• Anne69

Tips inför äggplock?

Nu har jag om allt går väl mindre än en vecka kvar till äggplock. Ska bli jättespännande och jag är mycket förväntansfull. Men självklart oroar jag mig en hel del också. Är rädd för att det ska göra ont, att jag ska må dåligt efteråt och mest av allt för att det inte ska bli några bra ägg. Det sistnämnda kan ju varken ni eller jag göra så mycket åt men ni kanske kan dela med er av tips inför äggplocket!

Hur mådde du under ÄP och resten av dagen och vad ska jag tänka på?

• Svar på tråden Tips inför äggplock?
  • Anne69

Sistnämnda var ett bra knep....ska ta till det! Blir på onsdag förresten, äggblåsorna växte på sig alldeles väldigt nu på slutet!

• Nygge

Åh, jag vill bara säga tack för en tråd som förmedlar en så positivt stämning om något som faktiskt är jobbigt. I kväll när jag läser denna tråd är det första gången som jag faktiskt ser fram emot att så småningom vara med om det själv.

Stora och varma lyckönskningar till Anne69 och alla er andra!

• Smulan69

Hej Anne,

såg att du också går på SH. Jag också och jag gjorde äggplock där i maj. Det gick superbra (även om det inte blev ngn graviditet), alla var supertrevliga och lugna bland personalen. Jag fick både lugnande i kanyl i armen och smärtstillande i slidväggen. Jag kände i princip inget under ingreppet, bara i skönt rus. Som champagne typ. Efteråt ligger man kvar på en vårdavdelning och vilar och äter lunch eller frukost. De vill kolla att man kan kissa efteråt och att man kvicknar till ordentligt. Vi åkte hem efter ett par timmar och jag var jag lite öm i magen men inte mer än att vi kunde vara ute och gå en promenad samma kväll redan. Så oroa dig inte, du är i goda händer och det kommer att gå superbra! Vi ska göra en FET om ett par veckor. Kram och lycka till!

• majsan2

Lycka till! HÅller tummarna för dig!

• Pinja

Jag var livrädd för ÄP... så rädd att det dröjde två år innan vi vågade genomföra ivf:en. Sen tog längtan överhand (vi hann vara ofrivilligt barnlösa i sex år) och jag tänkte att om jag förhoppningsvis ska klara av en förlossning senare måste jag ju klara av ÄP också.

Vi fick gå rakt in i åtgärdsrummet när vi kom till kliniken sen var det bara att dra av byxorna och hoppa upp i stolen - som vid ett vanligt gyn besök. Bm lade en kanyl i min hand (vilket för övrigt gjorde mest ont av hela proceduren). Kände att läkaren bökade om, men fattade inte att hon börjat före ena sidan redan var klar. Det är klart, trevligt var det ju inte, men farligt ont tyckte jag inte att det gjorde och själva sticken kunde jag inte urskilja (vilket jag haft mest obehag för innan).

Min man höll min ena hand och lutade sig över mig så jag kände mig trygg och bm höll andra handen. Fick bara en spruta med morfinliknande preparat i kanylen - de behövde aldrig fylla på. Efteråt vilade jag en halv timme medan min man skötte sin del (stackarn - få till det efter ÄP...). Sen var jag hur pigg som helst. Vi knallade iväg på shoppingrunda och jag köpte ett par rätt så tajta jeans som jag genast ville använda. Inga mjukisbyxor här inte...

Fast de är nog att rekommendera ändå! Jag hade inte så många blåsor så det påverkar nog också att jag mådde så bra både under och efter ÄP. När vi kom hem (hade 35mil att köra) kändes det nog trevligt med vetekudde, värkmedicin och sömn. Tog så mycket sjukledigt jag bara kunde få - blev över en vecka pga ÖS. Det var skönt att få lalla hemma också efter ET och ta det lugnt. Sjukskrev mig också testdagen.

Oj vad de blev långt... vill ni ändå veta mer så är ni välkomna att läsa min db! Känns skönt att ha genomgått ÄP tillsammans nu när nästa prövning ligger nära framöver. Passerade bf i torsdags...

Lycka till!!! KRAM!

• annhan

Jag kan berätta lite hur jag upplevt ÄP.

