• kattenfindus

30+ som väntar första barnet i Göteborg BF vår/sommar-07, Del IX

Hoppla! Nu är tre månader åter passerade. Hoppas det är ok att jag startar en ny tråd. Önskar er alla en härlig vår
    /Anki
    Vi som träffas i den här tråden är:
    Betty2 (Sofia): tvillingarna föddes 070504, Storebror Vikt: 2700 g, Längd: 48 cm
    Lillebror Vikt: 3395 g, Längd: 50 cm
    MH76 (Malin): Lilja föddes 070523, Vikt: 4090 g, Längd: 54 cm
    Leende (Ulrika): Hugo föddes 070528, Vikt: 3710 g, Längd: 53 cm
    FruR8 (Viktoria): Malva föddes 070528, Vikt: 3830 g, Längd: 51 cm
    Fe73 (Frida): Anton föddes 070604, Vikt: 3425 g, Längd: 52 cm
    Emeles (Anna): Anton föddes 070605
    Elinen (Elin): Max föddes 070607, Vikt: 3895 g, Längd: 53 cm
    Liten Clementin (Karin): Amelie föddes 070611, Vikt: 3790 g, Längd: 51 cm
    Längtandes (Åsa): Viktor föddes 070614, Vikt 4250 g, Längd: 53 cm
    Becky 30 (Rebecca): Amanda föddes 070616, Vikt: 3770 g, Längd: 52 cm
    Kattenfindus (Anki): Felix föddes 070619, Vikt: 4100 g, Längd: 55 cm
    Amalia34 (Carin): Nils föddes 070621, Vikt: 2900 g, Längd: 48 cm
    Auroratiger (Andrea): Dante föddes 070622, Vikt: 3475 g, Längd: 50 cm
    bergkvist, Johanna: Moa föddes 070710, Vikt: 3790 g, Längd: 51 cm
    Snöstjärna71, Anna: Nils föddes 070730, Vikt: 3500 g, Längd: 53 cm
  • Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i Göteborg BF vår/sommar-07, Del IX
  • Fe73

Lugna gatan på tråden denna vecka.....

Jag har liksom inget att tillägga. jag har jobbat sent och man hinner nästan inget då.

Det känns härligt att man (när man slutar normalt) kan gå ut och göra något på kvällen, nu när det är ljust lite längre.

Trevlig helg, Kram

• Elinen

Ja här var det lugnt må jag säga. Sitter här med ett glas vitt och ska när T pratat färdigt i telefonen fräsa på lite räkor i chili och vitlök. Mums!

Slank mest in för att höra om någon vill träffa mig och Max (eventuellt T också om han inte ska spela golf) imorgon. Kanske lite lek på Plikta och sedan en lugn lunch när barnen sover. Någon som är sugen?

Trevlig fredagskväll på er allihopa!

(skönt att höra att Malvas sjuka och Filips magont blåste över fort)

Anki, det är väl dags att uppdatera trådstarten med våra nya medlemmar Fanny och Filip (snygga namn ihop förresten!!)

• Auroratiger

Ja, här var det väldigt stillsamt. Jag har liksom Frida jobbat mycket hela veckan och bara orkat gå in och läsa lite, inte haft så mycket att tillägga. Nu är vi hos mina föräldrar, igår hade vi en strålande vårdag med massor av utelek för Dante. Han fick bl a provåka skrindan mormor och morfar hade köpt, tillsammans med granntjejen Alva som är ungefär lika gammal.

Vi har bytt säng till Dante. Vi insåg att han kan klättra ur en resesäng nu, och även om den vanliga spjälsängen är högre så kändes det ändå lite som att ta det säkra före det osäkra. Dessutom var det någon som påpekade att om han slipper spjälsängen kan han ju själv komma in till oss på natten, istället för att vi måste gå upp och hämta honom. Faktiskt rätt smart. Nu vaknar man av att han kommer inspringande, man lyfter upp honom i sängen och somnar om. Bekvämt, tycker jag! Han verkar gilla sin nya säng också, var väldigt stolt när han skulle visa den för farmor och sin farbror i veckan.

Vidare funderar vi på att köpa ny barnvagn. Dante har nu kommit upp i 15 kg (maxvikten för sulkyn) och är dessutom så lång att när han sitter och lutar sig fram, vilket han gärna gör, så är fötterna i stort sett i marken. Den vanliga vagnen är så stor och jobbig att ha med sig om man ska åka någonstans, tycker jag, så just nu funderar vi på att sälja båda vagnarna och köpa en mindre sittvagn som är möjlig att komplettera med en mjuklift den dag vi skaffar ett barn till. Vi har kikat runt lite på nätet men man får väl kolla lite i affärerna också först känner jag.

Nu ska jag vara social med min familj igen.

• Emeles

Hej hej...

