bäbis m skrev 2009-03-10 08:31:13 följande:
God morgon,haha, jo det sista de där barnmorskorna bryr sig om är nog en välansad bikinilinje osv. Däremot vill man nog gärna känna sig lite nyduschad och fräsch när man åker in. Om man verkligen vill snygga till borde man väl kunna använda en spegel. Ett visst krångel helt klart men men..Appropå åka in till förlossningen. Vi bor väldigt nära sjukhuset (ca 5-10 min promenad) så min BM sa att det säkert kan vara jätteskönt att gå in till förlossningen. Jag som trodde att man skulle kvida dubbelvikt i en bil blev väldigt lättad av att hon tror att man har så pass bra koll på sin fysik att man faktiskt kan gå in. Låter ju onekligen väldigt skönt. Ser framför mig en tidig morgon i juni och fåglar som kvittrar och vi pustar ner för backen mot förlossningen. Positiv målbild?
Se bara till att gå i tid... Vi bodde högst 5 min promendväg till förlossningen förra gången. Så eftersom man hört att folk blir hemskickade eller ombedda att ut och gå en runda när de kommit till förlossningen tyckte jag det var perfekt med promenad dit. Vi stannade hemma tills värkarna blev jobbiga och sen gick vi. Det gick INTE fort. Stannade varje eller varannan meter för att hantera värken och sen gick ett par steg för att sen stanna igen. När vi kommit runt hörnet på huset (tog säket 15 min) så sa in man att detta går inte. Vi ringer taxi, sagt och gjort. Vi åkte taxi - mitt livs kortaste taxiresa! Väl inne visade det sig att jag var öppen 9 cm, så det var kanske inte så konstigt att det var svårt att gå... Och jag som var övertygad om att de skulle skicka hem mig igen. Vilken lättnad det var att veta att mkt värre än så här blir det inte.
Men som sagt, gå i tid. För det är säkert en skön promenad om man inte har för kraftiga värkar!