för att påminna om arbetsgivarintyget o enligt FK hade hon inte anmält mig till dem förrän idag så det var ju kul. dvs jag får ingen lön imorgon o ingen sjukpenning eftersom jag måste fylla i ett papper från fk som de skulle skicka idag...*trött på chefen*
    men! jag hörde att det kankse var du som skulle sneaka efter nytt jobb under mammaledigheten? :)  Själv tycker jag fk är otroliga. Vi startade upp vårat företag i november, vilket resulterar att jag jobbat där u typ 220 dagar nånting. Jag slutade mitt förra jobb i augusti, anmälde mig inte till amf eftersom jag skulle jobba i nov, reste runt och hade min första semester på flertal år. Nu vill de ge mig lägsta belopp eftersom jag inte kommer upp i 240 arbetsdagar på raken? jag blir så trött..

krya på dig tekannan!
  • bebek

jag skulle helt enkelt blivit gravid 20 dagar senare och fått ett 20 dagar senare bf...
    fråga om jag kunde ta ut semester över förlossningen, då betalas det ändå arbetsgivarskatt osv. men nej. de skulle titta om de kunde plocka dagar från tidigare arbetsgivare, men det kunde inte lova något, suck. jag är helt... stum.. om jag hade gått på a-kassa i en månad hade problemet varit löst. men det är ju så krångligt och jjag klarade mig fint ekonomiskt. nu får man lida för man inte uttnyttja systemet?
    förlorar väl sisådär 7000 kr i månaden på dessa 20 dagar. Kanske ska muta en doktor som flyttar fram mitt bf?

http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-3/b113045.html 

• bebek

jo jag kan ta ut semester för att spara på föräldrardagarna, men föräldrarpenningen räknas ändå ut från ditt bf och 240 dagar bakåt. det blir inte mindre eller mer "arbetsdagar" om du föder för tidigt eller går över tiden, om jag fattat det rätt.

Så det är väl bara att bita i det sura äpplet.
    känns ju bittert man har jobbat konstant i flera år utan en enda sjukdag eller a-kassa/stämpeldag. Sedan blir man straffad för man blir gravid 20 dagar för tidigt. Vi hade ju räknat med att det skulle ta ett halvår efter doktorns utläggning, men det tog ju som sagt knappt en månad:)

hoppas nu på att de kan räkna med tidigare arbeten trots det är någon månads uppehåll mellan de två sista jobben. får iaf havandeskapspenning beräknad på min nuvarande lön.

• bebek

hmm.. sitter och funderar, kan man söka a-kassan man hade rätt till i efterhand? haha
    de säger ju att om jag hade haft någon form av a-kassa skulle det vara ok. jag menar man får ju betala om man fått för mycket pengar från fk, betalar de då tillbaka till mig de pengar jag hade rätt till? haha.. ja man blir snurrig på det där..

men men, jag har ändå en underbar man. ett mirakel i magen, tak över huvudet och skor på fötterna!

vad gott med pannkakor:D
    själv har jag bakat lantbröd!

hrm, o skatter hit o dit... skatteverket är värre än fk...
    när brukar man få brev hem om man inte har e-leg?

• bebek

gomorron gomorron!

här lyser solen idag! härligt!

tekannan: tja man kan ju antingen klaga ihjäl sig eller gå vidare:) har betalat medlem för a-kassa utan att använda den, dumt kanske. så om det är illa så får jag inte sjukgrundad fp utan 180 kr per dag istället för ca 550. blir lite omställning, men det finns dem som klarat sig på mindre... väntar på det sista arbetsgivarintyget från tidigare jobb så ska jag skicka in dem o se, kanske har tur, vem vet. tre månader får man gå sysslolös, det handlar om sjukvårdsförsäkring.

• bebek

sysslolös 3 månader tror jag... skulle det stå

kicki: oh vad mysigt, jag blir också sugen på att handla nu:)

• bebek

jag har haft sådan huvudvärk i två dagar nu, som migrän, aldrig haft desslike, tror jag kommer dö nu eller sprängas i småbitar. är alvedon ok när man är gravid?
    inte vågat ta något än så länge.

• bebek

åh får skicka iväg sambon och köpa nåt sånt.
    kolla bt? (bröllopstorget säger fl, äntar du menar något annat? :)

Svar på tråden Vi som väntar junibebisar del 2!