Inlägg från: Andrea74 |Visa alla inlägg
  • Andrea74

Måltidsvanor från sjukhuset

Min son föddes 7 veckor för tidigt och de två första veckorna var vi inlagda på sjukhus. Det var ju då otroligt viktigt att han fick i sig sin mat och att det skulle ske exakt varannan timma. Nu har det gått 12v. sen han föddes och han har fortfarande sin vana trogen att vilja äta varannan timme. Nätterna har tack och lov blivit något bättre...sover mellan 3-4 timmar mellan måltiderna....Är det någon som har haft så här där det har förändrats? Hur lång tid kan det ta att "få bort" den här vanan? Några tips på hur?

• Svar på tråden Måltidsvanor från sjukhuset
  • Andrea74
    Svar på #1
    han har precis nu den senaste veckan börjat äta något lite mindre än förut....å det är ju positivt på ett sätt för han gick upp VÄLDIGT mycket där ett tag. Han har ätit mellan 100-120ml varje gång....riktlinjerna som finns är ju just den mängden kanske 5-6 ggr om dagen....men min lille rackare åt ju det ungefär 10-12 ggr / dag...å ändå så va han hungrig igen efter två timmar....
  • Andrea74
    Svar på #4
    tack för era inlägg....

jo, jag vet ju att det är så att han måste få bestämma själv. Det är ju som sagt en väldigt kort tid i mitt liv det gäller....men ibland blir man bara så frustrerad....det behöver inte alltid ens gå 2 timmar till han vill ha mat igen å jag blir så himla begränsad känns det som....har bland annat svårt att hänga med kompisar ut på promenader osv...de har barn som sover 4-5 timmar i sträck å för mig att tajma in att kunna gå ut med dom kan vara lite svårt....man vill ju inte stå ute i kylan å ge honom mat. Jag måste ju alltid tajma allt så man inte sitter i bilen med en skrikande bäbis som vill ha mat osv...
    Men jag är ju dock glad att han växer ändå....nästan lite för mycket tyckte sköterskan på BVC senast....1 kilo på två veckor.

Han hade bråttom ut i världen och bråttom att växa....samma korta tålamod som mamma gissar jag ;o)
  • Andrea74
    Svar på #5
    han koppmatades när han kom och fick mat som sagt varannan timme. Han är en väldigt lugn å snäll kille, men när vi kommer till maten så vill han verkligen bestämma ;o)....först ger han oss lite "hintar" om att han är hungrig...men försöker man dra ut på det och inte ger honom maten tillräckligt fort så börjar han skrika som en tok....sådan far sådan son.. ;o)...men det är klart...men kan ju ändå försöka dra ut på det något lite iallafall

Tack för tipset!
Svar på tråden Måltidsvanor från sjukhuset