• Anonym (pinsamt..)

hemmahosare...

jag är sjukskriven för utbrändhet och har blivit tillfrågad om jag vill ha en hemmahosare (typ  hemhjälp)  men jag känner det mer som att jag skulle få en personligassistent.

Vad gör en hemmahosare och hur tycker ni som har en sådan att det fungerar och vad gör hon? kostar det pengar?

skriv järna ett alias om ni vill vara anonyma så jag kan hållaredapå vem som är vem

• Svar på tråden hemmahosare...
  • Anonym (pinsamt..)
    Anonym (hemmahos) skrev 2009-01-20 11:58:11 följande:
    Anonym (pinsamt..) skrev 2009-01-20 07:16:42 följande: Själva uppgiften kan ju förenklas till att dom ska hjälpa dig att hjälpa dig själv så att du inte blir ännu mer utbränd och sjukare utan att ni tillsammans ska kunna vända trenden. Det kan hjälpa så mycket att slippa vara ensam och att veta att hur jobbigt det än känns så kommer hemmahosaren på x-dag. Har du fått många timmar?
    jag vet inte ännu.. det var bara ett förslag, men jag s nej först. men nu börjar jag fundera på det iaf. så jag vet inte alls hur de är tänkt..
  • Anonym (hemmahos)

Anonym (pinsamt..) skrev 2009-01-20 13:15:17 följande:

jag vet inte ännu.. det var bara ett förslag, men jag s nej först. men nu börjar jag fundera på det iaf. så jag vet inte alls hur de är tänkt..
    Att ha hemmahosare är en preventiv åtgärd just så att stresstillståndet (som ju kan bero på allt från sjukdom, skilsmässa, annan kris) inte ska gå ut över barnen.
    Varför tackade du nej?
  • Anonym (pinsamt..)
    Anonym (hemmahos) skrev 2009-01-20 18:33:32 följande:
    Anonym (pinsamt..) skrev 2009-01-20 13:15:17 följande: Att ha hemmahosare är en preventiv åtgärd just så att stresstillståndet (som ju kan bero på allt från sjukdom, skilsmässa, annan kris) inte ska gå ut över barnen.Varför tackade du nej?
    för at jag är van att klara mig själv. för att jag inet vill vara till besvär (främst det tror jag) och för att jag tyckte tat det skulle vara pinsamt och kännas som ett nederlag. att jag skaffat en familj och sedan klarar jag inet av att tahand om den. först klarar jag inet av mitt jobb och sedan inte min familj. det känns som att jag bara är en halv kvinna. ricktiga kvinnor klarar allt (jag et attd et inte är så och jag ahr full förståelse för andra som mår som jag, men JAG får ju inet må så JAG är ju bättre än så) förstår du hur jag tänker?
  • Anonym (hemmahos)

Anonym (pinsamt..) skrev 2009-01-20 21:03:59 följande:

för at jag är van att klara mig själv. för att jag inet vill vara till besvär (främst det tror jag) och för att jag tyckte tat det skulle vara pinsamt och kännas som ett nederlag. att jag skaffat en familj och sedan klarar jag inet av att tahand om den. först klarar jag inet av mitt jobb och sedan inte min familj. det känns som att jag bara är en halv kvinna. ricktiga kvinnor klarar allt (jag et attd et inte är så och jag ahr full förståelse för andra som mår som jag, men JAG får ju inet må så JAG är ju bättre än så) förstår du hur jag tänker?
    Ja, jag förstår absolut. Ofta just sådana tankar som leder till att man blir stressad och utbränd. Själv är jag mer en "good enough"-människa just för att orka mer.
  • Anonym (pinsamt..)
    Anonym (hemmahos) skrev 2009-01-20 21:10:10 följande:
    Anonym (pinsamt..) skrev 2009-01-20 21:03:59 följande: Ja, jag förstår absolut. Ofta just sådana tankar som leder till att man blir stressad och utbränd. Själv är jag mer en "good enough"-människa just för att orka mer.
    men avd tänker du då du kommer hem till nogon so behöver hjälp då? vad tänker man helt alvarligt?
  • Anonym (hemmahos)

Anonym (pinsamt..) skrev 2009-01-20 22:34:26 följande:

men avd tänker du då du kommer hem till nogon so behöver hjälp då? vad tänker man helt alvarligt?
    Ibland har man blivit briefad innan och vet varför personen fått hemmahosare, ibland sker det jätteakut när någon blivit jättedålig, kanske varit inne på psyk, sjukhus eller annan enhet och blir utskriven.

