• Sigrid

    Billig fisk?

    Finns det någon billig, god och lättlagad fisk?

    Vi brukar köpa 400g fryst hokifilé, men den kostar ju nästan 50 kr. Någon som har tips på något billigare och ändå lättanvänt?

  • Svar på tråden Billig fisk?
  • Salmiak73

    Det beror på vad du vill göra med fisken? Tycker du om fiskgratänger så kan jag tipsa om COOps egna "Alaska Polock" 400 g ca 18:-. den är fyst i block och går utmärkt att använda till just fiskgratänger och även till grytor/soppor då man kan skära fiksen i lagom kuber och sedan ha i.

  • timalillah
    Hannah76 skrev 2009-01-18 13:38:21 följande:
    Tycker du att det är dyrt? Vad jämför du med då? Kilorpriset är ju bara ca 25 kronor..
    Hur får du 400g filé för 50kr till att bli 25kr/kg?
  • Hannah76

    timalillah skrev 2009-01-18 13:40:22 följande:


    Hur får du 400g filé för 50kr till att bli 25kr/kg?
    Vad fan hände? Hela meddelandet kom ju inte med. Ströming har ett kilorpis på ca 25kr/kg, det är en billigare fisk.

    Tycket inte iof inte att 100 kr/kg är dyrt heller.
  • Sigrid

    Ja, jag tycker det är dyrt. När det i 4 port recept står att man behöver 600 g fisk så kostar en middag minst 75 kr.


    Hannah76 skrev 2009-01-18 13:38:21 följande:
    Tycker du att det är dyrt? Vad jämför du med då? Kilorpriset är ju bara ca 25 kronor..
  • Sigrid

    Det ska jag titta efter, tack för tipset.


    Salmiak73 skrev 2009-01-18 13:39:12 följande:
    Det beror på vad du vill göra med fisken? Tycker du om fiskgratänger så kan jag tipsa om COOps egna "Alaska Polock" 400 g ca 18:-. den är fyst i block och går utmärkt att använda till just fiskgratänger och även till grytor/soppor då man kan skära fiksen i lagom kuber och sedan ha i.
  • Sigrid

    Strömming var länge sen jag tillagade, kanske dags att testa det. Tack för tipset!


    Hannah76 skrev 2009-01-18 13:47:31 följande:
    timalillah skrev 2009-01-18 13:40:22 följande:
    Vad fan hände? Hela meddelandet kom ju inte med. Ströming har ett kilorpis på ca 25kr/kg, det är en billigare fisk. Tycket inte iof inte att 100 kr/kg är dyrt heller.
  • MrsLi

    Köpte fryst från findus.. torskfilé för 35 kr 400g. Skall göra den idag så får se hur den blir.
    Från fiskbilen färsk torsk 79kr/kilo

  • Mammassaga

    om 400 gr kostar 50 kan ju kilopriset omöjligt vara 25:-!


    Hannah76 skrev 2009-01-18 13:38:21 följande:
    Tycker du att det är dyrt? Vad jämför du med då? Kilorpriset är ju bara ca 25 kronor..
  • Mammassaga

    Ja tyvärr är fisk rätt dyrt tycker jag. eftersom att man måste äta ganska mycket fisk för att bli mätt (iaf i min familj)
    Jag brukar köpa pangasiusfile på willys när dom har det billigt

  • Hannah76

    Mammassaga skrev 2009-01-18 15:04:42 följande:


    om 400 gr kostar 50 kan ju kilopriset omöjligt vara 25:-!
    Om du läser tråden så har jag redan kommenterat det...
  • Hannah76

    Mammassaga skrev 2009-01-18 15:04:42 följande:


    om 400 gr kostar 50 kan ju kilopriset omöjligt vara 25:-!
    Om du läser tråden så har jag redan kommenterat det...
  • Morbid Mistress

    Jag tycker man tjänar på att köpa färsk fisk. Ofta finns exempelvis sej för 50-70kr per kilo. Färsk fisk har inte lika stort vatskebortfall enligt mina erfarenheter och det ger då mer valuta för pengarna


  • ludenben

    tycker med färsk fisk är bättre och ofta kan man komma billigare undan. De har ju dagspriser så man kan kolla på vad som är billigast för dagen. Här kan de ofta ha tex 3 kg sej för 100 kr. Eller 4 kg makrill 100 kr. Då köper vi det som är bra pris på.
    Vill man ändå ha fryst kan man köpe en hel fryst lax. De är inte dyra och det är massa mat på dom.

  • Karlsson

    Jag har jättesvårt för Alaska pollock Får den aldrig så där mjäll som Hoki eller torsk...Blir som en studsboll trots försiktig tillagning..

    Pangusi tycker jag är en jättegod stek fisk och sej kan jag köpa till fiskplättar.

    Men med vår snåla budget just nu så är det svårt att köpa fisk. Men jag ska bli bättre att kolla färska dagspriset som några av er rekomenderar.

    Jag köper aldrig kött längre till fullt pris så jag vill hålla ner även fiskkontot.

  • Djupliden

    Tips från kocken!

    Färsk Gråsej för ca 65-69:-/kg, är till o med godare än torsk.
    Blir mycket saftigare.

  • annzah

    Morbid Mistress skrev 2009-01-18 15:13:48 följande:


    Jag tycker man tjänar på att köpa färsk fisk. Ofta finns exempelvis sej för 50-70kr per kilo. Färsk fisk har inte lika stort vatskebortfall enligt mina erfarenheter och det ger då mer valuta för pengarna
    Jag håller med. I slutändan vinner man alltid med färsk fisk (förutom tonfiskkotletter som jag faktiskt tycker är nästan lika fina djupfrysta).
  • Sigrid

    Hur länge håller sig färsk fisk som man köper? Funkar det bra att frysa in den själv om man inte har möjlighet att äta upp den direkt.

  • annzah

    Jadå, det är bara att frysa på, bara fisken ligger i en tättsluten förpackning är det inga problem.

Svar på tråden Billig fisk?