• LykkeLee

    Hur mkt äter era tonåringar? (grabbar??)

    Har en tornårsgrabb som äter hur mkt som heslt! Han är inte överviktig. Men fasen vad dyrt det blir! Speciellt bröd och mjölk. Två liter mjölk går åt på ett nafs och säkert en limpa varannan dag. Har ni begränsat era tonåringars fikande eller hur gör ni??

  • Svar på tråden Hur mkt äter era tonåringar? (grabbar??)
  • Maskot

    Äter han mycket och inte är överviktig så behöver han säkert det.
    Jag skulle inte begränsa maten/fikat på något sätt- utan kanske mer fundera på vilken slags mellanmål som köps hem.

    Vår 18-åring har nog aldrig ätit extremt mycket, men man hör ju att det inte är ovanligt.

  • Bubblan2

    Vår äldsta, snart 14 år, har alltid ätit som en liten myra. Alla sa att vänta bara, när han blir tonåring vänder det men nej. Han äter fortfarande som en myra och jag skulle bli glad om han kunde börja rensa skafferiet!

  • LykkeLee
    Maskot skrev 2009-01-16 20:43:40 följande:
    Äter han mycket och inte är överviktig så behöver han säkert det. Jag skulle inte begränsa maten/fikat på något sätt- utan kanske mer fundera på vilken slags mellanmål som köps hem. Vår 18-åring har nog aldrig ätit extremt mycket, men man hör ju att det inte är ovanligt.
    Nej han är som sagt inte överviktig. Men det är bara bröd och mjölk som går hem hos honom. Fast vitt bröd köper jag inte utan det blir grovt bröd för jag tänker att det mättar bättre, men icke...
  • sallybuse

    Min pojke är snart 16 år.Och han äter inte mycke.Han äter som vanligt.Han kan mycke väl slarva med sin frukost.Och äta middag på fastande mage.Har försökt att säga till han med han vill inte lyssna.Och då får de ju vara så.

  • Majsan70

    Min son äter nog ganska normalt. Han äter inga mängder med smörgås och dricker inte särskilt mycket mjölk. Helt eftersom vi inte har såna vanor härhemma.
    Sen kan han äta stora protioner till de lagade målen, men än har jag inte lyft på ögonbrynen. Han går inte heller o småäter mellan målen.

  • Tessa17

    Min son som är 17 äter väldigt slarvig de senaste 2 åren. Han var övervikt som barn och detta satte spåren. han vill vara i fint form så han styrke tränar och undviker måltider han äter inte middagar, utan ha sina egna vanor. Äter t.ex mackor istället för varma rätter och kan äta samma sak flera dagar irad. Dessutom äter han väldigt snabbt. Jag har förlkarad för honom att det är fel, men han vill inte lyssna.Han är ofta trött när han kommer hem från skolan och orkar inte mycket. Hoppas det är en fas och går över snart. Han säger det är inget fel på det han gör och vill inte diskutera detta.

  • akrapopolous

    Vi är rätt många hemmavid, och har två tonårsgrabbar förutom ett gäng lite mindre barn. Men vi gör nog av med ca 10-12 liter mjölk på en vecka, och det går nog en limpa alternativt rostbröd om dagen. Men som sagt så är vi fler än "normalfamiljen"

  • Rut Blad

    TJEJER äter lika mycket, och jag har en som tränar enormt mycket och äter lätt en limpa själv och släcker törsten med en liter mjölk ståendes i köket.

    Så här räcker ingen limpa i två dagar, här går det snarare två limpor på en dag. ;)

  • abnocto

    Hos oss är det maten som går åt till 15-åringen och sedan är han för lat för att fixa mellanmål. Och helst äter han kött och tar lite potatis o ris. Däremot går det åt mycket när kompisar är hemma på kvällar och alla ska ha mackor, då grånar mitt hår men det är bara att bita ihop. Hellre att de äter och är på humör än hungriga och dricker.
    Skulle jag ha kakor hemma så försvinner de snabbt så det har jag slutat köpa hem.

  • LykkeLee
    Rut Blad skrev 2009-01-26 01:56:22 följande:
    TJEJER äter lika mycket, och jag har en som tränar enormt mycket och äter lätt en limpa själv och släcker törsten med en liter mjölk ståendes i köket. Så här räcker ingen limpa i två dagar, här går det snarare två limpor på en dag. ;)
    Ja det är klart att det finns, förlåt mig för min trångsynthet.. haha.. har två tonåringar och min dotter äter som en mygga!
  • Rut Blad
    LykkeLee skrev 2009-01-27 18:59:44 följande:
    Ja det är klart att det finns, förlåt mig för min trångsynthet.. haha.. har två tonåringar och min dotter äter som en mygga!
    Då kan jag berätta att den här veckan har jag haft 4 tonårstjejer till alla måltider, gissa om jag har långa armar från matbutiken. ;)
  • LykkeLee
    Rut Blad skrev 2009-01-30 03:59:52 följande:
    Då kan jag berätta att den här veckan har jag haft 4 tonårstjejer till alla måltider, gissa om jag har långa armar från matbutiken. ;)
    Haha.. jag förtår det
  • turgut

    Tricket är att inte låta dem äta för mycket kolhydrater, då äter bara ännu mer.

