• LO72

Tips inför äggplock?

När jag har gjort mina 5 äggplock har jag mått olika efteråt.Mjukis byxor är verkligen ett gott råd.Jag hade inget som satt åt för man blev ju rätt öm o spänd i magen efter.Jag har alltid tagit lull-medicin innan plocket och under plocket.Men något jag haft mycket nytta är att jag kört lite avslappnings övningar veckan innan det hjälper mycket vid plocket om man är avslappnad så mycket som möjligt.Har haft lugn musik under tiden med som man tar med själv eller om de har det på kliniken.Efter plocket så somna jag oftast för att man är så trött av medicin.Hade en värmedyna på magen och det var toppen var jätte skönt.Sedan är det bara ta det lugnt efter de närmaste dagarna och bli upppassad av sambon.Känner du att du är orolig inför äggplocket ring din klinik och prata med dom så de vet om det och om du har önske mål om lugnande innan plocket & så.

Lycka till!

• LO72

Hej Mette!
    Nä ingen dum fråga du ställer.Så här går en äggplockning till:Det görs genom punktion av äggblåsorna via slidan under ultraIjudskontroll i lokalbedövning. Kvinnan får vila några timmar efteråt och kan därefter lämna sjukhuset. Mannen lämnar spermaprov samma morgon. Ägg och spermier prepareras och på eftermiddagen sammanförs spermiern med äggen. Därefter odlas cellerna i 2-3 dygn.

Sedan har du ju saker som blodprov och sådant innan plocket.Men vill du ha mera fakta o se lite bilder gå in på denna sida så får du reda på lite mera.
    www.ivf-gruppen.se/ och klicka in på ivf.

Lycka till!

• LO72

Mette om du är orolig o så kan man få lugnande innan då blir du lullig o glader under själva plocket.Prata med dom på kliniken så ska de gå bra!

Svar på tråden Tips inför äggplock?