• Anne69

Tips inför äggplock?

Nu har jag om allt går väl mindre än en vecka kvar till äggplock. Ska bli jättespännande och jag är mycket förväntansfull. Men självklart oroar jag mig en hel del också. Är rädd för att det ska göra ont, att jag ska må dåligt efteråt och mest av allt för att det inte ska bli några bra ägg. Det sistnämnda kan ju varken ni eller jag göra så mycket åt men ni kanske kan dela med er av tips inför äggplocket!

Hur mådde du under ÄP och resten av dagen och vad ska jag tänka på?

• Svar på tråden Tips inför äggplock?
  • Angla

Åh mitt råd är att ta på mjukis byxor. Magen sväller upp och blir öm. (Finns bild i mitt galleri). Ät heller inte för tidigt efter utan lyssna på sköterskorna. Under mitt senaste plock tog jag bort en av bedövningarna och bara försökte slappna av genom yogaandning och det gick jätte bra. Hur jag har mått, har varit så olika...Klistrar in mina dagbokslänkar från plocken. Jag tycker dock det är mysigt och en underbar stund.

www.familjeliv.se/krypin/angla/dagbok.php

• Skakis

Jag håller med Angla, mjukisbyxor! Jag upplevde inte äp som något läskigt, jo innan... men efter så var det så lulligt och dimmigt att det var rätt nice Retsen av dagen spenderades i sängen och mannen servade Hyr en rolig film och ladda upp med kuddar i sängen eller soffan. Jag mådde ganska bra men var lite öm så då passar det bra att göra just ingenting Lycka till!

• Myboo

Jag tyckte ÄP var helt okej. Jag vet att de finns de som tycker att det är hemskt, men för mig var det en mycket givande upplevelse, bägge gångerna.

Lite lull-medicin, mannen som passar upp en. Upp i gyn-stolen, titta på UL-skärmen hur de punkterar äggblåsorna (super-intressant, jag blev nästan sur när de sa att de var klara.... *s*). Det gjorde liiiite ont när de försökte nå min vänstra äggledare som ligger fel, den högra som var normalplacerad kändes inte. Sedan tillbaka i sängen med pass-upp-mannen. Byta om. BM kommer och informerar om vad man skall göra nu. Åka hem och lägga sig på soffan med en ömmande mage och en fortfarande uppassande man!

Bekväma kläder är inte fel, precis som de ovan säger. Jag vet inte hur lång väntetid det är för er, men vi fick vänta nästan en timme på vår tur vilket var ganska tråkigt och nervöst. Så andra gången köpte vi oss varsin tidning som vi satt och bläddrade i medan vi väntade. Skönt att kunna släppa tankarna lite.

Sedan tyckte jag att jag blev väldigt öm och svullen i magen efteråt och jag rekommenderar absolut att du försöker att inte boka in något de närmaste dagarna. Det är skönt att kunna få "av-svullna" sig hemma i lugn och ro.

Lycka till!

• LO72

När jag har gjort mina 5 äggplock har jag mått olika efteråt.Mjukis byxor är verkligen ett gott råd.Jag hade inget som satt åt för man blev ju rätt öm o spänd i magen efter.Jag har alltid tagit lull-medicin innan plocket och under plocket.Men något jag haft mycket nytta är att jag kört lite avslappnings övningar veckan innan det hjälper mycket vid plocket om man är avslappnad så mycket som möjligt.Har haft lugn musik under tiden med som man tar med själv eller om de har det på kliniken.Efter plocket så somna jag oftast för att man är så trött av medicin.Hade en värmedyna på magen och det var toppen var jätte skönt.Sedan är det bara ta det lugnt efter de närmaste dagarna och bli upppassad av sambon.Känner du att du är orolig inför äggplocket ring din klinik och prata med dom så de vet om det och om du har önske mål om lugnande innan plocket & så.

Lycka till!

• Lene1

Jag tyckte att själva äggplocket gick jättebra. Hade förväntat mig att det skulle vara mck värre! Jag var otroligt nervös och orolig innan men som sagt det -gjorde inte ont. Det stack till ett par gånger när de tog blåsor långt in men ingenting som var outhärdligt.
    Efterråt var det ganska jobbigt tycker jag. Jag var ledig en vecka efter äggplock och det är jag glad för. Jag hade inte klarat av att jobba. Blev mest att hänga i soffan de närmsta dagarna. Blev väldigt svullen och var öm. Sedan var det som att musten gått ur en på något sett så jag var otroligt trött! Men jag lovar dig- när man sitter med ett positivt besked i handen så är det jobbiga som bort blåst!
    Lycka till! Det går säkert jätte bra så oroa dig inte..

• mette

Här är en till som oroar sig ordentligt!

Bra med en liten tråd om detta!

Nu en fråga, som jag inte vet om jag vil ha svar på egentligen.. , men HUR går äggplocket till? Sticker de en kanyl utifrån, genom magen?? Eller går de in vaginalt?
    Huh! Vet inte vad som vore att föredra, kanske en sten korkad fråga..

• Myboo

De går in via slidan upp genom livmodersväggen med en nål. Man spärras upp med en sådan där gynekolog-sak, jag vet inte om du vet vad jag menar... *S* Tror de använder den vid t.ex när de sätter in en spiral osv.
    Helt okej faktiskt. Man sitter i gynstolsställning med ultraljudsmojängen på magen och stirrar sig blind på tv-skärmarna. Det är en ganska häftig känsla när man ser sina äggblåsor och nålen som poppar in och punkterar och sedan suger ut blåsans innehåll, så blåsan försvinner. Nålinnehållet lämnas över till en labbass som bekräftar ev ägg.

• Angla

De går in via slidan och punkterar blåsorna med hjälp av VUL snett upp genom buken liksom.

• mette

Oj,GENOM livmodersväggen???

Aj! Jag borde inte ha frågat! Aj! Ont bara jag tänker på det ju!

Så för varje ägg de ska ta ut så sticker de en gång då?

*vill inte alls*

• LO72

Hej Mette!
    Nä ingen dum fråga du ställer.Så här går en äggplockning till:Det görs genom punktion av äggblåsorna via slidan under ultraIjudskontroll i lokalbedövning. Kvinnan får vila några timmar efteråt och kan därefter lämna sjukhuset. Mannen lämnar spermaprov samma morgon. Ägg och spermier prepareras och på eftermiddagen sammanförs spermiern med äggen. Därefter odlas cellerna i 2-3 dygn.

Sedan har du ju saker som blodprov och sådant innan plocket.Men vill du ha mera fakta o se lite bilder gå in på denna sida så får du reda på lite mera.
    www.ivf-gruppen.se/ och klicka in på ivf.

Lycka till!

Svar på tråden Tips inför äggplock?