    Jag utfodrar mina "husdjur" med så mycket proteiner och fett som möjligt, då håller de sig mätta längre. Men visst, sextonåringen kan äta dubbelt som mycket som mig till middag och en timme senare dra i sig lika mycket till.

    - Finns det nåt gott?

    Jag brukar tvinga mina killar att följa med och handla då och då så de fattar hur mycket som går åt egentligen. Sist gnällde sextonåringen över att bära två halvfulla kassar från affären till bilen. Då fick jag spel.

    - Fan tror du hur jag har det då? BÄÄÄÄRRRR!

  • lövet2

    Nu är sonen 22 år och äter lite rimligare. Värst var det i 14-16-årsåldern! På en dag drack han 3 liter mjölk, 1-2 liter juice och vatten till det. En normal dag åt han ungefär så här:
    Frukost - 2 tallrikar fil m flingor, 3 mackor, 3 glas juice.
    Lunch - 6 90-gramshamburgare med bröd, gurka, sallad, lök, ost och dressing. 1 liter mjölk till det.
    Middag - 2 gigantiska portioner spagetti och köttfärssås (tallriken svämmade alltså över) med sallad till, och så 1 liter mjölk och ett par hårdmackor förstås.
    Kvällsfika - Några glas mjölk och juice, 7-8 mackor.

    Sedan åt han förstås mellan målen också, om han gick förbi en fruktskål eller hittade fika någonstans. Han sa några gånger att "Jag minns inte hur det känns att vara mätt! Jag äter tills jag blir less, och sedan slutar jag ..."


    You are all dying!
  • MospP

    Oj, då vet jag som mamma till 3 söner vad jag har att vänta mig. Jag som tycker att äldste sonen, 8 år, äter mycket nu...


    lövet2 skrev 2009-02-22 20:48:48 följande:
    Nu är sonen 22 år och äter lite rimligare. Värst var det i 14-16-årsåldern! På en dag drack han 3 liter mjölk, 1-2 liter juice och vatten till det. En normal dag åt han ungefär så här:Frukost - 2 tallrikar fil m flingor, 3 mackor, 3 glas juice.Lunch - 6 90-gramshamburgare med bröd, gurka, sallad, lök, ost och dressing. 1 liter mjölk till det.Middag - 2 gigantiska portioner spagetti och köttfärssås (tallriken svämmade alltså över) med sallad till, och så 1 liter mjölk och ett par hårdmackor förstås.Kvällsfika - Några glas mjölk och juice, 7-8 mackor.Sedan åt han förstås mellan målen också, om han gick förbi en fruktskål eller hittade fika någonstans. Han sa några gånger att "Jag minns inte hur det känns att vara mätt! Jag äter tills jag blir less, och sedan slutar jag ..."
  • LykkeLee
    lövet2 skrev 2009-02-22 20:48:48 följande:
    Nu är sonen 22 år och äter lite rimligare. Värst var det i 14-16-årsåldern! På en dag drack han 3 liter mjölk, 1-2 liter juice och vatten till det. En normal dag åt han ungefär så här: Frukost - 2 tallrikar fil m flingor, 3 mackor, 3 glas juice. Lunch - 6 90-gramshamburgare med bröd, gurka, sallad, lök, ost och dressing. 1 liter mjölk till det. Middag - 2 gigantiska portioner spagetti och köttfärssås (tallriken svämmade alltså över) med sallad till, och så 1 liter mjölk och ett par hårdmackor förstås. Kvällsfika - Några glas mjölk och juice, 7-8 mackor. Sedan åt han förstås mellan målen också, om han gick förbi en fruktskål eller hittade fika någonstans. Han sa några gånger att "Jag minns inte hur det känns att vara mätt! Jag äter tills jag blir less, och sedan slutar jag ..."
    Haha.. han var ju t.o.m värre än min son (som f.ö hävde i sig en liter mjölk och sex mackor till kvällsfika)
  • Moder1

    Här äts det en hel påse pommes/nuggets/ pyttipanna till mellanmål.
    Bröd 1 limpa om dagen 2-3 l mjölk
    Pålägg 2 kg os i veckan
    Middag på det och frukt

    Den smala äter för 150-300 om dagen med dagens priser. Selektiv ätstörning och mager.
    Den andre äter för ca 100-150 om dagen.

    Då jagar jag så kött är inte inräknat i priset 

Svar på tråden Hur mkt äter era tonåringar? (grabbar??)