• Anonym (pinsamt..)

hemmahosare...

jag är sjukskriven för utbrändhet och har blivit tillfrågad om jag vill ha en hemmahosare (typ  hemhjälp)  men jag känner det mer som att jag skulle få en personligassistent.

Vad gör en hemmahosare och hur tycker ni som har en sådan att det fungerar och vad gör hon? kostar det pengar?

skriv järna ett alias om ni vill vara anonyma så jag kan hållaredapå vem som är vem

• Svar på tråden hemmahosare...
  • Anonym (pinsamt..)
    Anonym (MAMMA2) skrev 2009-01-19 21:58:06 följande:
     Jag var totalt körd i botten rent psykiskt och det gick mycket ut över min roll som mamma, så jag ringde en dag till soc och bad om nån slags hjälp (hade då vart ensamstående i 3 år med två barn)och det var mycket gammalt som gjorde att jag mådde piss, man är inte mer än människa, så för mina barns bästa OCH mitt fick jag en hemmahosare. Hon var underbar! Vi satt och pratade mycket, hon hjläpte till med lite saker hur jag kan göra det lättare för mej och mina barn hemma osv.Hon var hos mig kanske 10 ggr, sen behövdes hon inte mer ansåg jag. Jag mådde BÄTTRE på kort tid och jag fick en mycket bättre relation till mina barn.Jag kan absolut rekommendera en hemmahosare!Ialf ge det ett försök, för din och barnens skull!!LYCKA TILL
    vad skönt attd et blev bättre frö dig så fort

jag känner ju att jag behöver något för att det ska bli bättre. men man känner isg så liten (iaf jag) jag är så rädd för folks åsikter. fick du några komentarer?
  • Anonym (pinsamt..)
    Anonym (Anna) skrev 2009-01-19 22:02:09 följande:
    Anonym (pinsamt..) skrev 2009-01-19 21:48:55 följande: Hmmm... Är det inte exakt den inställningen som gör att många blir utbrända? Att man tycker att man ska klara allt...
    Jo det är ju det. och det är ju därför jag mår som jag mår, för jag ahr haft aldelens för mycke att göra, och tar ingen hjälp. jag vet det ju egentligen, men det är svårt att acceptera.
  • Anonym (pinsamt..)
    Anonym (been there) skrev 2009-01-19 21:56:15 följande:
    Snälla, ta emot den hjälp du blir erbjuden! Du har allt att vinna på det!
    gjorde du det?
  • Anonym (hemmahos)

Anonym (pinsamt..) skrev 2009-01-19 21:59:37 följande:

jo, det är hemmahosare.. jag har en bipolärt2 i botten och är nu också utbränd. jag har två barn och väntar ett tredje (jag vet, jag vet, dåligt planerat) sedan har jag en man som jobbar på annan ort. vad skulle jag kunna få för hjälp? det är ju inet det att jag inet kan städa, eller inte kan tahand om barnen eller lagamat. jag klarar allt detta själv egentligen. men städningen kommer mer och mer efter (det är största problemet). jag har ingen motivation, och får jag så sover jag 20h om dygnet.
    Jepp, då låter det som att du ska ha hemmahosare. :)
    Som sagt, jag och mina familjer gör saker som behöver göras tillsammans och när man delar på sysslorna så blir det mycket lättare. Att jag kommer över blir en del av rutinen och då kan man få undan det där som annars samlas på hög. Jag stöttar även upp så att man ska orka med interaktionen med barnen och se till att barnen får en bra hemmiljö. Det skulle jag väl säga är den största skillnaden mellan mitt jobb som hemmahosare och mitt jobb som habiliteringspersonal, just fokusen på barnen.
  • Anonym (pinsamt..)
    Anonym (hemmahos) skrev 2009-01-19 22:05:08 följande:
    Anonym (pinsamt..) skrev 2009-01-19 21:59:37 följande: Jepp, då låter det som att du ska ha hemmahosare. :)Som sagt, jag och mina familjer gör saker som behöver göras tillsammans och när man delar på sysslorna så blir det mycket lättare. Att jag kommer över blir en del av rutinen och då kan man få undan det där som annars samlas på hög. Jag stöttar även upp så att man ska orka med interaktionen med barnen och se till att barnen får en bra hemmiljö. Det skulle jag väl säga är den största skillnaden mellan mitt jobb som hemmahosare och mitt jobb som habiliteringspersonal, just fokusen på barnen.
    ok.. nu är ju mina barn i skolan och på dagis fem dagar i veckan och då de är hemma så är jag helt foccuserad på dem. då de är borta så sover jag för att orka med att ha dem hemma. hela mitt liv krettsar kring barnen nu och allt annat blir lidande, särskilt jag själv.

det enda som verkligen fungerar i mitt liv är rutiner och allt runt barnen, inget annat fungerar..
  • Anonym (hemmahos)
    Svar på #15
    Då är det nog det övriga som du kommer att få hjälp med. För även om du lägger all din vakna tid på barnen så märker dom ändå att du mår dåligt, men det vet du ju redan.

Men om du blir lidande och städningen blir lidande, hur menar du då med att rutinerna fungerar? Vilka rutiner är det du tänker på då?
  • Anonym (pinsamt..)
    Anonym (hemmahos) skrev 2009-01-19 22:20:59 följande:
    Svar på #15Då är det nog det övriga som du kommer att få hjälp med. För även om du lägger all din vakna tid på barnen så märker dom ändå att du mår dåligt, men det vet du ju redan.Men om du blir lidande och städningen blir lidande, hur menar du då med att rutinerna fungerar? Vilka rutiner är det du tänker på då?
    rutinerna kring barnen tänkte jag. kommaupp, äta, kläder, kommaitid, borsta tänder, packa väskor. hämta itid, laga mat byta blöjor, bada/duscha, lägga i tid.

alltd et som rör barnen. men då de inet är hemma så gör jag inget alls. och då de sover så gör jag inget alls.
  • Anonym (hemmahos)

Jag förstår det. Då tycker jag att du ska ta upp det med hemmahosaren när hon eller han kommer (brukar va en hon, kvinnodominerat yrke) så kanske h*n kan berätta vad hon tänkt att ni kan göra när h*n är där och du kan berätta om vad du skulle uppleva som en hjälp i din vardag.

• Anonym (pinsamt..)
    Anonym (hemmahos) skrev 2009-01-20 00:13:58 följande:
    Jag förstår det. Då tycker jag att du ska ta upp det med hemmahosaren när hon eller han kommer (brukar va en hon, kvinnodominerat yrke) så kanske h*n kan berätta vad hon tänkt att ni kan göra när h*n är där och du kan berätta om vad du skulle uppleva som en hjälp i din vardag.
    såd et är inget som är deras egentliga uppgift, det är mer hur man själv behöver hjälpen det låter ju bra
  • Anonym (hemmahos)

Anonym (pinsamt..) skrev 2009-01-20 07:16:42 följande:

såd et är inget som är deras egentliga uppgift, det är mer hur man själv behöver hjälpen det låter ju bra
    Själva uppgiften kan ju förenklas till att dom ska hjälpa dig att hjälpa dig själv så att du inte blir ännu mer utbränd och sjukare utan att ni tillsammans ska kunna vända trenden. Det kan hjälpa så mycket att slippa vara ensam och att veta att hur jobbigt det än känns så kommer hemmahosaren på x-dag. Har du fått många timmar?
Svar på tråden hemmahosare...