• södertälje

utförsäkrad från A-kassan

Är så irriterad,fick reda på att jag blir utförsäkrad från a-kassan om ca 60 dagar,har inte uppfyllt kraven på 480 arbetade timmar under 6 månader,det fattas ynka 9 timmar.
    Sen ska jag tydligen ingå i aktivitets stöd mne man får inga nya a-kase dagar efter det,vad händer sen då??? någon som vet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-05 16:47
    Nu är det nytt som gäller som ger mig hopp om ljusning.
    Arbeta timmar minst 50h per månad i en sammanhängande period på 6 månader.Inga problem för mig just nu att uppfylla detta krav.Har jobbat i nulägget tre månader med minst 50h och det fattas endast tre månader till.
    Har två timmanställningar i dagslägge och dom slåss om vem som ska hinna boka in mig varje månad,känns lite kul att man är eftertraktad i nulägget.

• Svar på tråden utförsäkrad från A-kassan
  • copernicus

roligt att du får jobba de timmar du har iaf. Min a-kassa har sagt åt mej att säga upp mina tjänster eftersom det inte blir så många timmar. Eftersom man bara får stämpla i 75 dar när man jobbar deltid. Fast du har ju vad jag förstår redan passerat dem och lite till.
    Det är INTE lätt att få jobb idag, så varför en regel som uppmuntrar till uppsägningar???

• Pfyrix

Södertälje.
    JOB fortsätter tills man har jobb, det är bara olika steg, när sista steget, 450 dagar, har gått så får man samhällsnyttig tjänst (men man får fortsatt ersättning). Ja du får jobba när du går på JOB, man deklarerar de timmar man jobbat på närvarorapporten å så får man inget stöd för den dagen( de timmarna det blir)

• södertälje

A-kassan vill att jag ska fortsätta skicka in mina arbetsgivarbetyg till dom var 3:e månad så man får väl hoppas på att det blir ett rejält uppsving i deras regelverk.
    75 dagars regeln är ett jävla på hitt från regeringen för att tvinga arbetsgivaren att anställa timvikarier,men som det ser ut nu så kan ju arbetsgivaren välja och vraka bland alla arbetssökande.

• 00TWINS06

Detta är ju ett helt sjukt system...
    Är snart utstämplad jag oxå, men får 150 nya dagar för att jag har barn under 8 år... Och förhoppningsvis uppfyller jag ett nytt krav sen och får 300 dagar till...
    Ringde a-kassan och frågade hur jag skulle göra nu när dom där 75 dagarna var slut(för ingen på arbetsförmedlingen hade fattat) och då sa hon att enda sättet att kring gå detta är att man får ett nytt "anställningsbevis" för VARJE GÅNG du är inne och jobbar.. Är timanställd- glömde och säja det innan..
    Är det inte bättre att man iallafall jobbar LITE än INGET ALLS???? Gillar INTE att gå hemma och det är ju inte alls lätt att få ett jobb idag...
    Lycka till du oxå!!

• copernicus
    00TWINS06 skrev 2009-01-19 17:54:05 följande:
    Detta är ju ett helt sjukt system... Är snart utstämplad jag oxå, men får 150 nya dagar för att jag har barn under 8 år... Och förhoppningsvis uppfyller jag ett nytt krav sen och får 300 dagar till... Ringde a-kassan och frågade hur jag skulle göra nu när dom där 75 dagarna var slut(för ingen på arbetsförmedlingen hade fattat) och då sa hon att enda sättet att kring gå detta är att man får ett nytt "anställningsbevis" för VARJE GÅNG du är inne och jobbar.. Är timanställd- glömde och säja det innan.. Är det inte bättre att man iallafall jobbar LITE än INGET ALLS???? Gillar INTE att gå hemma och det är ju inte alls lätt att få ett jobb idag... Lycka till du oxå!!
    och så om jag säger upp mitt jobb, och ber att få jobba som timanställd istället så går det???
    jag vill inte heller säga upp mej och missa förturen när den dagen kommer.
    Inom många brancher kan det inte bara finnas heltider så är det bara!
  • södertälje

I dag fick jar ett meddelande från a-kassan,dom ville ha mitt arbetsgivar intyg för dec för att ev pröva ett nytt arbetsvilkor när mina ersättningsdagar är slut.Man får väl hoppas på det bästa för det gäller ju för fan bara ynka 9 timmar.

• cii

Det jag är med i genom AMS, arbetsgarantin..
    Man lär sig söka jobb, intevjuer m.m. i 3 månader, har du sedan inte hittat ett jobb inom den tiden så hamnar du på praktik i 3 månader minst
    sweet!

Kommer ju att bli roligt att jobba för 134 kr om dagen som jobbgarantin erbjuder..

• södertälje

134 kr om dagen,får man inte sammma ersättning som från a-kassan?Hur ska man klara sig på den lilla summan isåna fall?

• Pfyrix

jo man får den ersättning man hade förut (65%)
    Det har jag haft hela tiden.
    134 vad är det för summa? 220 minus skatt är högre än så (om man bara är berättigad till absolut minimum)

• cii

Pfyrix - För min del är det inte mer än 134 kr för att jag blev arbetslös direkt efter studierna. Har ingen a-kassa att hänvisas till. Jag menade som sagt för MIN del

Svar på tråden utförsäkrad från A-kassan