Anton är i Ume med sin far för att hälsa på sin farfar och farmor. Jag är således allein mit dem Katzen. Av olika anledningar följde jag inte med:
    1. Jag har så inåt helvete mycket på jobbet. Oavsett om jag arbetar 24 timmar om dygnet de nästa tre åren så kommer jag inte att komma ikapp. Detta i kombo med att vi har små konsulter för att effektivisera vår verksamhet breathing down our necks - och jag och mina utvalda kollegor räknas, mot vår uttryckliga vilja, som "spetskompetens" och ingår i ett kamikazeprojekt - gör att jag känner en stark ovilja att vara ifrån min arbetsplats i mer än fem minuter. Men sonen 100 mil härifrån så är det ok. Annars vill man ju bara hem och lyssna på små utläggningar och små raseriutbrott och små karesser och sådant känslofjams har jag inte tid med.
    2. Jag hade tänkt att jag skulle storrengöra lägenheten. Ni vet - åka till tippen med massa skit man inte vill ha men som man aldrig har tid att åtgärda. Och måla taken som en liten kärleksgest till min make som jag aldrig hinner tala med, än mindre maka mig med. (Effektivare än p-piller är de där små konsulterna - vid min ära! Men vilken man låter sig inte bevekas med några nymålade tak?)
    3. Die Katzen.
    4. Svärmor. Hua. Anton kräktes i natt, vi märkte det först i morse. Han spydde därefter på sträckan GBG-STHLM. Sedan inte mer. Febrig dock, tydligen. Jag tror tammefan inte att ungen hann LANDA i Ume innan jag började få goda råd och tips från Umeå om hur man vårdar ett sjukt barn, samt föreskrifter om rabarbersaftens skadliga verkningar (nope, jag har inte givit barnet rabarbersaft. HON har givit barnet rabarbersaft. Och när jag sade att det var helt ok så fick jag mig en föreläsning...) Jag har vidare fått höra vad min son kan och inte kan och vad han gillar och inte gillar. Tack, Birgitta. Tack så hemskt mycket. (För att jag är här och inte där...)

I kväll gjorde jag hoummos (hommous? Hummous? Hummus?) och grillade kyckling (leker med faran...) och yougurtsås och rostade potatisskivor, grillad squash och ruccola/tomatsallad och korkade upp vinot och gick loss. Sörjde över att min dag har varit ödelagd av tre opportunistiska katter som sett att jag är här och att Hans och Anton inte är det, varför slagsmål utbrutit om knäplats en hel dag, (JAG har inte haft hjärta att putta bort en enda hårboll - särskilt inte eftersom Ellis har en elak hosta som jag misstänker kan vara hjärtfel...) och över att jag inte kommer att hinna måla taken eftersom jag inte innan Heinzimans avfärd fick honom att skruva ner våra fruktansvärt fula spottar i taket, våra träpersienner eller skrapa loss limresterna från den fantastiskt malplacerade stuckaturrosen som någon av någon anledning klistrat fast i taket. Med detta sagt så reduceras chanserna till en tur till tippen också.. Ja ja. Jag har mitt rödvin. Och en startatid på jobbet klockan halv sju i morgon... Kan man kombinera de båda? Tål att tänkas på...

Grattis Sofia, och krya på alla sjuklingar. Det är verkligen förjävligt det där med öronen, Malin. Stackars lilla Lilja... Men det blir säkert bra i slutändan. Jag håller tummar och tår!

• kattenfindus

Lugna gatan här...

Anna: Jag må då säga att du har att göra. Fast jag misstänker faktiskt att du någonstans faktiskt oxå trivs med att ha häcken full Måla tak tycker jag dock låter ambitiöst{#lang_emotions_surprised}

Igår vart lillstumpan en månad - fatta det! vart tar tiden vägen? Det flyter på rätt bra här. Oroligheten på kvällarna har mildrats något. Efter mannens förkylning sover jag o Fanny nu i ensamt majestät i vår dubbelsäng och hör o häpnad så befann jag mig på yttersta kanten (ca 1 dm) i morse efter att Fanny sträckt ut sig i resten av sängen - Hur gick det till?
    Det är dock så mysigt med denna duniga lena lilla varelse som ligger tätt tätt intill mamma och gruffar o grymtar och doftar ljuvligt om räknar bort lite spyor då då...
    Felix har verkligen kommit in i två års trotsen och har energi så det räcker till ett kompani! Bobbycaren vi fick ta över från kompisar lämnar glödande ränder i asfalten efter hans framfart även om det är uppförsbacke! Vi är livrädda så vår uppfart har ett lut ned till gatan som sedan fortsätter att slutta mot stora stora vägen där bilar kör som IDIOTER.
    Felix kastar också saker omkring sig och efter misstaget att ta in honom i en cykelaffär med för lite mat o sömn i bagaget i lördags så vet vi vad det innebär att ha en gosse som skriker och sparkar liggandes på mage i den överbefolkade trånga cykelaffären på backaplan...vi fick många blickar...lägg därtill en mamma kånkades på Fanny i babyskydd och en fader som försöker prova cykelhjälm på den vrålförbannade sonen som inte fattar att i det stora paketet som ockå mamman släpar påfdinns det en fin svart trehjuling till honom... *svettigt*

En efterlysning: Är det ngn på tråden som vill låna ut alt. sälja ett babygym med mjuka fastsittande bågar? Måste vara mjukt för att sonen inte ska använda det som tillhygge...Fanny fick igår brios racerbil i trä släppt i sitt huvud då hon satt i babyskyddet utom räckhåll i resesängen (trodde mamma).

