JBC skrev 2009-01-22 20:55:04 följande:
SmileyMalin skrev 2009-01-22 07:33:44 följande:
Håller fortfarande fast vid att du inte har träffat rätt sort! =) Min tant har mycket motor och är mycket arbetsmaskin. Har prövat lydnad, spår, sök och lite agility, hon är fenomenal på allt man ber henne om! Visst kan dom pga sin storlek inte göra allt men då kan jag ju till försvar säga att vår RR inte kan göra allt pga sin storlek heller...
jo men är hon verkligen rastypisk? Jag har en liten jack russell kille här hemma som inte har ett dugg terrierpsyke. han ligger helst på soffan och slappar, älskar alla andra hanhundar och har alltid varit hur lätt som helst på alla sätt. Honom skulle till och med en 80-årig liten gumma med rullator som aldrig sett en hund förut klara av

MEN han är ju helt otypisk för sin ras. Så om någon frågade mig om en lugn liten lätthanterlig hundras skulle jag ändå inte säga jack russell, eftersom dom i vanliga fall inte är så här utan istället väldigt tuffa och krävande hundar på alla sätt!
Och är det inte lite så med dvärgschnauzer också? Det finns en del med hur mycket motor som helst, men det är inte majoriteten av rasens representanter som har det.
Men det är klart, engagerar man sig i att hitta rätt hund från rätt avelslinje kan man säkert få en riktig liten arbetarmaskin