• Marlean

Topplån, bottenlån, hjälp mig förstå mera!

Hej gott folk! Har just varit och kollat på en bostadsrätt och om vi nu ska ta den så måste vi ta ett lån. Då vi aldrig tagit ett lån tidigare på en bostad undrar vi hur vi ska gå till väga. Vad är bäst att göra? Bara ta 10% som handpenning eller? Hur mycket ska man ta i topplån vs. bottenlån? Ska man ha fast eller rörlig ränta just nu? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Topplån, bottenlån, hjälp mig förstå mera!
  • Mälaröbo

Topplån ska man göra allt för att slippa. Det ska bara behövas om man måste låna upp de sista 10% OM banken kräver det. Vissa banker lånar ut hela summan utan topplån.
    Om ni har 10% till köpet så lägg det om banken kräver det, annars kan dessa pengar vara bra att ha till renoveringar och buffert.
    Topplån har HÖG ränta!

Historiskt sett är det alltid billigare med rörlig ränta, men tidvis kan ju kostnaderna vara höga.
    Vill man vara lite tryggare men gambla lite så delar ni upp lånet i kanske 3 delar.
    En del har ni rörligt och de andra binder ni på olika tider.
    Fråga banken och läs på. Om det är sänkningar på g så vänta,

• Marlean

Så man ska försöka undvika att lägga handpenning om man har renoveringsbehov? Hur lång tid ska man lägga lånet på? Vad är vanligast? Har kollat räntorna och sett att SEB är bäst "officiellt sett" men tänkte gå runt till bankerna och höra vad de kan göra i dessa tider.

• Carisma95

Om banken inte kräver att ni lägger in 10 % (procentsatsen kan dock skilja mellan olika banker) i handpenning, så kan ni ju ha den till renovering.
    Lägger ni in den och sen behöver renovera, så behöver ni ju ändå höja lånet (=skaffa topplån) antar jag?

Om ni inte har tajt ekonomi, så skulle jag råda er att ha rörlig ränta.
    Räntorna kommer förmodlingen gå ner under året.

Men som sagt, hur man fördelar/lägger lånet är väldigt individuellt och beror på er egen ekonomiska situation. Prata med banken, när ni ansöker/skriver på om bolån, så hjälper de er.

vastragotaland.blogspot.com - mina reflektioner, tankar och åsikter om ALLT! =)
  • Mälaröbo

Marlean skrev 2009-01-18 23:57:09 följande:

Så man ska försöka undvika att lägga handpenning om man har renoveringsbehov? Hur lång tid ska man lägga lånet på? Vad är vanligast? Har kollat räntorna och sett att SEB är bäst "officiellt sett" men tänkte gå runt till bankerna och höra vad de kan göra i dessa tider.
    Att undvika att lägga handpenning om det inte krävs är ju en smaksak. Vissa tycker att det är bättre att ta så lite lån som möjligt, vissa att de ändå behöver pengarna och inte vill riskera sämre ränta för att ta lån för oförutsedda utgifter eller renoveringar.
    Hur lång tid man lägger upp lånet på beror på banken.
    Här i Stockholmsområdet lägger man inte upp lånen på någon tid alls. Lånen är så höga så om folk var tvugna att amortera för att vara skuldfria inom x antal år så skulle ingen ha råd.
    Bankerna tjänar pengar på räntorna så endel kräver inga amorteringar alls och man kan vara skyldiga samma summa livet ut.
    Deras säkerhet är att huset inte minskar i värde (då kan de kräva amortering) och att de får sina pengar när huset säljs.
  • Carisma95
    Mälaröbo skrev 2009-01-19 19:13:21 följande:
    Marlean skrev 2009-01-18 23:57:09 följande: Att undvika att lägga handpenning om det inte krävs är ju en smaksak. Vissa tycker att det är bättre att ta så lite lån som möjligt, vissa att de ändå behöver pengarna och inte vill riskera sämre ränta för att ta lån för oförutsedda utgifter eller renoveringar.Hur lång tid man lägger upp lånet på beror på banken.Här i Stockholmsområdet lägger man inte upp lånen på någon tid alls. Lånen är så höga så om folk var tvugna att amortera för att vara skuldfria inom x antal år så skulle ingen ha råd.Bankerna tjänar pengar på räntorna så endel kräver inga amorteringar alls och man kan vara skyldiga samma summa livet ut. Deras säkerhet är att huset inte minskar i värde (då kan de kräva amortering) och att de får sina pengar när huset säljs.
    Jag tolkade som att TS menade vilken tid hon skulle binda räntorna på.
    Inte amorteringen. Men jag kanske misstolkade?
  • Mälaröbo

Carisma95 skrev 2009-01-19 19:29:04 följande:

