Inlägg från: Mälaröbo |Visa alla inlägg
  • Mälaröbo

Topplån, bottenlån, hjälp mig förstå mera!

Topplån ska man göra allt för att slippa. Det ska bara behövas om man måste låna upp de sista 10% OM banken kräver det. Vissa banker lånar ut hela summan utan topplån.
    Om ni har 10% till köpet så lägg det om banken kräver det, annars kan dessa pengar vara bra att ha till renoveringar och buffert.
    Topplån har HÖG ränta!

Historiskt sett är det alltid billigare med rörlig ränta, men tidvis kan ju kostnaderna vara höga.
    Vill man vara lite tryggare men gambla lite så delar ni upp lånet i kanske 3 delar.
    En del har ni rörligt och de andra binder ni på olika tider.
    Fråga banken och läs på. Om det är sänkningar på g så vänta,

• Mälaröbo

Marlean skrev 2009-01-18 23:57:09 följande:

Så man ska försöka undvika att lägga handpenning om man har renoveringsbehov? Hur lång tid ska man lägga lånet på? Vad är vanligast? Har kollat räntorna och sett att SEB är bäst "officiellt sett" men tänkte gå runt till bankerna och höra vad de kan göra i dessa tider.
    Att undvika att lägga handpenning om det inte krävs är ju en smaksak. Vissa tycker att det är bättre att ta så lite lån som möjligt, vissa att de ändå behöver pengarna och inte vill riskera sämre ränta för att ta lån för oförutsedda utgifter eller renoveringar.
    Hur lång tid man lägger upp lånet på beror på banken.
    Här i Stockholmsområdet lägger man inte upp lånen på någon tid alls. Lånen är så höga så om folk var tvugna att amortera för att vara skuldfria inom x antal år så skulle ingen ha råd.
    Bankerna tjänar pengar på räntorna så endel kräver inga amorteringar alls och man kan vara skyldiga samma summa livet ut.
    Deras säkerhet är att huset inte minskar i värde (då kan de kräva amortering) och att de får sina pengar när huset säljs.
  • Mälaröbo

Carisma95 skrev 2009-01-19 19:29:04 följande:

Jag tolkade som att TS menade vilken tid hon skulle binda räntorna på. Inte amorteringen. Men jag kanske misstolkade?
    Nej det var säkert jag...
    Hur länge man binder räntan är ju också en smaksak. Så länge du har bundna lån kan du inte förhandla lika bra med bankerna (som man ju bör göra då coh dä) samt att det är krångligare och kan bli dyrt om man vill sälja.
    Å andra sidan vill man ju inte tvingas ha rörlig när det är som högst.
    Vi har ett rörligt, ett på 1 år, ett på 2 år och ett på 3 år.
    Innan hade vi ett på 5 år, men när det gick ut väntade vi in de andra så alla var rörliga så vi kunde förhandla om räntorna.
    Tyvärr är det ändå lägre ränta just nu, så vi förlorar pengar varje dag, men vet å andra sidan våra utgifter i förväg.
  • Mälaröbo

Vi har en gammal Sparbank som inte gått in i Swedbank. Bra erbjudanden mm.
    Mycket trevlig med en personlig och liten bank trots att vi bor i storstad!

Svar på tråden Topplån, bottenlån, hjälp mig förstå mera!