• Husali

Friterad klyftpotatis?

Har gått Restaurangskolan, och vi gjorde det ofta. Supergott ju. Men minns inte riktigt hur vi betedde oss!

Har googlat lite, men hittar bara avancerade grejer där man ska låta potatisen stå i vattnet, och byta vattnet, koka, svalna, fritera, svalna, fritera igen... Massa tok.

Så gjorde vi INTE på skolan.

Något som har ett smidigare och enklare tips?

• Svar på tråden Friterad klyftpotatis?
  • Samson Biceps

och du har gått restaurangskola....?

• Nyfiken gul

öh...

Jag tvättar den råa potatisen , klyftar den och sen bara friterar det.....  har jag alltid gjort...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Fröken perfekt

Gör engelska pommes istället, lägg i potatisen i kall olja och låt gå tills de ser klara ut

• Thursday

Tja, ska friterat bli riktigt gott så måste man ju dubbelfritera det. Men vill du inte det så får du väl nöja dig med en gång istället?

• Husali

Men hur länge, vilken temperatur?

Japp, jag har gått restaurangskolan i tre år. Men det var ett tag sen. Och nu jobbar jag i förskolekök, där friterar man itne så mycket potatis.

Nu vet du det.

Dubbelfritera?

• Thursday
    Husali skrev 2009-01-17 13:44:42 följande:
    Dubbelfritera?
    Dubbelt = två gånger. Dubbelfritera = fritera två gånger.
  • Husali

Hej och hå. Här flödar vänligheten och viljan att hjälpa.
    Jag är inte dum i huvudet. Jag vet vad dubbel betyder.
    Men för det, så vet jag inte exakt hur jag gör när jag dubbelfriterar potatis. Så därför frågade jag.

Märkligt.

• Thursday
    Husali skrev 2009-01-17 13:49:00 följande:
    Hej och hå. Här flödar vänligheten och viljan att hjälpa. Jag är inte dum i huvudet. Jag vet vad dubbel betyder. Men för det, så vet jag inte exakt hur jag gör när jag dubbelfriterar potatis. Så därför frågade jag. Märkligt.
    Men du började ju med att skriva att du hade hittat en massa beskrivningar på det...? Då förutsätter jag ju liksom inte att jag behöver skriva det en gång till?
  • Husali

Men det beskrivningen innehöll fler moment än dubbelfritering. Och då undrar ju jag naturligtvis om jag måste göra alla dom momenten också.

Så svårt är det ju inte att skriva temperatur och hur mångra minuter, och om jag behöver tänka på något annat.
    Då kan man ju bara låta bli att svara.

Skitsamma.

Köper nå jävla pommes istället.

• Thursday
    Husali skrev 2009-01-17 13:53:52 följande:
    Så svårt är det ju inte att skriva temperatur och hur mångra minuter, och om jag behöver tänka på något annat. Då kan man ju bara låta bli att svara.
    Men snälla du, lugna ner dig lite, jag ber om ursäkt om jag verkade otrevlig Vad jag försökte säga var helt enkelt att i min erfarenhet så blir det inte detsamma att fritera klyftpotatis om man inte gör så som du beskrev. Och jo, det är jobbigt att skriva temperatur och minuter för då måste jag gå och leta reda på ett recept, vilket faktiskt verkar rätt onödigt när du redan hade ett.
  • Nyfiken gul
    Husali skrev 2009-01-17 13:44:42 följande:
    Men hur länge, vilken temperatur?Japp, jag har gått restaurangskolan i tre år. Men det var ett tag sen. Och nu jobbar jag i förskolekök, där friterar man itne så mycket potatis.Nu vet du det.Dubbelfritera?
    Jag dubbelfriterar aldrig och det blir lika gott ändå.

175 grader och jag proväter mig fram tills det är färdigt helt enkelt. men mellan tummen o pekfingret minst ca 7 minuter.
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Samson Biceps

häll olja i nån panna/stekjärn, ner med potatisarna, ha plattan på full kareta märker du inte när dom är färdiga så e det nåt fel. Lycka till

Svar på tråden Friterad klyftpotatis?