• kattenfindus

30+ som väntar första barnet i Göteborg BF vår/sommar-07, Del IX

Hoppla! Nu är tre månader åter passerade. Hoppas det är ok att jag startar en ny tråd. Önskar er alla en härlig vår
    /Anki
    Vi som träffas i den här tråden är:
    Betty2 (Sofia): tvillingarna föddes 070504, Storebror Vikt: 2700 g, Längd: 48 cm
    Lillebror Vikt: 3395 g, Längd: 50 cm
    MH76 (Malin): Lilja föddes 070523, Vikt: 4090 g, Längd: 54 cm
    Leende (Ulrika): Hugo föddes 070528, Vikt: 3710 g, Längd: 53 cm
    FruR8 (Viktoria): Malva föddes 070528, Vikt: 3830 g, Längd: 51 cm
    Fe73 (Frida): Anton föddes 070604, Vikt: 3425 g, Längd: 52 cm
    Emeles (Anna): Anton föddes 070605
    Elinen (Elin): Max föddes 070607, Vikt: 3895 g, Längd: 53 cm
    Liten Clementin (Karin): Amelie föddes 070611, Vikt: 3790 g, Längd: 51 cm
    Längtandes (Åsa): Viktor föddes 070614, Vikt 4250 g, Längd: 53 cm
    Becky 30 (Rebecca): Amanda föddes 070616, Vikt: 3770 g, Längd: 52 cm
    Kattenfindus (Anki): Felix föddes 070619, Vikt: 4100 g, Längd: 55 cm
    Amalia34 (Carin): Nils föddes 070621, Vikt: 2900 g, Längd: 48 cm
    Auroratiger (Andrea): Dante föddes 070622, Vikt: 3475 g, Längd: 50 cm
    bergkvist, Johanna: Moa föddes 070710, Vikt: 3790 g, Längd: 51 cm
    Snöstjärna71, Anna: Nils föddes 070730, Vikt: 3500 g, Längd: 53 cm
  • Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i Göteborg BF vår/sommar-07, Del IX
  • Auroratiger

*vinkar*

Jag upprepar min förfrågan från förra tråden: Är det någon som vill hitta på något på fredag eller i helgen? Är alla friska är Åbybadet ett förslag, eller helt enkelt bara ses på typ Plikta funkar också. Eller så kan vi vara här, ta en fika och gå en sväng till närmaste lekplats.

• Liten Clementin

Halloj! Redan dags för ny tråd!?! Det är tur att nån har koll. Jag hänger med!

Läste om Malva. *förfäras* "Litet bett" är oviktigt, jag ogillar att personalen inte uppmärksammat det. Bettmärken syns. Hoppas det var en engångsföreteelse. Troligen tultar det omkring nån liten stackare som varken kan sätta ord på sina känslor eller kan tygla dem.

Stökigt på det nya dagiset, Åsa. Kanske är det bara nu i början. Håller tummen att det blir lugnare och framförallt att Viktor ska trivas!

Vi är i inskolningsvecka 2. Det går över förväntan. Vi har under några veckor pratat skola, förberett och berättat om att han pappa ska gå till jobbet. 3:e dagen var det dags, men blev det lite hastigt i stunden och hon var inte alls överens. Han ringdes tillbaka efter 20 minuter. Hon kunde det i teorin, men det blev inte alls kul vid realiseringen.
    4:e dagen: tydligare teorigenomgång: pappa lämnar och går, du stannar leker, äter och sen kommer pappa tillbaka. Ok, sa hon och vinkade efter honom i fönstret. Hade frågat efter honom men kunnat lugna sig själv. 5:e dagen vinkade hon hejdå direkt vid lämning. Äter bra själv och kom till ro när hon efter en stund fattat hur sovrutinen går till i en logementsal med flera barn på rad. Hon har dessutom inlett en romans med gosekatten utan namn. Hon som aldrig visat intresse för gosedjur i sängen.

Pedagogerna är så sanslöst inkännande och läser av varje individs behov. Inskolningen anpassas helt därefter. *me like*
    Sen är jag överrumplad av vuxentätheten. 3 pedagoger, 2 lärarpraktikanter, 2 gymnasiepraktikanter och 1 förälder totalt under veckan, alltid minst 4 vuxna/dag på 15 barn!

Själv är jag på utbildning i tre veckor, i Högsbo = 10 min med cykel. Meddelar alltså att cykelsäsongen är igång (idag i snöblask). Tjohoo! Det bästa av världar: en underbar man, en lättinskolad dotter och förkovran på arbetstid. Frisk är jag till på köpet! (Nä, nu tog jag i.. det lär bli bakslag, men det kan det vara värt när man får ha en sån skön lyckostkänsla i kroppen!)
    Nya trådens första långinlägg. Nästa blir en kortis!
    Kram

• längtandes

Ny tråd. Tack Anki!!

• Fru R8

Snabbtitt igen. Karin: Inskolningen låter ju jättefin! Och dagiset också. Malvas inskolning var ju bökigare, men nu funkar det bra på dagis.

Äsch, dundertrött Viktoria lämnar FL igen.. (nej, jag är absolut inte gravid, det verkar inte bli så för oss, men jag har nytt jobb som tar kraft!)

• Elinen

Bra initiativ Anki med ny tråd! Jag hänger på!

