Inlägg från: skrattmaja |Visa alla inlägg
  • skrattmaja

Vi som väntar junibebisar del 2!

tekannan skrev 2009-02-25 17:59:56 följande:
    skrattmaja Vad skönt att avhandlingen är klar. Nu återstår "bara" att försvara den med... Men det kommer säkert gå bra! Åh... låter inte helt fel med en spakur. Jag känner mig så sliten just nu! Och då har det bara gått knappt 2 månader sen jag hade semester sist (jul)... Undrar om det är vädret eller grav som orsakar detta.
    tyvärr är jag inte riktigtt där ännu har ett par veckor kvar innan jag kan andas ut!!! och då ska jag ha ett par slappardagar o det var då jag tänkte lyxa till med mig en behandling
    försvaret är jag inte alls orolig för, ser verkligen fram emot det faktiskt för jag tycker personen som ska vara opponent är en mkt vettig och kunnig forskare så det ska bli intressant att få diskutera med honom om bara mina saker!!!

bebek, jag är supernöjd med citycrossen och även citykorgen, det finns bra bärhandtag på citykorgen också så man kan bära med sig den och det fugnerade bra med bebis i också, det blev inte för tungt eller vingligt! det var av den anledningen vi valde bort liften förra gången, att den såg varm ut och det var ju bra att vi gjorde så för sommaren 06 var ju inte direkt sval..... fungerde bra med det justerbara handtaet det skiljer en del mellan makens o min längd men båda var nöjda. Maken ville ha citykorg för den kommer upp lite mer och han kände som om han fick dubbla sig så mkt för att titta till i mjuklift..vi provkörde ordenligt innan vi köpte vagn... jag ville verkligen ha en emmljunga för min gamla dockvagn är av det märket och har alltid velat ha en sån på rikgit också... så jag måste ärligt erkänna att det var endast mellan de oliak emmaljunga modellerna vi valde!!
    skratt-maja numer mamma till johanna ♥
  • skrattmaja

bebek, sporttrekk på citykorgen och ruby red på sittdelen..finsn bidler tidigare i tråden och även i mitt galleri under bebissaker Pyret (kan vara så att ni inte kommer in för jag har lagt att endast personer i min adressbok får tillgång till bilder hojta om jag har missat ngn!)

• skrattmaja

bäbis m, lyftkran vet jag inte men en dator som skriver utav sig självt alt ett bord man kan stå o skriva vid så man kan varva med att sitta för vår Pluttis tycker inte om när jag sitter på en vanlig stol för lnge, vill helst att jag ska vara ute o gå.

tärning, tack för att du frågar, mår ganska bra, skulle behöve lite sömn, slarvat lite med den senaste tiden och det är ju inte så bra, tror att jag har fått i mig ngn kopp kaffe för mkt också. själv då? hoppas att ni alla mår bra för att vara gravida menar jag!

idag sa johanna ngt så gulligt, vi hade fått ngn reklam fr po.p färgglad så föll den ju henne i smaken och då löäcker hon ur sig att vi måste köpa pyjamas till vår bebeis. för de sover mycke!
    Tja. det är ju helt rätt nyfödda sover mkt så nu ska vi dvs johanna o jag spana på en fin bebispyjamas tänk hon är redan storasyster

• skrattmaja

även jag sällar mig till skaran som gillar body butter, trots att jaginte har kliande mage eller så..men det är lite vardagslyx i alla fall, så härligt, tycler även om apotkets olive serie!

när det gäller amningsbh köpte jag en i slutet av grav förra gången på en mammaaffär för att ha i början, även unlägg fr imse vimse dvs tyg, wiledas har jag inte spanat in men ska udnersökas för jag känner igen detta med att det går igenom på natten, jag la en bit plastadfrotté likande material i min säng så att det inte skulle gå till madrassen i alla fall! fungerade hur bra som helst!
    köpte ett par till sedan när mjölprod hade satabiliserats och visst de är dyra men jag tyckte att det var värt det för man var ju lite extra utsatt i det området och jag tyckte det var värt att hitt abea. även jag tycker om dessa fr apoteket, hade de udner natt o när man bara var hemma!

tickilina, skönt att flytt är överstökad men packa nu inte upp för många lådor i taget!!

ang solarieum så känner även jag också bara till detta med pigmentförändringar så jag fuskar lite med bodylotiion med tanning effekt, fick inte några pigmentföränd förra grav när jag anv det men det kansk einte heller är bra egentligen... men lite fåfäng är man ju allt!

• skrattmaja

ang hur man klarar smärtan vid förlossning så det som drev mig var nyfikenheten att äntligen få träffa den där krabaten sbm om huserat i magen ett tag....
    visst gjorde det ont men jag upplevde det som en annan typ av smärta än när man gör sig ordentligt illa för det är så mkt värre, detta kändes som en naturlig smärta och den kom inifrån tillskillnad fr när man gjort sig illa då den kommer utifrån.
    tyckte att profylax vad för dyrt hittade SIGNE kurs på nätet som vi testade här hemma och sedan avslappnignsband som jag köpte på den mvc jag går på o den som pratar är tillika den bm som höll den föräldrautbildning/föräldraföreläsning som vi gick.

aff föda är en underbar bok och jag har dammat av den o den står å mitt nattduksbord, det var en annan bok som jag också läsate som jag tyckte om, men det kommer jag inte ihåg titeln på jus tnu, återkommer om detta.

