• Anonym (pinsamt..)

hemmahosare...

jag är sjukskriven för utbrändhet och har blivit tillfrågad om jag vill ha en hemmahosare (typ  hemhjälp)  men jag känner det mer som att jag skulle få en personligassistent.

Vad gör en hemmahosare och hur tycker ni som har en sådan att det fungerar och vad gör hon? kostar det pengar?

skriv järna ett alias om ni vill vara anonyma så jag kan hållaredapå vem som är vem

• Svar på tråden hemmahosare...
  • Anonym (ida)

Hemmahossare är inte en hemhjälp. Det är en person som ska stötta dig att ta hand om dig själv. Nån som pushar dig at ta tag i saker.

• Anonym (hemmahos)

Anonym (pinsamt..) skrev 2009-01-19 21:40:56 följande:

jag är sjukskriven för utbrändhet och har blivit tillfrågad om jag vill ha en hemmahosare (typ  hemhjälp)  men jag känner det mer som att jag skulle få en personligassistent. Vad gör en hemmahosare och hur tycker ni som har en sådan att det fungerar och vad gör hon? kostar det pengar? skriv järna ett alias om ni vill vara anonyma så jag kan hållaredapå vem som är vem
    Jag jobbar deltid som hemmahosare. Vad vill du veta?
  • Anonym (Anna)

Det kanske är ett sätt att få folk att må bättre. Någon som kommer och sköter städningen skulle vara guld värt för många som mår dåligt i t ex depression. Man kan bli väldigt handlignsförlamad och sedan blir det bara värre och värre eftersom hemmets förfall räknas in i allt man mår dåligt över...

Jag vet faktiskt inte vad hemmahosare gör men jag tycker det låter som en jättebra idé!

• Anonym (pinsamt..)
    Anonym (hemmahos) skrev 2009-01-19 21:43:03 följande:
    Anonym (pinsamt..) skrev 2009-01-19 21:40:56 följande: Jag jobbar deltid som hemmahosare. Vad vill du veta?
    allt.. som sagt så känns det så jobbigt.. det känns som att man blir dömd på något vis. att det är mitt eget fel att det är osm det är. hur tänker den som kommer hem till en, och vad förväntas av mig?
  • Anonym (pinsamt..)
    Anonym (Anna) skrev 2009-01-19 21:44:51 följande:
    Det kanske är ett sätt att få folk att må bättre. Någon som kommer och sköter städningen skulle vara guld värt för många som mår dåligt i t ex depression. Man kan bli väldigt handlignsförlamad och sedan blir det bara värre och värre eftersom hemmets förfall räknas in i allt man mår dåligt över... Jag vet faktiskt inte vad hemmahosare gör men jag tycker det låter som en jättebra idé!
    jo, jagförstår tanken, och det är jättebra att det finns och jag missunnar ingen.

men man känner ju lite so att Jag borde ju klara mig själv. jag borde vara nog ducktig för att göra det som förväntas av mig utan hjälp.
  • Anonym (hemmahos)

Anonym (pinsamt..) skrev 2009-01-19 21:46:53 följande:

allt.. som sagt så känns det så jobbigt.. det känns som att man blir dömd på något vis. att det är mitt eget fel att det är osm det är. hur tänker den som kommer hem till en, och vad förväntas av mig?
    Det är hemmahosare du ska ha då?
    Jag har jobbat som hemmahosare i barnfamiljer, personlig assistent hos folk med funktionshinder, bostöd/kontaktperson hos folk med psykologiska diagnoser och habiliteringspersonal hos folk med fysiska eller psykiska funktionshinder. Målen och verktygen skiljer åt lite.

Men när jag är hemmahosare så är jag ett stöd i vardagen, jag ska ge hjälp till självhjälp. Vi gör det mesta tillsammans och jobbar mycket med att komma igång med rutiner så att man ska kunna må bättre och få en mer fungerande vardag. De jag är hemmahosare hos har inga diagnoser eller så, det har kört ihop sig av andra skäl.

När jag får en ny klient försöker jag att bara läsa det nödvändigaste om personen och sen vara med på planeringsmöten hemma hos personen och gå in med ett öppet sinne.
  • Anonym (been there)

Snälla, ta emot den hjälp du blir erbjuden! Du har allt att vinna på det!

• Anonym (MAMMA2)

Jag var totalt körd i botten rent psykiskt och det gick mycket ut över min roll som mamma, så jag ringde en dag till soc och bad om nån slags hjälp (hade då vart ensamstående i 3 år med två barn)
    och det var mycket gammalt som gjorde att jag mådde piss, man är inte mer än människa, så för mina barns bästa OCH mitt fick jag en hemmahosare. Hon var underbar! Vi satt och pratade mycket, hon hjläpte till med lite saker hur jag kan göra det lättare för mej och mina barn hemma osv.
    Hon var hos mig kanske 10 ggr, sen behövdes hon inte mer ansåg jag. Jag mådde BÄTTRE på kort tid och jag fick en mycket bättre relation till mina barn.
    Jag kan absolut rekommendera en hemmahosare!

Ialf ge det ett försök, för din och barnens skull!!
    LYCKA TILL

• Anonym (pinsamt..)
    Anonym (hemmahos) skrev 2009-01-19 21:53:49 följande:
    Anonym (pinsamt..) skrev 2009-01-19 21:46:53 följande: Det är hemmahosare du ska ha då? Jag har jobbat som hemmahosare i barnfamiljer, personlig assistent hos folk med funktionshinder, bostöd/kontaktperson hos folk med psykologiska diagnoser och habiliteringspersonal hos folk med fysiska eller psykiska funktionshinder. Målen och verktygen skiljer åt lite.Men när jag är hemmahosare så är jag ett stöd i vardagen, jag ska ge hjälp till självhjälp. Vi gör det mesta tillsammans och jobbar mycket med att komma igång med rutiner så att man ska kunna må bättre och få en mer fungerande vardag. De jag är hemmahosare hos har inga diagnoser eller så, det har kört ihop sig av andra skäl.När jag får en ny klient försöker jag att bara läsa det nödvändigaste om personen och sen vara med på planeringsmöten hemma hos personen och gå in med ett öppet sinne.
    jo, det är hemmahosare.. jag har en bipolärt2 i botten och är nu också utbränd. jag har två barn och väntar ett tredje (jag vet, jag vet, dåligt planerat) sedan har jag en man som jobbar på annan ort.

vad skulle jag kunna få för hjälp? det är ju inet det att jag inet kan städa, eller inte kan tahand om barnen eller lagamat. jag klarar allt detta själv egentligen. men städningen kommer mer och mer efter (det är största problemet). jag har ingen motivation, och får jag så sover jag 20h om dygnet.
  • Anonym (Anna)

Anonym (pinsamt..) skrev 2009-01-19 21:48:55 följande:

jo, jagförstår tanken, och det är jättebra att det finns och jag missunnar ingen. men man känner ju lite so att Jag borde ju klara mig själv. jag borde vara nog ducktig för att göra det som förväntas av mig utan hjälp.
    Hmmm... Är det inte exakt den inställningen som gör att många blir utbrända? Att man tycker att man ska klara allt...
Svar på tråden hemmahosare...