Inlägg från: SmileyMalin |Visa alla inlägg
  • SmileyMalin

Dvärgschnauzer??

köttbullelydnad skrev 2009-01-19 22:22:27 följande:

Ofan! Coolt, alltid lär man sig nåt nytt Trodde det bara var såna där "genfelshundar" efter att ha sett en i en tidning, men det är alltså en godkänd färg?
    absolut! tror dock inte det var mer än typ ett par år sedan den blev godkänd, och det är först nu dom börjar få en tillräckligt stor avelsbas för att se vettiga ut!
  • SmileyMalin

Ellelbells är en mycket trevlig kennel, vet dock inte hur pass verksam ägaren är för tillfället!

• SmileyMalin

köttbullelydnad skrev 2009-01-19 22:25:48 följande:

SmileyMalin skrev 2009-01-19 22:24:49 följande:
    Inget vidare grant om jag får säga... Gillar de helsvarta och i riesenstorlek Sånt _härligt_ gubbskägg så jag blir alldeles sjuk när jag ser dem
    jo jag har sett ett par rika snygga exemplar. tyvärr tycker jag många är lite gula eller grå i färgen!
    Men min absoluta favoritfärg är svart o silver!
  • SmileyMalin

Jag skulle faktiskt aldrig köpa en schnauzer. Underbara hundar men helt enkelt inte min ras. Tränade och tävlade min mammas schnauzrar när jag bodde hemma och känner att det inte är en ras med tillräckligt mycket arbetsvilja för min del, men bra fina är dom

• SmileyMalin

JBC skrev 2009-01-21 22:39:05 följande:

Dom som säger att DS inte är en sporthund har nog inte träffat rätt typ av hund. Vad ska du ha DS:en du letar efter till. Inte utställning gissar jag eftersom du inte bryr dig så mycket om pälsfärg. Maila gärna om du vill prata med om dom!
    nja. dom DS jag har tränat i agility har så småningom blivit rätt duktiga, men det har tagit mycket mer jobb än med mina jack russells, och då väljer jag hellre den lätta vägen och håller mig till russlarna
    Sen beror det väl på hur pass man satsar också. Vill man träna och tävla lite bara för skoj skull går det utmärkt med dom flesta DS, men vill man verkligen hårdsatsa kan det nog vara svårt att hitta en DS med tillräckligt mycket motor.
    Även om det finns väldigt mycket duktiga DS ute på tävlingsbanan!
  • SmileyMalin

JBC skrev 2009-01-22 20:55:04 följande:

SmileyMalin skrev 2009-01-22 07:33:44 följande:
    Håller fortfarande fast vid att du inte har träffat rätt sort! =) Min tant har mycket motor och är mycket arbetsmaskin. Har prövat lydnad, spår, sök och lite agility, hon är fenomenal på allt man ber henne om! Visst kan dom pga sin storlek inte göra allt men då kan jag ju till försvar säga att vår RR inte kan göra allt pga sin storlek heller...
    jo men är hon verkligen rastypisk? Jag har en liten jack russell kille här hemma som inte har ett dugg terrierpsyke. han ligger helst på soffan och slappar, älskar alla andra hanhundar och har alltid varit hur lätt som helst på alla sätt. Honom skulle till och med en 80-årig liten gumma med rullator som aldrig sett en hund förut klara av MEN han är ju helt otypisk för sin ras. Så om någon frågade mig om en lugn liten lätthanterlig hundras skulle jag ändå inte säga jack russell, eftersom dom i vanliga fall inte är så här utan istället väldigt tuffa och krävande hundar på alla sätt!

Och är det inte lite så med dvärgschnauzer också? Det finns en del med hur mycket motor som helst, men det är inte majoriteten av rasens representanter som har det.
    Men det är klart, engagerar man sig i att hitta rätt hund från rätt avelslinje kan man säkert få en riktig liten arbetarmaskin
  • SmileyMalin

JBC skrev 2009-01-23 18:35:03 följande:

SmileyMalin skrev 2009-01-23 07:52:14 följande:
    Tiken är MYCKET rastypisk i sitt beteende!! Det SKA vara motor i DS (kolla inläggen ovan här!) som sällskapshund skulle jag aldrig rekommendera dom, det är ingen soffhund. Däremot är dom ofta mycket snälla med andra hundar, har ett mycket bra språk. Om man är så utställning och jämför dom med DP som ju är ganska så nära besläktade så märker man att det finns otroliga skillnader till hur dom är. Ställ två DS hanar nos mot nos och det blir inget gruff. Två DP-killar har hellre ihjäl varandra, eller låter iaf som dom ska det. Visst kan ju säkert hitta en DS som hellre ligger som sover hela dagarna och bara går på lätta promenader men då skulle jag hellre rekommendera en annan ras, du har aldrig en garanti för att en DS blir så! Tror du har betydligt lättare att hitta en med motor än en utan. Hundarna är helt enkelt ofta mycket positiva till att jobba och tar sig gärna för det man sätter framför dom som uppgift, är hunden inte positiv så kan det mycket väl handla om att man inte motiverar dom på rätt sätt, dom är ju inga brukshundar på det sättet, motivering krävs!
    Just dom DS jag har träffat har faktiskt varit riktiga soffpotatisar som inte gärna rör på sig i onödan
    Men dom är å andra sidan inte så många och du verkar ha betydligt bredare kunskap om rasen än mig så det är mycket möjligt att dom vovvarna inte alls var särskilt rastypiska i sättet. Men trots det håller jag mig nog till mina jack russells
Svar på tråden Dvärgschnauzer??