Inlägg från: varfördåför |Visa alla inlägg
  • varfördåför

döda i nödvärn..`?!

Kan någon vänlig människa länka till en dom där någon gått fri från straff då den har dödat någon i självförsvar. Hällst ska bråttet som begåtts innan dödandet inte ha varit av sådan art att den som sutligen dödar i självförsvar aldrig själv var i livsfara.

skulle bli väldigt glad om någon hittade detta till mig. det skall vara en svensk dom!

2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • Svar på tråden döda i nödvärn..`?!
  • varfördåför

ingen som är bra på att googla eller har iaf hört om någon liknande dom.. tex en våldtäcktsdom?

• varfördåför
    Thursday skrev 2009-01-16 09:30:42 följande:
    Vad är det mer specifikt du undrar?
    i enannan tråd diskuterades ganska länge om om man verkligen får döda i nödvärn då du själv inte är i dödlig fara. tex under en våldtäckt där förövaren inet utsätter dig för dödligt våld utan "bara" tvingar dig till samlag. skulle det någonsin kunna dömmas som att du bara försvarade dig om du dödar förövaren?
  • varfördåför
    Thursday skrev 2009-01-16 10:10:18 följande:
    Det är nästintill omöjligt att ge ett generellt svar på en sådan fråga, det beror ju bl.a. väldigt mycket på hur man värjar sig mot angreppet.
    men gör det verkligen det? ok om det är en olyckshändelse, du skallar honom på näsbenet som gårav och åker upp i järnan på honom. men generelt, skulle man verkligen kunna få lindrigare straff/bli friad från dråp om man dödar ågon utan att det är tvunget.

jag ahr hittat domar där folk inte fått strafflindring även fast de inte har dödat förövaren utan bara utsatt denne för "övervåld". och det räknas som övervåld trotts att den andra hotade med kniv och man därför kunde tänka att han som försvarade sig frucktade för sitt liv.

jag vill se en dom där den som försvarar sig bllivit friad/fått strafflindring efter att ha försvarat sig med våld!
  • varfördåför
    Thursday skrev 2009-01-16 10:45:36 följande:
    Nu förstår jag nog inte riktigt vad du är ute efter? Undrar du specifikt om vad man kan tänkas få göra vid en våldtäkt? Eller ifrågasätter du om nödvärnsbestämmelserna överhuvudtaget tillämpas? Eller vill du veta om man någonsin kan få döda i självförsvar?Din fråga blir lite konstig eftersom straffrihet vid nödvärn förutsätter att man inte tar till mer våld än vad situationen kräver. Om du alltså förutsätter att man inte behövde döda, så säger du ju samtidigt att det inte är nödvärn. Alltså kommer det inte att finnas avgöranden som säger att det var okej att döda fast man inte behövde.Sen finns det ju överkurs på det här också. Har man tagit till för mycket, så kan man ändå gå fri om situationen "varit sådan att man svårligen kunnat besinna sig".
    min åsikt är att det inte är tillåtet att döda. man får inte använda mer våld än nödenkräver. och jag hittar som sagt inga mål alls i sverige där ngon har dödat i nödvärn (förutom rödeby och han blev dömd) men jag ville kolla hel säkert då den andra parten i dikutionen var lika säker på att man facktiskt får döda någon om man självanser att det är nödvändigt.

det skulle enligt henne vara ok enligt lagen att döda någon som nyttjade din kropp mot din vilja oavsett om du var utsatt för livsfara eller inte.

jag vill bara veta vad lagen säger.. jag tycker att lagtexten är tydlig på den punkten och visar att man inte får. men det hade ju givetvis varit lättare om man hade en redan dömd dom efter som denförsta domen i ett särskilt mål sedan används som rättesnöre i andra liknande mål.
  • varfördåför
    Thursday skrev 2009-01-16 11:04:12 följande:
    Mja, alltså, i princip så tillåter lagen ju att man dödar i nödvärn, sen om det rent faktiskt någonsin uppstått en sådan situation är ju en annan fråga.
    om nöden kräver säger lagen, men du skall utsättas för synerligen svår fara för att få använda det. inte er våld än nöden kräver, borde inet betyda att du får döda om du iet själv håller på att bli dödad
  • varfördåför
    Thursday skrev 2009-01-16 11:21:38 följande:
    Ungefär så, ja. Sen tillkommer som sagt överkursen med "svårligen kunnat besinna sig." Sen är det väl också en allmän undran hur "praktisk" frågan egentligen är. Så himla lätt är det ju inte att döda en annan människa, man blir ju ofta medvetslös långt innan man dör. Och att fortsätta att utöva våld mot en medvetslös person är ju inte okej som nödvärn.
    jag kan känna att det blir svårigheter att försvra det ja.