Karin, så skönt att höra om den smidiga inskolningen. Vi har nu sett ljuset i tunneln efter en lååång mörk vandring med en ledsen pojke vid lämning i stort sett varje dag. I torsdags verkar det som om det vände. Jag trodde inte att det var sant när jag lämnade honom utan gnissel och när det gick bra även på fredagen var jag nästan beredd att betala personalen för att han skulle få komma även under helgen för att slippa uppehåll. Men trot eller ej, i måndags gick han lugnt in i hallen, hängde upp sina kläder, lämnades lugnt över i frökens famn och vinkade glatt i fönstret när jag gick. Halleluja, jag är själaglad! Igår när jag hämtade honom var personalen dessutom lyrisk över vilken kille Max blivit som över en natt. Tre fröknar överöste mig med bevis på hur han pratar med alla i sin omgivning i stort sett oavbrutet och går runt och strålar och är glad mest hela tiden till skillnad mot tidigare då han varit lite dämpad och tillbakadragen. Det var så härligt att höra och det märktes att de var glada över att det skett en förändring och tyckt det varit tråkigt att varje dag meddela oss om att Max ledsen.
    Jag vet inte riktigt vad denna förändring beror på men vi tar tacksamt emot den. Hoppas nu att lilleman får vara frisk nu en period framöver så att denna goda känsla hinner befästas ordentligt. Vi verkar också kommit över "vägra somna"-fasen och Max somnar nu liksom tidigare ganska snart efter läggning.

Nu hoppas jag att denna förändring även kan inbegripa födointaget som fortfarande är ganska skralt. Han äter grönsaker och frukt och en och annan smörgås (och så välling förstås) men i övrigt är det inte mycket som faller honom i smaken. Eller problemet verkar egentligen inte vara smaken utan han vill inte ens prova maten vi ställer fram. Men jag fick ju lite hopp nu när åsa berättade om Viktors framfart vid matbordet Heja Viktor!!!!!!! Förstår att det känns härlig att se honom äta åsa (kan inte få till stora å av någon anledning).

Andrea, jag jobbar på fredag och är upptagen i helgen så tyvärr kan vi inte träffas.

Kram och godnatt från en lycklig mamma till en pojke som gillar sitt dagis!!!

• Betty2

Hej i nya tråden! (Tack för länken Anki!) Jag hade inte heller någon som helst koll på att den gamla höll på att bli för gammal.

Karin: Härligt att inskolningen går bra och att livet är så bra just nu.

Elin: Goda nyheter även från dig. Vad glad jag blir att Max äntligen verkar trivas på sitt nya dagis!

Andrea: Jag hinner tyvärr inte heller ses på fredag/i helgen men däremot tänkte jag fråga en helt annan grej. Har du bestämt någon tid för ditt Me & I-party i februari? Jag fick veta i dag att maken har möte efter jobbet samma dag vilket innebär att jag måste hämta på dagis. (Det betyder samtidigt att jag inte KAN jobba sent den dagen, även om jag blir erbjuden/tillfrågad, vilket gör att jag borde hinna i tid till dig förutsatt att maken hinner hem från sitt möte.)
    Jag har nyligen blivit inbjuden till ytterligare ett Me & I-party två dagar innan ditt. Har bestämt mig för att gå på båda. Det var ju så längesedan jag träffade er, och det gäller även den andra gruppen av tjejer. Så då får veliga jag möjlighet att spana/känna/klämma på alla kläder på tisdagen, och sedan bestämma mig och beställa hos dig på torsdagen.

Liksom Viktoria är jag dundertrött (och inte gravid), så jag säger God natt nu!

• kattenfindus

Vad kul att höra om lyckliga inskolningar och barn som både sover bättre och nu trivs som fisken i vattnet på dagis - You go Amelie och Max!

Här är vi inte ur mammighetsperioden och det märks tydligt nu när Felix blivit krasslig igen (halsinfektion = nästan tappat rösten  - lille stackaren). Vill hålla min hand flera ggr under natten och ropar mamma närhelst och varhelst.

Måste säga att det är strongt gjort av dig Karin att ge dig ut på cykel - här i Kungälv är det både slaskigt och blixthalt om vartannat och för den delen inte heller lockade med snöblandat regn. Jag vet ju att Åsa i sin förra graviditet cyklande fram till förlossningen startade men jag tillhör inte den hurtiga skaran Känner mig betydligt otympligare denna gång även om jag varken väger mer eller eg. har ngt speciella krämpor, förutom en hel del sammandragningar vilket jag inte hade med Felix.

Andrea: Är Felix frisk är söndagen definitivt ett alternativ för oss. Bad står vi dock över, dels pga Felix badskräck och dels för att vi saknar badbyxor för poolbruk.

Ang. Felix dagis så kan jag bara säga så här: "SUR" pga deras intoleranta sätt att hantera tiderna Felix ska vara där då jag är ledig. Enl dem så gäller 15h/v fördelat på tre dagar må ti och to - Helt OK för min del men att de sadn enbart godkänner  kl 9-14 vilket för Felix del innebär att han sover bort 6h/15H på dagis och sedan motiverar detta med att det är bästa pedagogiska verksamhet under denna tid. Att det är mer personal kan jag köpa men att de sedan säger "att då måste de erbjuda alla detta" som om det vore ett problem!!! Vi vill ha tid fr. kl 7-12 och jag kan tom hämta Felix innan lunch om det ska vara så bara det kan underlätta logistiken här hemma så jag slipper packa in två barn två ggr om dagen i bilen och köra ned till Kungälv. Vi betalar ju maxtaxa oavsett fulltid eller 15h!!! Dessutom verkar det som att om detta inte skulle fungera och jag får ha Felix hemma så kommer vi att förlora vår dagisplats! *Morr* SkrikandesÖnskar så att dagis låg på promenadavstånd för då vore tiden 9-14 lättare att hantera rent logistikmässigt förutom att jag alltjämt är irriterad över att han ska sova bort 2 av 5 timmar varje gång han är där. 

Åsa: Hur gör ni med Dagis för Viktor när du går på föräldraledighet?

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i Göteborg BF vår/sommar-07, Del IX