Inlägg från: HoppsanHej |Visa alla inlägg
  • HoppsanHej

Till er som använt minifom

Hej!
    Vår 10 veckors tjej har haft magknip på kvällarna så nu har vi börjat med minifom och hon har blivit som en ny bebis. Hon har fått 10 droppar innan varje amning. Men nu har kvällarna börjat strula igen, hon ligger och tar i och stönar hur länge som helst utan att det kommer något och kan på grund av detta inte somna på kvällen. Någon som varit med om liknande vid användning av minifom? Ska man minska antalet droppar? bara använda viss tid på dygnet? Eller använder vi för lite droppar?

Någon som har erfarenhet av detta?? HJÄLP OSS!!

• Svar på tråden Till er som använt minifom
  • HoppsanHej

så problemet är då att det är för lite droppar? Hon har fortfarande magknip men inte lika mycket eller? Magmassage försöker jag göra två gånger om dagen...
    Blev orolig att det var för mycket droppar, men kan alltså vara så att hon fortfarande får lite magknip och behöver mer??

• HoppsanHej

Vår BVC rekommenderade minifom. Köper man sempers magdroppar på apoteket också eller vart?

• HoppsanHej

nej men tänkte att om hon blir hårdare i magen av att luften försvinner av dropparna. För hon ligger o spänner sig nu och tar i och stönar länge på kvällarna, eller är det fortfarande magknip?

• HoppsanHej

ok tack. Men är det någon som har haft det så här och ökat mängden droppar och det blivit bättre??

• HoppsanHej

vi har försökt hjälpa henne på kvällarna, med både massage och böja upp knäna. Första dygnen med minifom så somnade hon vid 21 utan att hålla på så här. Nu har det bara blivit värre, igår somnade hon inte förrän 02 pga av att hon ligger och spänner sig och tar i. Kan detta avhjälpas med fler droppar eller blir det bara så här?

LaCamille: Använder ni båda dropparna samtidigt?? Eller vilka har ni upplevt som bäst?

• HoppsanHej

Men hennes beteende tyder alltså på att magknipet är kvar och att hon behöver fler droppar eller??

• HoppsanHej

hon spänner upp benen och böjer sig. Men hon skriker inte, utan stönar och gnyr. Men är det för mycket droppar som gör att hon blir hård i magen då eller?

• HoppsanHej

nej, jag tycker också att det verkar konstigt. Men då kanske vi behöver öka antalet. Att hon fortfarande får magknip på kvällarna som gör att hon beter sig så här. Jag vet inte alls, tycker bara synd om henne eftersom hon fortfarande verkar ha det så jobbigt, och man vill ju göra allt för att de små ska ha det så bra som det bara går.

• HoppsanHej

men kan de bli förstoppade om man helammar?? Eller kan dropparna göra dem förstoppade??

• HoppsanHej

jo, sen vi började med dropparna så har det inte kommit mycket baj i blöjan...innan var det nästan varje gång. Men det kan ju bero på att det var så mycket luft i det förut. Men nu tar hon i så dant på kvällarna, och inget kommer mer en enstaka pruttar..

• HoppsanHej

Oki, tror att jag får testa med sempers magdroppar och termometertricket o se om det blir bättre.
    Tack för alla svar, super att man kan få sån hjälp här!

• HoppsanHej

oki, får testa med 15 droppar ett tag. Och kommer nog köpa sempers droppar på måndag. Testade termometertricket förut, och det kom en rejäl laddning så nu kanske hon somnar bättre ikväll.

• HoppsanHej

jo, har idag testat med 15 droppar innan varje amning samt att jag använde termometertricket på eftermiddagen. Och nu har hon snart sovit i tre timmar...så jag tror hon har haft det lite jobbigt innan. Hoppas bara att det håller i sig nu, för hon hade två toppen dagar där hon var pigg o glad och helt utan magknip.

Tänker på vad jag äter gör jag redan, undviker choklad,vitlök,lök,pizza...har jag undvikit sen hon föddes.

Fänkålste lät inget vidare, men man kanske ska prova.

Svar på tråden Till er som använt minifom