för iregel så låter människor envara omman skadar dem lite.. tex biter dem lite lagom hårt. det måste vara svårt att bevisa att dödandet var försvarligt..
  • varfördåför
    Kjell2 skrev 2009-01-16 11:36:19 följande:
    Jag tor det finns domar mot poliser som skjutit och dödat i självförsvar och blivit friade.För några år sedan var det en polis som blev överfallen med kniv av en sinnesjuk man. Polisen sköt och mannen avled. Jag tror, men är inte säker, att polisen blev friad i domstol.Mannens föräldra drev frågan rätt hårt om övervåld./Kjell
    skillnaden där är ju att poliser får ha vapen, det får inte vanliga människor. så man ska kunna dödanågon, jättefort med sina nävar.
  • varfördåför
    Kjell2 skrev 2009-01-16 11:54:16 följande:
    Men inte ens poliser får bruka mer våld en som krävs. Sen är det svårt med skjutvapen. En polis kan hävda att läget krävde att han sköt angriparen för att stoppa honom. Men att det tog så illa att han dog.Men hittar du domen kan du säkert läsa hur domstolen tänkte./Kjell
    jag vill inet vara polisfientligen men jag tror att de kan ha vissa rettsliga fördelar av sitt yrke också.. jag tror att det är svårare att dömma en polis.
  • varfördåför
    Kjell2 skrev 2009-01-16 12:14:53 följande:
    Efter lite sökande hittade jag följande domar som kanske är av intresse:RH 1999:86 Frågor om nödvärn, brottsrubricering och straffmätning vid uppsåtligt dödande. Även fråga om underlåtenhet att avslöja brott och om skyddande av brottsling.RH 1999:129 En man utövade våld mot sin f.d. sambo, som olovligen försökte tränga in i hans lägenhet för att ta med sig deras gemensamma barn som han hade umgänge med. Åtalet för misshandel ogillades på grund av nödvärn./Kjell
    nu framgick det ju inet hur hårt våldet var, han kasnke bara puttade henne.. detta är ju vld i andra sammanhang men inet då du försvarar bosdaden tex

jag ska försöka hitta domen jag hittade igår..
  • varfördåför

En man har vid två tillfällen med visst tidsintervall blivit angripen med kniv och försvarat sig med hammare.

Genom hammarslagen, som samtliga riktats mot huvudet, har angriparen utsatts för livsfara och fått svåra kroppskador med bestående men. Mannen som blev angripen har befunnit sig i en nödvärnssituation.

Frågan i målet gäller om nödvärnsvåldet vid det andra angreppstillfället har varit uppenbart oförsvarligt och, om så är fallet, omständigheterna ändå varit sådana att den angripne har haft svårt att besinna sig (nödvärnsexcess).

Tingsrätten och hovrätten ansåg att våldsutövningen har varit uppenbart oförsvarlig och att omständigheterna inte var sådana att den angripne svårligen kunde besinna sig. Den angripne har dömts för grov misshandel till fängelse ett år.

Riksåklagaren bestrider ändring av hovrättens dom, men motsätter sig inte att Högsta domstolen meddelar prövningstillstånd. Detta eftersom det finns goda skäl som talar för att Högsta domstolen genom att pröva överklagandet skulle få möjlighet att närmare precisera och vidareutveckla bestämmelsen om nödvärnsexcess.

Högsta domstolen har den 10 november 2008 meddelat prövningstillstånd i målet.

• varfördåför
    Thursday skrev 2009-01-16 13:17:58 följande:
    I det första fallet dömdes den tilltalade, som skjutit sitt ex, för dråp, det var med andra ord vare sig nödvärn eller excess. I det andra fallet hade mannen knuffat henne och gett henne två örfilar, ringa misshandel.I övrigt finns det gott om fall där man frikänts från misshandel av varierande svårighetsgrad på grund av nödvärn, men det ställs ju på sin spets när man talar om att döda någon.Det finns ett HD-avgörande med en kvinna som ströp och satte eld på en man som försökte våldta henne. Det är lite juridiskt-tekniskt och det är lite oklart vad han faktiskt dog av, men där säger HD bl.a. att det var okej för henne att i nödvärn hålla ett tag om halsen på honom tills han blev medvetslös, men inte längre.
    nää exakt.. alla har rätt att försvara sig men det finns en gräns.. det är den grensen jag vill hafram!
  • varfördåför
    Thursday skrev 2009-01-16 13:29:02 följande:
    Och då är vi tillbaka där vi började, det går inte att exakt vaska fram en sådan gräns.
    nej det gör ju inet det.. men någon typ av medel linje
  • varfördåför
    Kaprifolen skrev 2009-01-16 15:52:21 följande:
    Klippt ur NJA 1998 s. 246, Mål nr Ö1396-98Fråga om häktning i HovR efter frikännande dom i TR."Rätt till nödvärn finns dock inte bara när gärningsmannen faktiskt är i en nödvärnssituation utan även när han felaktigt tror att han befinner sig i en sådan".Rätten till nödvärn, ger dig rätt att använda ej uppenbart oförsvarlig mycket våld,(24 kap. BrB, Om allmänna grunder för ansvarsfrihet, 1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig).En polisman får använda försvarligt mycket våld, 10 § Polislag(1984:387).NJA 1990 s. 370, Målnummer B179-90.I mål om ansvar för mord alternativt grov misshandel och vållande till annans död uppkommer fråga om bl a nödvärn vid försök till våldtäkt.Domen finns här att läsa:lagen.nu/dom/nja/1990s370En annan som kanske är av intresse:NJA 2005 s. 237, Målnummer B4456-04.En person som uppsåtligen huggit en annan i bröstet med kniv och åtalats för mord har invänt att han handlat i nödvärn eftersom han angripits av den andre med kniv. Fråga om gärningen varit uppenbart oförsvarlig och om den tilltalade svårligen kunnat besinna sig. Även fråga om den som hade ett fast förhållande och fått ett barn med den avlidne skall anses ha stått den avlidne särskilt nära och därför är berättigad till skadestånd för personskada enligt 5 kap. 2 § första stycket 3 skadeståndslagen.Domen finns här att läsa:lagen.nu/dom/nja/2005s237
    jag är frö dålig på att läsa fakta (dyslektiker) för att kunna tillgodogöra mig det som står.. :-/ kan du sammanfatta? annars får jag fortsätta att försöka
Svar på tråden döda i nödvärn..`?!