här läser vi ananrs om busiga bebben, dvs böckerna av thomas svensson om när bebben är i mammas mage samt när busaiga bebben o mamma kommer hem fr bb. johanna har börjart fudenra en hel del över bebisen just nu... Hon tror att hon ska få en lillsyster!! som hon ska visa en massa saker, lära den om bompa, hur man åker kana... tycker att det är så häftigt
    lite synd är det om johanna hon har vattkoppor... (ingen fara för jag har haft det rejält som liten)

hoppas att ni har en trevlig lördagskväll...
    nu åter till jobb

• skrattmaja

spännande att läsa er afunderingar o erfranehter ang förlossningställning och smrätlindring.

jag har ju bara ett tillfälle att relatea till men på det stora hela gick det så mkt bättre än vad jag någonsin vågat drömma om, så nu försöker jag nollställa så att jag inte är inställd på att det blir en likabra förlossning igen.

• skrattmaja

detta med förlossningbrev kom fram udner det samtal som jag o min bm hade ang förlossning, vid ett tillfälle pratade vi speciellt mkt om detta, vad jag hade för fudneringar etc och då tyckte hon att det var bra att skriva ner detta...
    mitt var inte långt, jag skrev att jag var förstagångsföderska, vårt första barn både makens o mitt att jag det jag oroade mig mest var att ngt skulle hända bebis udner förlossning hur veta att den mådde bra, vilketresulterade i att de hade stenkoll på ctg även mellan kruystvärkar och det var maken som berättade hjärtslag för mig, de låg stabilt ingen ändring etc....
    Jag kände att de läste detta brev, la det längst fram i min mapp med papper jag hade med mig till förlossning, dvs framför bm journalen....

Kommer att uppdatera detta!

bebek, det är ju just sådana saker man ska skriva i ett brev....jag skrev också mnkt kortfattat hur jag är som person, att jag lätt kan bli ganska orolig och detta har ju vänt sig mot bebeis udner grav. att jag tränat avslappning o metnal trning etc, var lite drygt en halv a4 sida totalt

• skrattmaja
    lake hill, jag tyckte den där efterbehandling var det värsta på alltihopa... att fösöska slappana av med en liten nyfödd i famnen, tror att jag skriivt det tidigare att jag fick upprepade gånger be om att maken skulle få ta johanna, men tredje gången tog det skruv. skulel det bli likandetdenna förslosnsing så vet ju maken detta och kommer att ta för sig på ett anant sätt och även så kommer jag att skriva deta i mitt brev för detta var det som jag upplevde som tuffast, annars tyckte jag bm var mkt lyhörd..förutom att jag inte fick min kaffetår....de tyckte inte att det var bra att dricka det mellan krystvärkar
  • skrattmaja

skriver allmänt o riktar mi ginte till ngn speciel, hoppas att det är Ok.

ang kaffepaus så när uskan som assisterade vid födelssen kom in o luktade kaffe och jag blev så grymt sugen

ang mat så var vi inte på förlossning så länge men dricka fick jag, men jag höll mig til lvatten. dock såg jag när vi sedna var på BB mammor som var på förlsosnsing kom o hämtade mat i lunchrummet så visst får man mat om man vill ha det!
    (på det sjukhus vi var är bb ena halvan o förlossning andra halvan)

jag är ganska peplig när det kommer till vanliga fall, tyckerinte ens om dessa sprayplåster som finns..... men jag vet inte detta med att föda barn var tydligen  ngt annat för mig..kan säga att min make var mkt imponerad.....

ang krystvärkar o bedövning så fick jag lite lokalbedövning spray sprutat som kylspray faktsikt, men jag vet inte omdet hjälpte så mkt.... det som drev mig i slutet var att jag nu äntligen skulle få träffa den där krabaten som bott i min mage o rumlat runt.... jag fick dessutom hålla tillbaka så att det inte ksulle gå för fort så jag tror att det är individuellet hur lång processen blir, jag trodde att även detta skede skulle vara längre, men man tappar ju uppfattning om tid....

• skrattmaja

jag tränade efter SIGNE kursen förra gångne, hittade till den via ngn profylax kurs hemsida men google funger ju här också!!!
    detta med saccosäck var ngt jag hade tänkt innan att jag skulle teste men hann inte... kommer ihåg att bm bar in en saccosäck men jag testede inte den, jag var upp emkt udenr värkarbetet, hängde liksom på en höggåstol o lyssnade på fotboll VM match på radion!!!
    hade min avslapp skiva med men dem kom inte fram....

Aff föda och Innan du föder heter de böcker som jag läste och fick mkt tankar utifrån, diskuterade mkt med maken, tror att det är viktigt att man pratar med den person man vill ska vara med om det är doula eller annan näsrstående. att denne också vet hur man ser på detta med förlossning tror jag är viktigt för att inte känna sig så utelämnad för det kan man juinte komma ifrån att man är.
    vad jag menar med att det var Henric som värmde vetekudden, som sa till bm att jag ville testa akupunktur etc så att jag fokuserade på min andning o avslappning....
    det var en trygghet för mig, han var delaktig så jag hoppas verkligen att alla ni har ngn att dela detta med!

Svar på tråden Vi som väntar junibebisar del 2!