• Smurfan 81

    LCHF tråden 5

    Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

    Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

    Nya som gamla är välkomna!

    Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m34482670.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37318427.html

    Bra länkar:
    kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahl...
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

    Recepttråden!
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m38153230.html

    Det här har jag ätit idag:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m39935676.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-10 22:02
    Recepttråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m41303164.html
    OBS!!! ENDAST RECEPT I DENNA TRÅD, INGET SNACK!

  • Svar på tråden LCHF tråden 5
  • saltflingan

    Det är ju helt valfritt hur mycket kolhydrater man vill äta. Men det kan vara bra att inte bara tänka på hur många kolhydrater ett livsmedel innehåller per 100 g utan även ta med i beräkningen hur mycket av det man använder. Mina tomatkonserver här hemma varierar mellan 375 och 500 g, vilket ger 11,1 resp 15 kolhydrater om man utgår från att de innehåller 3 /100. ( 20 resp 18,9 i verkligheten då mina innehåller 4 och 5/100.) Och har man sen en normalstor lök i maten också så ger det ytterligare 7-8 g kalorier. Så tillsammans blir det en väldigt kolhydratrik måltid. Inget fel med det, men då kanske man får vara striktare med de andra målen den dagen. Men det beror ju även på vad man vill få ut av kosten, att må bra eller att må bra samtidigt som man går ner i vikt.

    Vi ska äta hemlagad fiskpate med romsås till middag idag. Ska bli jättegott, flera år sen jag åt det sist.

  • Ms Kanga

    Min köttfärssås för 4 personer innhöll 110 gr lök och 400 gr tomatkonserv. Per portion gav det 3 gr kolhydrater från tomat och 2 gr från lök, helt inom gränsen i och med det är 1 av 2 huvudmål. Jag vägde faktiskt löken fast jag är emot att väga maten och vad jag kallar en normalstor lök ca 6 cm hög väger 55-60 gram.

  • Tezzan1981
    Ms Ms Kanga skrev 2009-03-31 19:25:23 följande:
    Min köttfärssås för 4 personer innhöll 110 gr lök och 400 gr tomatkonserv. Per portion gav det 3 gr kolhydrater från tomat och 2 gr från lök, helt inom gränsen i och med det är 1 av 2 huvudmål. Jag vägde faktiskt löken fast jag är emot att väga maten och vad jag kallar en normalstor lök ca 6 cm hög väger 55-60 gram.
    tack för infon =)

    jag har också börjat väga mer och mer...har insett att jag inte riktigt har koll på vad saker väger. vägde en tomat idag och den vägde 130 gr! tack för tipset om änglamarks tomater ovan...får bli dem från och med nu.
    speciellt med grönsaker är det lätt att ta för mycket har jag märkt...
  • saltflingan
    Tezzan1981 skrev 2009-04-01 11:07:10 följande:
    ungefär hur många kh innehåller ett normaltstort ägg?
    Vi brukar köpa äggplattorna på Willys och deras version av normalstora ägg väger ca 56 g, vilket ger 0,4 kolhydrater.
  • silkya

    Måste bara tipsa er om o prova Smurfan 81 s Carbonara...har precis avnjutit den o den va såååå himelskt god...
    Har en febrig dotter hemma i dag så jag har passat på o stå i köket o lagat mat, även bakat "polarbröd" Som är jättesmidigt o ha färdigt...
    Kämpa på alla livsnjutare...

  • Snorkfröken83

    Fylla av kolhydrater?!

    Ja skrev ju för en tid sedan att jag skulle fuska som bara den i 3-4 dygn. Det har jag nu gjort, men det har blivit utdraget till nu 1v. Jag var på min kära 3dagars fest nu tors-lörd. Sedan på måndagen vaknade jag med 38,3graders feber, som steg till 39 under dagen. Vilket gjorde att jag inte orkade bry mig ett dugg om LCHF. Jag är nu inne på min 3e dag med flunsa. Idag dock ingen feber. MEN! Jag är vinglig som bara den! Även fast jag ligger ner. Ni vet "helikopterfylla utan sprit" (rummet rörs fast du ligger ner).. Skit äckligt! Förbannade kolhydrater! Så nu kokar jag en kastrull med2 stora lild korvar och skall käka med majo

    Det som jag ätit de senaste dygnen så har varit LJUST bröd, jaffa (ett måste då man e sjuk), nyponsoppa... = MASSA med kolhydrater = hjärnan knäpp?

    (jo, min yr-het kan nått med mitt skrivande att göra också. Om det ser råddigt och osammanhängande ut )

Svar på tråden LCHF tråden 5