• CTMT

Tips på dop-present... Vad kan vi önska oss till lilltjejen??

Vi har dop om 3 veckor, då lilltjejen är strax över 3 månader gammal.
    Ett par vänner har nu frågat vad vi önskar i dop-present... men är ju så svårt att säga... hur pass "dyra" dop-presenter kan man önska?

Vi har funderat på hoppsele och gåstol... Praktiska grejer som vi ändå själva hade köpt senare (kan ju inte användas förrän hon är 5-6 månader).
    Men är det dyrt? För dyrt för att ge i dop-present kanske?
    Förslag på mer?

• Svar på tråden Tips på dop-present... Vad kan vi önska oss till lilltjejen??
  • SIN74

Är de flera kan de ju gå ihop.
    Vi önskade inget utan de fick komma på själva. Det blev bla. barnstol, halsband, fotoram, tenntavla, handavtryck, böcker mm...

• seglare

svårt att säga om det är för dyrt, kan tycka att det inte behöver vara det men för nån som har det svårt ekonomiskt kan det ju röra sig om jättemycket pengar.
    Kan ni inte skriva upp en lista med saker i olika prisklassersom ni kan tänkas vilja ha.

Nog för att man som förälder helst kanske föredrar praktiska saker så kan det vara kul för dotter att få nåt som är värt att spara, tex en bok. Det är ju också nåt man har väldigt stor användning för lite senare, hemma hos oss föredrar barnen klassikerna som solägget, madicken, pippi etc.

• Lönnsirap

Det fanns en annan tråd här på familjeliv (som jag inte orkar leta upp, den var någonstans i känsliga rummet) där folk irriterade sig väldigt på önskelistor från föräldrar. Den allmänna uppfattningen där verkade vara att det är ytterst oartigt, inte minst då presenterna man tar upp i sådana listor lätt blir i dyraste laget.

• susie su

Vi ska ha en barnvalsignelse om nagra veckor och har tankt be de som vill att valja ut en text (tex. dikt, sangtext, bibelord, citat, en saga eller nat man skrivit sjalv, etc.) som de sedan far skriva ner i en bok vi har med oss. Det kommer runt 25 familjer sa vi far nog ihop en del. Det blir nat kul och personligt hon kan spara hela livet. Sen kan man ju onska sig saker som kostar ocksa men dar har jag inga tips...

• alvanova

har stora problem själv att önska till min dotter, men har iallafall sagt ifrån om att vi inte vill ha prydnadssaker typ tenn-ramar - helt oanvändbart och fult tycker jag (riskerar väl att få halva FL efter mig för det uttalandet). Har istället önskat kläder och böcker. De som vill ge mer har jag talat om att vår dotter har ett sparkonto som hon ska få när hon är större - jag tror att hon har större glädje av det än en massa bjäfs som tar plats!!

• Astrud

Böcker är alltid roligt och behöver inte vara så dyrt.
    Vi fick en tavla från isaform som är jättefin men kanske i dyraste laget. Isa form har många fina tavlor www.isa.nu/shop/barnmotiv.html

• Nellie81

Det finns ett superfint halsband i silver som heter Lyckoklöver som finns på tussilagosmycken.com Det är inte så dyrt men otroligt gulligt tycker jag!

• Mollymajs

Vi hade dop igår och våran tjej fick halsband 3 olika, kläder, pengar, Elsa Beskov bok, Pippi dvd box, bord o stolar, mjukisdjur, fotoalbum, cdskiva, smyckesskrin, dop sked m.m

Våran stora dotter fick bla Barnkammar böcker, cd skivor, smyckesskrin, halsband, träleksaker, pengar, kläder, mätsticka, barnservise mm.

Tycker båda fått jätte bra o användbara saker.Vissa har frågat va de önskat sig o andra har handlatt själva.

Svar på tråden Tips på dop-present... Vad kan vi önska oss till lilltjejen??