Tips inför äggplock?
Jag var livrädd för ÄP... så rädd att det dröjde två år innan vi vågade genomföra ivf:en. Sen tog längtan överhand (vi hann vara ofrivilligt barnlösa i sex år) och jag tänkte att om jag förhoppningsvis ska klara av en förlossning senare måste jag ju klara av ÄP också.
Vi fick gå rakt in i åtgärdsrummet när vi kom till kliniken sen var det bara att dra av byxorna och hoppa upp i stolen - som vid ett vanligt gyn besök. Bm lade en kanyl i min hand (vilket för övrigt gjorde mest ont av hela proceduren). Kände att läkaren bökade om, men fattade inte att hon börjat före ena sidan redan var klar. Det är klart, trevligt var det ju inte, men farligt ont tyckte jag inte att det gjorde och själva sticken kunde jag inte urskilja (vilket jag haft mest obehag för innan).
Min man höll min ena hand och lutade sig över mig så jag kände mig trygg och bm höll andra handen. Fick bara en spruta med morfinliknande preparat i kanylen - de behövde aldrig fylla på. Efteråt vilade jag en halv timme medan min man skötte sin del (stackarn - få till det efter ÄP...). Sen var jag hur pigg som helst. Vi knallade iväg på shoppingrunda och jag köpte ett par rätt så tajta jeans som jag genast ville använda. Inga mjukisbyxor här inte...
Fast de är nog att rekommendera ändå! Jag hade inte så många blåsor så det påverkar nog också att jag mådde så bra både under och efter ÄP. När vi kom hem (hade 35mil att köra) kändes det nog trevligt med vetekudde, värkmedicin och sömn. Tog så mycket sjukledigt jag bara kunde få - blev över en vecka pga ÖS. Det var skönt att få lalla hemma också efter ET och ta det lugnt. Sjukskrev mig också testdagen.
Oj vad de blev långt... vill ni ändå veta mer så är ni välkomna att läsa min db! Känns skönt att ha genomgått ÄP tillsammans nu när nästa prövning ligger nära framöver. Passerade bf i torsdags...
Lycka till!!! KRAM!