bäbis m skrev 2009-01-27 10:01:07 följande:
Fundering. Är det någon här som fortfarande tränar mer eller mindre som vanligt? Jag körde body step igår och körde på som vanligt fast med lite mindre go i hoppen. Kan det vara farligt för bäbisen eller är det främst jag som kan skada höfter/fogar osv? Vill gärna träna (både kondition och styrka) för det ger så mycket mer energi i längden.
Jag tränar:) både på gym, dans, yoga mm. När du blir tung kan du göra knäböj istället för hopp. Du kan inte skada höfter o fogar men du kan känna av foglossningen mer av rörelser som att gå i trappor och allt för långa promenader. ( jag gick på gåband över en timme kunde varken sitta eller gå sen på kvällen)
Cykla är jättesnällt mot höfter, bra om man kan cykla på gym det är ju så halt ute!
Annars så får man helt enkelt känna efter. Man ska kunna prata samtidigt som man tränar när man är gravid och inte komma upp till din absoluta maxpuls samt dricka mycket vatten. Det är superbra att träna när man är gravid, man blir mycket piggare också:)
Styrke kan du göra med enkilos vikter på armar eller göra armhävningar mot vägg. Tänk på att inte göra övningar på rygg efter 5 månaden eftersom barnet trycker på stora kroppspulsådern, gör inte heller sit-ups med träna på att "lyfta" magen, bra för förlossningen också. Stretcha inte för hårt eftersom lederna är mjukare.
Oj vad mycket det blev! Men träning är en av mina största passioner, dansade och tränade mig igenom hela gymnasiet;)