• starfish

Bilbarnstol till stor 2-åring

Behöver lite råd. Ska köpa ny bilbarnstol men vet inte vilken modell. Vår tjej är en lång 2 åring (ca 100cm). Är det bra med vändbara stolar? (När vänder man den i så fall. Går man efter ålder eller storlek på barnet?) Vi har en volvo V70.

• Svar på tråden Bilbarnstol till stor 2-åring
  • Joico

En av stolarna med längst rygg är Britax Two way, den brukar gå att ha länge.
    Den är en kombistol, dvs vändbar. Den är testad för det och godkänd som framåtvänd bilbarnstol, men det rekommenderas att man hellre köper en riktig framåtvänd stol. Kombistolarna är tyngre än en ren framåtvänd stol och KAN "krossa" barnet vid en krock, dessutom har de ingen bältesstyrning som ser till att bältet sitter rätt över kroppen (över höften och över axeln).

Barn ska sitta bakåtvända till minst 4 års ålder, helst längre. Se till att köpa en stol som klarar 25kg bakåtvänd, annars är det 18kg och det brukar uppnås innan 4års ålder.
    Här kan ni läsa mer www.ntf.se/halland/default.asp
    Lycka till!

• thecarseatlady

Som Annan säger är two-way en av de två största stolarna. Endast Britax multi-tech har lite högre rygg. Den har också bättre sidokollisionsskydd än vad two-way har. Dock är den betydligt dyrare... Tycker absolut att du ska satsa på en av dessa då din dotter är så pass lång. Men precis som Annan skulle jag inte heller använda dem framåtvända sen, trots att de är godkända för det. Men ni får naturligtvis göra som ni vill. Viktigast är ändå att din dotter får sitta bakåtvänd så länge som möjligt, minst till 4-5års ålder.

• malin73

Se bara till att prova bilbarnstolen innan ni köper. Bakåtvända stolar anses urvuxna när toppen av örat når över ryggstödet. (Huvudet får då ej tillräckligt stöd längre och det blir en risk). För bältesstol gäller ofta att barnet ska väga 15 kg (ingen längdhänvisning)

• Joico

Minst 15kg ja, men som sagt - åldern går före vikt och längd! Ett barn som är 2år kan lätt väga 15kg, men det betyder inte att hon/han ska använda bältesstol istället.
    Det är tidigast 4år som är rekommendationen. Ville bara reda ut det

malin73 skrev 2009-01-16 11:30:18 följande:
    Se bara till att prova bilbarnstolen innan ni köper. Bakåtvända stolar anses urvuxna när toppen av örat når över ryggstödet. (Huvudet får då ej tillräckligt stöd längre och det blir en risk). För bältesstol gäller ofta att barnet ska väga 15 kg (ingen längdhänvisning)
  • Miss Lau

Vi har nyss köpt en Multi-tech till vår 3-åring. Vi struntade i priset och köpte den stol som verkade rymligast och bäst och då blev det en sån. Rekomenderas varmt!

• starfish

Har varit bortrest några dagar o ser nu att jag fått jättebra svar. Tack!!!

• Crazymadde

tjosan ajg köpte en britax, kom inte ihåg vilet av dom, men det va den som är upp till 25 kilo och som inte gå ha framåt vänd, har avrit SKITNÖJD rent ut sgt. men nu har min dotters ben blivit lite längre på 10 månader, och nu står jag till min stora fråga vad i H*lvete ska hon ha benen sen?? det är ju trångt. så där är en till sak man ska tänka på. jag tänkte bara stöd och hur stolen vilar barnets rygg och att sisten inte ska va för lång utan kort, så det blir bekvämt i senare ålder. men jag hade ju total missat benen.

• Joico

Det är inte farligt att ha benen böjda, det påverkar inte säkerheten! Barn kan ju faktiskt sitta jättelänge på huk eller knä det kanske blir lite jobbigt vid längre resor, men då får man helt enkelt ta lite fler pauser. Men som sagt - det viktiga är att det inte är farligt, och det är det inte

Crazymadde skrev 2009-01-20 23:42:44 följande:
    tjosan ajg köpte en britax, kom inte ihåg vilet av dom, men det va den som är upp till 25 kilo och som inte gå ha framåt vänd, har avrit SKITNÖJD rent ut sgt. men nu har min dotters ben blivit lite längre på 10 månader, och nu står jag till min stora fråga vad i H*lvete ska hon ha benen sen?? det är ju trångt. så där är en till sak man ska tänka på. jag tänkte bara stöd och hur stolen vilar barnets rygg och att sisten inte ska va för lång utan kort, så det blir bekvämt i senare ålder. men jag hade ju total missat benen.
  • starfish

Crazymadde skrev 2009-01-20 23:42:44 följande:

Dottern har en britax nu och har, precis som du beskriver, väldigt trångt om benen. Huvudet sticker nu dessutom upp en bit över ryggstödet så en ny stol får det bli. Ska ta med henne och prova i butik nu i helgen. Men hur vet man hur det blir med benen när väl stolen sitter i bilen?
  • thecarseatlady

starfish skrev 2009-01-21 21:04:52 följande:

Dottern har en britax nu och har, precis som du beskriver, väldigt trångt om benen. Huvudet sticker nu dessutom upp en bit över ryggstödet så en ny stol får det bli. Ska ta med henne och prova i butik nu i helgen. Men hur vet man hur det blir med benen när väl stolen sitter i bilen?
    Bäst är nog att testa med bilstolen i bilen och barnet i bilstolen innan du köper. Då ser du ju precis hur bekvämt/obekvämt det blir med olika stolar.

Fast stolen är ju urvuxen först när barnets öron når upp till stolkanten, dvs. när barnets huvud inte får tillräckligt mycket stöd.

Testa med Britax Two-way eller Britax Multi-tech, för de har högst rygg. Fast det hade jag väl skrivit redan... :o)
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Joico skrev 2009-01-15 00:12:20 följande:
    En av stolarna med längst rygg är Britax Two way, den brukar gå att ha länge.Den är en kombistol, dvs vändbar. Den är testad för det och godkänd som framåtvänd bilbarnstol, men det rekommenderas att man hellre köper en riktig framåtvänd stol. Kombistolarna är tyngre än en ren framåtvänd stol och KAN "krossa" barnet vid en krock, dessutom har de ingen bältesstyrning som ser till att bältet sitter rätt över kroppen (över höften och över axeln). Barn ska sitta bakåtvända till minst 4 års ålder, helst längre. Se till att köpa en stol som klarar 25kg bakåtvänd, annars är det 18kg och det brukar uppnås innan 4års ålder.Här kan ni läsa mer www.ntf.se/halland/default.asp?recid=24139Lycka till!
    Precis den stolen jag tänkte tipsa om. Vi har precis köpt den till sone som är 98cm och 2.5år eftersom han började  även nå upp över godkändvikt för bakåtvänd i baksätet.
    Britax two way har 25kg bakåtvänd.
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Miss Lau skrev 2009-01-16 14:20:51 följande:
    Vi har nyss köpt en Multi-tech till vår 3-åring. Vi struntade i priset och köpte den stol som verkade rymligast och bäst och då blev det en sån. Rekomenderas varmt!
    Är det den man kan förlänga ryggstödet på?
  • starfish

Finns det ngn butik i stockholmsområdet där man kan få låna en stol och testa i bilen på parkeringen?

Svar på tråden Bilbarnstol till stor 2-åring