Fick kanyl i armen av en sjuksköterska när vi kommit dit. Maken gick för att leverera. Andra gången var det så brått in till ÄP-rummet, så då fick han leverera efteråt medan jag vilade. Fick även en alvedon och en citodon i förebyggande syfte.
    In i ÄP-rummet och upp i gynstolen. Jättebra personal varje gång, så man har verkligen känt sig trygg. Först tvättade de rent mitt underliv. Därefter har jag fått morfinliknande preparat i kanylen innan de lokalbedövade inuti slidan, det var bra - för då kändes knappt lokalbedövningen. Det morfinliknande har tagit på direkten efter ett fåtal sekunder, och varit jätteeffektivt tycker jag. När de började själva plocket så följde jag med på tv-skärmen med stort intresse. Svamlade hejvilt och snackade en massa "goja" enligt maken, så de hade riktigt roligt - både maken, läkaren & sköterskan. Efteråt fick jag vila. Det kändes en del när lokalbedövningen släppt, men jag fick bra smärtstillande med mig att ta vid behov. Och - vetekudden var superbra!! Låg och vilade resten av dagen.

Lycka till!! Inget att oroa sig för.

• Linis81

För mej kändes inte själva plocket men däremot efteråt... tänk såhär.. det kanske ger dej en livs levande bebis och tänk då när du ska föda.. då kan du snacka om smärta Lycka till!

• NizzY

jag minn singet av mina sambon har dock berättad en del det jag minns dock är dagarna efteråt... de e smul ajobbiga o sista gången var det snep värre men så var jag oxå överstimulerad o blev inlagd... lycka till !!! håller tummarna att du sk abar abehöva göra den gång max två då för syskonet så småningom

• Anne69

Kan nu berätta att det gick bra! Kände i princip ingenting under plocket, däremot är jag öm och svullen nu framåt kvällen. Tacka vet jag mjukisbyxorna som jag satte på mig vid hemgång o som fortfarande sitter på. Lite småvimsig i huvudet fortfarande så det blir en härlig slapparkväll. Har bett maken om lite uppassning så det blir nog bra.

Måste också ge en eloge till personalen på Sophiahemmet. De är otroligt proffsiga och mycket trevliga i detta väldigt speciella läge. Nu hoppas jag verkligen att deras goda resultat också ska gälla oss.....

Den som vill läsa om detaljerna kan göra det i min dagbok.

• majsan2

Kul att det gått bra för dig!! Har du ET imorrn?

• Anne69

Japp, det blir imorgon vid lunch. Om det nu finns något att återföra. Endast 3 av äggen blev befruktade så nu hoppas jag verkligen på att de ska dela sig. 25% känns som en liten andel befruktade så kanske skulle de ha gjort ICSI ändå. De var redo för det men tyckte inte att det behövdes eftersom gårdagens simmare såg relativt bra ut. Annars mår jag ganska bra men är väldigt glad att jag tog ledigt ett par dar. Hade varit svårt att jobba liggande.....

• majsan2

Det går säkert bra. Jag gjorde en lättstimulerad ivf tidigare och fick endast ut 2 ägg, endast ett blev befruktat men det visade sig vara ett toppembryo.. Tyvärr tog det sig inte ändå.. Men trots allt behöver du ju bara få till ett toppägg!!

• linlöv

Hej Anne69

Verkar som vi synkar varandra fullständigt! Jag ska göra FET imorgon (3 frysta ägg finns). Första IVF-behandlingen gjordes i våras. Vi är på St Görans, men var på Sophiahemmet i höstas för makeinseminationsbehandlingar (långt ord!). Båda ställena är bra, men St Göran är närmare för oss.

Hoppas att dina ägg klarar sig!
    Kram linlöv

• Pinja

Det behövs bara ett embryo. För oss gick det bara att använda fyra ägg av tolv, behandlingen hade inte riktigt funkat så en del var omogna och en del övermogna. De gjorde icsi på två och 'vanlig' ivf på två av äggen. Bara etta icsi ägget blev befruktat och det delade sig inte som det skulle. Det gjorde däremot de två ivf-äggen varav ena är i frysen och det andra en färdig bebis i magen. Kom ut!

Håller tummarna för dig!

kram

• Alice i underlandet

Lycka till imorgon

Svar på tråden Tips inför äggplock?