Inlägg från: Felicia Adrian |Visa alla inlägg
  • Felicia Adrian

Måltidsvanor från sjukhuset

Min dotter är född 32+6 och är idag 35+6 veckor gammal.
    Vi låg på neonatalen i 2,5 vecka ungefär, först 1 vecka i Göteborg då hon behövde extra vård som inte erbjöds i Skövde och den veckan fick hon dropp...
    Hon sondmatades var 3:e timme till hon var 2 veckor gammal då hon började säga till själv när hon var hungrig. Hon amningstränade från hon var 1 vecka gammal och när hon var 2 veckor gammal började bestämma själv mattiderna så fick hon amma när hon ville och sondmatades extra efter amningen. Hon åt då med 2-3 timmars mellanrum, sondmatningen var 3-3,5 timme mellanrum..
    Sedan i fredags har hon inte behövt sonden något utan hel ammar nu. Hon har vissa perioder på dagen då hon ammar med 1 timmes mellanrum och vissa perioder går det 5 timmar mellan amningarna. Men hon äter ändå 7-9 mål om dagen och enligt BSSK som kommer hem till hos så är det antalet mål som är viktig för hennes del och inte timmarna mellan, hon får inte äta färre mål än 7 stycken om dagen.
    Vi försöker se till att hon äter oftare på dagen och väljer att ha längre uppehåll på natten. Hitills har hon själv valt att göra så med... Fast hon har valt att ha 4-5 timmar mellan nattmålet och frukosten men vill hellre ha uppehållet mellan måltiderna innan då jag ändå går upp tidigt på morgonen för att göra de stora barnen klara för förskolan så jag sover ändå inte de 4-5 timmarna mellan.

Jag är jätte nöjd med hur hon själv bestämmer sina måltider.
    Har turen att ha MYCKET mjölk så hon har lätt för att få i sig mat och blir ordentligt mätt varje gång. Jag är tom bröstmjölksdonator just för jag har så mycket mat!

Svar på tråden Måltidsvanor från sjukhuset