Bästa rasen för innekatt?
Om ni önskar en lugn & stillsam innekatt är det Perser (med tillhörande extra jobb på pälsvård osv) som är att rekomendera.
En korthårig variant är Exotic (ser ut som en Perser - förutom att den är korthårig).
Därutöver har du hela gruppen semilånghår dvs Norsskogkatt, Birma osv.
Om du läser på www.katter.nu så kan du få ytterligare information om de olika raserna.
Långhårig Britt har jag aldrig hört talas om!
Om man väljer en raskatt, så kan man genom raspresentationerna få en inblick i hur de allra flesta indiver är över lag - rasspecifika egenskaper med individuella särdrag.
Om du väljer en katt med okänd bakgrund vet du i det stora hela inte vad du får.
Blandraskatter är otroligt charmiga, det stora minuset är när man kommer till ex pälsvkvalitetèr.
Jag har varit med och hjälpt till med många blandraskatter, där pälsen pga aveln ställer till ett elände för individen.
Förespråkar inte avel mellan olika raser för att få så många olika blandningar som möjligt då jag för ofta har stått i badkar & vid köksbord med fullkomligt ihoptovade kattindiver som aldrig kan få rätsida på sin päls pga folk utan kunskaper i avel har parat utan urskiljning. *mummlar ilsket*