Första tiden tycker jag ofta går ut på att lära känna varandra. Många klienter tycker det är pinsamt att det är "stökigt" hemma och pratar mycket om det, men jag brukar mer titta på hur man bemöter sina barn och hur man sköter sig själv, till exempel om, som du har orimliga krav på sig själv eller på hur saker "borde" vara. Även om man själv sover, duschar, äter och försöker aktivera sig själv med positiva saker som laddar batterierna. Jag brukar även pejla läget hur god insikt man själv har i sin situation och hur mottaglig man är för att ta emot hjälp.

Men jag är en person och kan inte tala för alla hemmahosare.
  • Anonym (pinsamt..)
    Anonym (hemmahos) skrev 2009-01-20 23:24:00 följande:
    Anonym (pinsamt..) skrev 2009-01-20 22:34:26 följande: Ibland har man blivit briefad innan och vet varför personen fått hemmahosare, ibland sker det jätteakut när någon blivit jättedålig, kanske varit inne på psyk, sjukhus eller annan enhet och blir utskriven.Första tiden tycker jag ofta går ut på att lära känna varandra. Många klienter tycker det är pinsamt att det är "stökigt" hemma och pratar mycket om det, men jag brukar mer titta på hur man bemöter sina barn och hur man sköter sig själv, till exempel om, som du har orimliga krav på sig själv eller på hur saker "borde" vara. Även om man själv sover, duschar, äter och försöker aktivera sig själv med positiva saker som laddar batterierna. Jag brukar även pejla läget hur god insikt man själv har i sin situation och hur mottaglig man är för att ta emot hjälp.Men jag är en person och kan inte tala för alla hemmahosare.
    nää, det är klart alla är ju inte lika. jag ska tauppdet igen idag då jag är där får se vad de säger.. lite nervös, nu kasnke de inte tycker at det 'är en bra ide´längre.
  • Anonym (hemmahos)
    Svar på #27
    Stämmer, det kan vara så att du hade en chans du missat då de flesta kommuner inte har så många hemmahossare. Men vi får hoppas att möjligheten finns kvar.
  • Anonym (pinsamt..)
    Anonym (hemmahos) skrev 2009-01-21 11:36:17 följande:
    Svar på #27Stämmer, det kan vara så att du hade en chans du missat då de flesta kommuner inte har så många hemmahossare. Men vi får hoppas att möjligheten finns kvar.
    möjligeheten fins kvar.. men vi har diskuterat andra lösningar efersom jag ändå är osäker. jag hoppas att det blir bra hur vi än gör..
  • Anonym (hemmahos)

Anonym (pinsamt..) skrev 2009-01-23 14:45:01 följande:

möjligeheten fins kvar.. men vi har diskuterat andra lösningar efersom jag ändå är osäker. jag hoppas att det blir bra hur vi än gör..
    Jag tror det blir bra hur ni än gör, bara ni gör något. Jag önskar att denna möjlighet fanns för alla utbrända mammor och pappor.
  • Anonym (pinsamt..)
    Anonym (hemmahos) skrev 2009-01-23 15:26:02 följande:
    Anonym (pinsamt..) skrev 2009-01-23 14:45:01 följande: Jag tror det blir bra hur ni än gör, bara ni gör något. Jag önskar att denna möjlighet fanns för alla utbrända mammor och pappor.
    ja, det är superbr attd et finns då man inte har några alternativ.
Svar på tråden hemmahosare...