• Andrea74

Måltidsvanor från sjukhuset

Min son föddes 7 veckor för tidigt och de två första veckorna var vi inlagda på sjukhus. Det var ju då otroligt viktigt att han fick i sig sin mat och att det skulle ske exakt varannan timma. Nu har det gått 12v. sen han föddes och han har fortfarande sin vana trogen att vilja äta varannan timme. Nätterna har tack och lov blivit något bättre...sover mellan 3-4 timmar mellan måltiderna....Är det någon som har haft så här där det har förändrats? Hur lång tid kan det ta att "få bort" den här vanan? Några tips på hur?

• Svar på tråden Måltidsvanor från sjukhuset
  • Linda Maria

Fick mina pojkar 8 veckor förtidigt och låg inne lääänge. I början fick de mat via sond var 3:e timme. När det efter många veckor börjades prata om hemgång så skulle vi börja ge mat var 4:e timme. Då via sond gav vi mer mat/tillfälle och det gick kanon... Detta var ju bara genom sonden. Har du provat att ge mer mat /tillfälle?

• santanas

Vi fick 4 veckor för tidigt och låg inne 9 dygn på neo med sond osv. Mat och blöjor var 3:dje timma. Vi fortsatte så i många veckor men med fler amningar mellan. Nätterna väckte jag sonen i början för att äta pga dålig viktökning.  Det faller nog på plats men man måste komma ihåg att så små behöver äta ofta och det finns vissa barn som gör det länge. Den här "ovanan" ska du nog låta barnet själv bestämma när det inte behöver äta så ofta. Vet inte om ni bara har ersättnig, bara ammar eller både och. Men icke att förglömma att det ofta är närhet också inte bara mat.

• Andrea74
    Svar på #1
    han har precis nu den senaste veckan börjat äta något lite mindre än förut....å det är ju positivt på ett sätt för han gick upp VÄLDIGT mycket där ett tag. Han har ätit mellan 100-120ml varje gång....riktlinjerna som finns är ju just den mängden kanske 5-6 ggr om dagen....men min lille rackare åt ju det ungefär 10-12 ggr / dag...å ändå så va han hungrig igen efter två timmar....
  • Linda Maria

Tror iallafall att du ska lyssna på lillkillen. Är han hungrig ska han få äta.. Förstår om det är jobbigt men lovar att det är en liten period i ditt liv Våra killar hade jättesvårt att gå upp i vikt/ eller har fortfarande så jag är glad så fort de visar minsta lilla hunger..

• Babe

Alla mina barn är födda prem. i v33 resp v35 och haft sondmatning till en början och sedan amning... men på vår avdelning gavs maten var 3e timme, vilket varit otroligt bra, den vanan hängde med även hem och när de var stora nog fick de släppa på nattmatningen så smått. Prova i en veckas tid med att dra ut på tiden till tre timmar... då hinner han känna riktig hunger och äta lite mer, annars blir det småätande... upptill 4timmar är ok. Mvh. Babe

• Andrea74
    Svar på #4
    tack för era inlägg....

jo, jag vet ju att det är så att han måste få bestämma själv. Det är ju som sagt en väldigt kort tid i mitt liv det gäller....men ibland blir man bara så frustrerad....det behöver inte alltid ens gå 2 timmar till han vill ha mat igen å jag blir så himla begränsad känns det som....har bland annat svårt att hänga med kompisar ut på promenader osv...de har barn som sover 4-5 timmar i sträck å för mig att tajma in att kunna gå ut med dom kan vara lite svårt....man vill ju inte stå ute i kylan å ge honom mat. Jag måste ju alltid tajma allt så man inte sitter i bilen med en skrikande bäbis som vill ha mat osv...
    Men jag är ju dock glad att han växer ändå....nästan lite för mycket tyckte sköterskan på BVC senast....1 kilo på två veckor.

Han hade bråttom ut i världen och bråttom att växa....samma korta tålamod som mamma gissar jag ;o)
  • Andrea74
    Svar på #5
    han koppmatades när han kom och fick mat som sagt varannan timme. Han är en väldigt lugn å snäll kille, men när vi kommer till maten så vill han verkligen bestämma ;o)....först ger han oss lite "hintar" om att han är hungrig...men försöker man dra ut på det och inte ger honom maten tillräckligt fort så börjar han skrika som en tok....sådan far sådan son.. ;o)...men det är klart...men kan ju ändå försöka dra ut på det något lite iallafall

Tack för tipset!
  • knäppisen

Min dotter (född v 33) fick mat var tredje timme på neo och fortsatte med det sin vana trogen länge länge länge. Nätterna sov hon längre pass 4-6 timmar.

Sonen (född v 29) sondades till en början var tredje timme, men när vi drog sonden och han skulle äta helt själv (ammades) så blev det mat varje-varannan timme, dygnet runt. Det ändrade sig först när han började med mat.

• Felicia Adrian

Min dotter är född 32+6 och är idag 35+6 veckor gammal.
    Vi låg på neonatalen i 2,5 vecka ungefär, först 1 vecka i Göteborg då hon behövde extra vård som inte erbjöds i Skövde och den veckan fick hon dropp...
    Hon sondmatades var 3:e timme till hon var 2 veckor gammal då hon började säga till själv när hon var hungrig. Hon amningstränade från hon var 1 vecka gammal och när hon var 2 veckor gammal började bestämma själv mattiderna så fick hon amma när hon ville och sondmatades extra efter amningen. Hon åt då med 2-3 timmars mellanrum, sondmatningen var 3-3,5 timme mellanrum..
    Sedan i fredags har hon inte behövt sonden något utan hel ammar nu. Hon har vissa perioder på dagen då hon ammar med 1 timmes mellanrum och vissa perioder går det 5 timmar mellan amningarna. Men hon äter ändå 7-9 mål om dagen och enligt BSSK som kommer hem till hos så är det antalet mål som är viktig för hennes del och inte timmarna mellan, hon får inte äta färre mål än 7 stycken om dagen.
    Vi försöker se till att hon äter oftare på dagen och väljer att ha längre uppehåll på natten. Hitills har hon själv valt att göra så med... Fast hon har valt att ha 4-5 timmar mellan nattmålet och frukosten men vill hellre ha uppehållet mellan måltiderna innan då jag ändå går upp tidigt på morgonen för att göra de stora barnen klara för förskolan så jag sover ändå inte de 4-5 timmarna mellan.

Jag är jätte nöjd med hur hon själv bestämmer sina måltider.
    Har turen att ha MYCKET mjölk så hon har lätt för att få i sig mat och blir ordentligt mätt varje gång. Jag är tom bröstmjölksdonator just för jag har så mycket mat!

Svar på tråden Måltidsvanor från sjukhuset