Jag kan berätta lite hur jag upplevt ÄP.
Fick kanyl i armen av en sjuksköterska när vi kommit dit. Maken gick för att leverera. Andra gången var det så brått in till ÄP-rummet, så då fick han leverera efteråt medan jag vilade. Fick även en alvedon och en citodon i förebyggande syfte.
In i ÄP-rummet och upp i gynstolen. Jättebra personal varje gång, så man har verkligen känt sig trygg. Först tvättade de rent mitt underliv. Därefter har jag fått morfinliknande preparat i kanylen innan de lokalbedövade inuti slidan, det var bra - för då kändes knappt lokalbedövningen. Det morfinliknande har tagit på direkten efter ett fåtal sekunder, och varit jätteeffektivt tycker jag. När de började själva plocket så följde jag med på tv-skärmen med stort intresse. Svamlade hejvilt och snackade en massa "goja" enligt maken, så de hade riktigt roligt - både maken, läkaren & sköterskan. Efteråt fick jag vila. Det kändes en del när lokalbedövningen släppt, men jag fick bra smärtstillande med mig att ta vid behov. Och - vetekudden var superbra!! Låg och vilade resten av dagen.
Lycka till!! Inget att oroa sig för.