Jag tolkade som att TS menade vilken tid hon skulle binda räntorna på. Inte amorteringen. Men jag kanske misstolkade?
    Nej det var säkert jag...
    Hur länge man binder räntan är ju också en smaksak. Så länge du har bundna lån kan du inte förhandla lika bra med bankerna (som man ju bör göra då coh dä) samt att det är krångligare och kan bli dyrt om man vill sälja.
    Å andra sidan vill man ju inte tvingas ha rörlig när det är som högst.
    Vi har ett rörligt, ett på 1 år, ett på 2 år och ett på 3 år.
    Innan hade vi ett på 5 år, men när det gick ut väntade vi in de andra så alla var rörliga så vi kunde förhandla om räntorna.
    Tyvärr är det ändå lägre ränta just nu, så vi förlorar pengar varje dag, men vet å andra sidan våra utgifter i förväg.
  • filiduttan

de flesta bankerna har slopat rörlig ränta.
    Vi prutade och band våran ränta nyligen i 1 år. vi har alltid gillat rörligt då det är mest lönsamt men det finns inget "rörligt" utan på swedbank tex innebär rörligt 2-månaders löpande... varannan månad får man den aktuella rörliga 2 mån frammåt. Skillnaden är att man lätt kan gå och binda lånen eller byta bank eller sälja utan att få betala mellanskillnaden som man skulle fått betala om man haft bindning.

• Carisma95
    filiduttan skrev 2009-01-21 10:19:38 följande:
    de flesta bankerna har slopat rörlig ränta.Vi prutade och band våran ränta nyligen i 1 år. vi har alltid gillat rörligt då det är mest lönsamt men det finns inget "rörligt" utan på swedbank tex innebär rörligt 2-månaders löpande... varannan månad får man den aktuella rörliga 2 mån frammåt. Skillnaden är att man lätt kan gå och binda lånen eller byta bank eller sälja utan att få betala mellanskillnaden som man skulle fått betala om man haft bindning.
    Nja, de har slopat rörlig för nya kunder.
    Många gamla har dock kvar det. (Än så länge).
  • filiduttan

Carisma95 skrev 2009-01-21 10:55:25 följande:

Nja, de har slopat rörlig för nya kunder.Många gamla har dock kvar det. (Än så länge).
    Swedbank har inget som heter rörligt som i dag till dag rörligt. Gäller alla kunder. Nya kunder kan inte teckna det dock. Gamla som har rörligt har "rörligt" dvs man har samma ränta i 60 dagar sen binds den om i 60 dagar i stöten.... så man följer inte direkt räntan på deras hemsida eftersom man alltid är minst 2 månader bunden.

Om ni har "rörliga" lån är det bara klicka i eran internetbank på lånet och se aktuell räntesats och "bindningstid". Det var så vi upptäckte att "rörligt" är inte så himla kul ändå...
  • Carisma95
    filiduttan skrev 2009-01-21 12:01:57 följande:
    Carisma95 skrev 2009-01-21 10:55:25 följande: Swedbank har inget som heter rörligt som i dag till dag rörligt. Gäller alla kunder. Nya kunder kan inte teckna det dock. Gamla som har rörligt har "rörligt" dvs man har samma ränta i 60 dagar sen binds den om i 60 dagar i stöten.... så man följer inte direkt räntan på deras hemsida eftersom man alltid är minst 2 månader bunden. Om ni har "rörliga" lån är det bara klicka i eran internetbank på lånet och se aktuell räntesats och "bindningstid". Det var så vi upptäckte att "rörligt" är inte så himla kul ändå...
    Ok, då är det olika. Men bl.a. SEB som vi har har HELT rörlig, för GAMLA kunder.
  • Mälaröbo

Vi har en gammal Sparbank som inte gått in i Swedbank. Bra erbjudanden mm.
    Mycket trevlig med en personlig och liten bank trots att vi bor i storstad!

• filiduttan

Vi har alltid tagit fullt lån, renoverat, värderat om och fått allt lagt som bottenlån. Vi har alltid lånat hos Swedbank eller någon sparbank.
    Vi har haft ränta allt ifrån ca 2% till 7%
    Vi hade bostadsrätt 2005 då var räntan som nu eller högre.
    Hade hus 2006 då var räntan närmare 2%
    och så hus nu igen och räntan har vart upp i nästan 7% men nu är den under 3% igen.

Angående ammortering, vi har valt att ammortera 2000 kr/mån.
    Om ni kikar på bostadsrätt tänk på att höga avgifter inte är så kul ("då kan man lika väl köpa ett hus") och tänk på att kolla så det inte är stambyte planerat närmsta framtiden (det är bökigt och medför ofta en regäl avgiftsögning).

Lycka till!

• Butterscotch

Carisma95 skrev 2009-01-21 12:59:05 följande:

Ok, då är det olika. Men bl.a. SEB som vi har har HELT rörlig, för GAMLA kunder.
    Japp, det har de. Men den har inte rört sig på minst en månad. En ovanligt orörlig rörlig ränta alltså Vi har också SEB, och jag stör mig massor på att den rörliga räntan inte ändras i takt med att bankens inlåningsränta ändras.
  • Carisma95
    Butterscotch skrev 2009-01-21 22:13:00 följande:
    Carisma95 skrev 2009-01-21 12:59:05 följande: Japp, det har de. Men den har inte rört sig på minst en månad. En ovanligt orörlig rörlig ränta alltså Vi har också SEB, och jag stör mig massor på att den rörliga räntan inte ändras i takt med att bankens inlåningsränta ändras.
    Det stod en "spännande" artikel om detta i di.se igår...
Svar på tråden Topplån, bottenlån, hjälp mig förstå mera!