Inlägg från: tekannan |Visa alla inlägg
  • tekannan

Vi som väntar junibebisar del 2!

hp är det enda som man kan ansöka om nu. Och skicka in moderskapsintyg. Sen när det är 60dgr (tror jag det är) kvar till bf så kan man, om man vill, begära fp för att kunna vara hemma och vila sista tiden innan nedkomst. Men det är inget man behöver bekymra sig om nu när det är så långt kvar.
    Intyget om inkomst kommer fk att skicka ut automatiskt när de registrerat att du är gravid.

Så fungerade det iaf när jag väntade barn sist och jag tror inte den biten är ändrad...

• tekannan

bäbis m
    Du kan alltid ändra din inkomst när du får löneförhöjning (eller sänkning) i efterhand, så det kommer du inte gå miste om. Ev kräver fk in ett till intyg av din arbetsgivare efter du ändrat, om de av ngn anledning skulle undra. Men det har varken jag elle min make råkat ut för ännu.
    Jag har gjort en förändring i samband med att jag begärt fp (via webben) och det har inte tagit lång tid alls (det har inte påverkat mina utbetalningar iaf). Visserligen är det 2½ år sedan nu, men har svårt att tänka mig att det skulle ta mkt längre tid nu, men jag vet inte.

• tekannan

Veronica83
    Hittar du den knappen så berätta gärna var den finns, så vi andra vet!
    Viktuppgång är väldigt individuellt. Jag är i v 26 och har gått upp ca 4,5 kg. Vissa går upp mkt i början, andra mkt i slutet. En del kan gå upp väldigt mkt och samlar vätska, men allt försvinner dagen efter förlossningen i princip. Andra kan gå upp lite lagom och ändå ha kilon att kämpa med för att bli av med efteråt...

• tekannan
    Marinero skrev 2009-02-20 15:49:14 följande:
    Nja alltså jag undrade hur jag ska söka fp, jag kommer gå på hp två månader innan beräknad bf, och kommer då skicka in moderskapsintyget varefter de ska skicka blanketter som i sin tur då ska skickas till arb.givaren och tillbaka till fk. Men hur söker jag fp, inte behöver jag väl göra om samma procedur? Eller bara ringa in och anmäla födseln? Förlåt för alla frågor, är ny på detta
    Fp behöver du inte söka om, det får du automatiskt. Däremot måste man först göra en anmälan och sen begära fp. Anmälan sker automatiskt iom att moderskapsintyget skickas in (det du får från MVC om att du är gravid). Och sen kan du bara logga in på mina sidor på FK's hemsida och begära när det blir aktuellt.
    Födseln behöver du inte heller anmäla. På förlossningen ska de meddela att du fött barn, men sen har du rätt att plocka fp-dagar även innan barnet är fött. Hp gäller ju bara fram till 11 dagar innan BF och därefter får du antingen gå på fp eller semeter eller ngt annat. Och då går du bara in och begär att du vill ha fp.
  • tekannan

idolf skrev 2009-02-21 15:56:23 följande:

Eller om man vill 119 sprutor kvar ;-D
    sprutor?
  • tekannan

idolf
    ok, jo det kan jag förstå att det är värt att ta lite sprutor!

Jag har ju också problem med foglossning, men faktiskt så har den senaste veckan varit väldigt mkt bättre än tidigare. Jag har inte ont hela tiden och det tar mkt längre tid innan det gör ont. Nästan så jag glömmer det ibland, förutom när man gör ngt dumt - tar ett lite större steg t.ex. Känns jätteskönt att det går tillbaka! Var hos BM i veckan och hon sa att det kan ofta bli så om man få problem tidigt, men att det sen ofta kommer tillbaka igen när magen är stor och tung. Så man får väl passa på att njuta nu...

• tekannan

ModernaModern skrev 2009-02-22 23:55:26 följande:

Knipövningar INNNAN bf? har jag aldrig hört talas om..men det kan ju inte skada*ler*
    Inte jag heller faktiskt... Min BM sa aldrig ngt om det till mig, det var en sjukgymnast på BB som började prata om att "nu efter man fött barn är det viktigt att börja knipa".

Jag knep inget inan förra förlossningen och först 2 veckor efter skulle man börja. Var väl lite svårt att komma ihåg så det gick si sådär med knipandet. Och sen helt plötsligt så slutade jag tvärt för att jag aldrig kom ihåg det (omedvetet). Men nu när jag går hos sjukgymnast så har jag en massa bäckentippingsövningar där man ska knipa samtidigt så så mkt som jag tränar knipningar nu har jag aldrig någonsin gjort innan!
    Jag gör 3 repetitioner och håller ca 8 sek. Men så sa de även att kan kunde hitta andra tillfällen att knipa. Tex om man står i rödljus så ska man knipa så länge man bara kan och sen slappna av. Så variation med korta knip och långa knip är nog det bästa för att träna upp muskulaturen.
  • tekannan

LakeHill
    Jag blev också klippt sist, vet inte hur mkt. Men jag minns det som den jobbigaste biten med hela förlossningen. Hoppas också slippa spricka i ärret eller bli klippt igen...

• tekannan

Idag fick jag mitt beslut från FK om hp och har blivit beviljad hel hp. Vilken lättnad!

Svar på tråden Vi som väntar junibebisar del 2!