Fråga: Har ni köpt vårskor till era barn än? Tips på bra affär som säljer typ gympaskor till bra pris...vill inte ägna tid åt letande...

Hoppas på promenad med grannar idag medan Felix är på dagis.

Ha en riktigt bra måndag.

PS: Igår fick både Jonas o jag helt otroliga leenden av vår fröken Fanny så att vi blev alldeles tårögda

• Fe73

Hej, kul att höra om livet som tvåbarnsmor Anki,

Jag köpte faktiskt gympisar till Anton igår. Det går så fort nu och helt plötsligt är det alldeles för varmt med vinterstövlarna. Det blev ett par Din sko gympisar 199 e flesta kostnade runt det priset där. Man fick 2 och 100kr rabatt, så 2 st för 299:-

Gym har jag att låna ut i form av en fjäril...skall bara dubbelkolla vad det är och att jag har grejerna som dinglar kvar.

Anton har 2 stora blåsor i händerna...det är så mycket bus, lite otur och mycket testa hemma nu. Han vet att ugnen är ajaj varmt men ändå hamnade handen där på gallret som precis varit eldat. (Gasspis).
    Vi har ju barstolar hemma i köket som är rätt höga men Anton kommer upp på dem alldeles själv nu...så det gäller att ha ögonen med sig.

Kram Frida

• MH76

Hej allihop

Nu är vi äntligen friska allihop. Lilja har varit på dagis sen i torsdags, hon snorar en massa fortfarande men det räknas väl knappt längre.

I helgen var vi hos goda vänner i Trollhättan. Våra män var iväg och tävlingsfiskade efter öring hela dagen medan vi kvinnor var på ett jättefint ställe i Uddevalla, Emaus bondgård, med barnen. Det var en jättehärlig dag bland djur, stor härlig lekplats, medhavda mackor, engångsgrill, korv, fika och strålande solsken. Kvällen avrundades med rödvin och tapas när barnen sov Makens fiskande gav utdelning i ett presentkort på 3-rätters middag för två personer på stenungsbaden, inte helt fel.

I går fick Lilja en allergisk reaktion igen. Vi vet inte vad hon reagerade på men misstänker eventuellt pollen?! Det började när vi var ute i sandlådan, Lilja började plötslig klia sig i ögonen och grät förtvivlat, ömsomt irriterat. Vi trodde att hon fick sand i ögonen så vi försökte mest torka bort det (hon hade ju massa på vantarna när hon kliade sig i ögonen). När vi kom in åt vi middag och ena ögat fortsatt rinna och började svullna lite runt om. En liten stund senare blev hon mer och mer obekväm och kliade sig i båda ögonen, näsan rann som en öppen kran, samtidigt som ögonen blev mer och mer röda och svullna. Hon ville inte äta välling, och blev jätteledsen och tog sig för ögonen hela tiden. Till slut kom vi fram till att det kanske inte var någon sand i ögonen och misstänkte att hon fått en allergisk reaktion, så vi gav henne Tavegyl som vi fick utskriven av läkaren förra gången hon reagerade allergiskt (ni vet med räkan). En halvtimme efter att hon fått medicinen såg hon helt normal ut i ögonen igen, näsan slutade rinna och hon var glad och pigg. Så visst var det en allergisk reaktion och det var toppen att medicinen hjälpte, men nu vill vi ju veta vad hon reagerade på... idag har hon varit på dagis och ingen konstig reaktion har kommit idag.

På torsdag bär det iväg till Norge för påskfirande... skönt med långledigt med hela familjen

Kram

• Amalia34

GLAD PÅSK allihopa,

I morgon far vi iväg hela familjen för att fira påsk. Så skönt att vara tillsammans allihopa och att vi nu är friska.

Förra veckan var Nils sjuk och Robert var bortrest med jobbet hela veckan = inget dagis och inställda aktiviteter. Nils och jag kände oss väldigt ensamna.

Malin, låter som ni hade det härligt förra helgen på bondgård, god mat mm.
    Ser fram emot utomhusaktiviteter/lek nu i vår.
    Otäckt med allergisk reaktion men va bra att Lilja svarade så bra på medicin. Hoppas ni finner orsaken.

Anki, jag har köpt skor på Coop, gummiskor, kavatskor och sandaler för någon månad sedan. De har samma skor som i skoaffärerna fast lite billigare. I veckobladet såg jag dessutom att de nu har en kupong handla skor för 500 betala 400 gäller tom mitten april.

Lika bra att få vår/sommarkläder inhandlat innan vi får annat att göra här hemma. Ja, jacka, mössa, shorts mm är också i stort sätt klart, bara lite extra sommarfint är kvar.

Ha, ha. Känner igen det där med trots och att besöka affärer. Affärer är inte att tänka på längre, särskilt inte om det finns bilar, lastbilar, spårvagnar mm utanför. Nej, då går det inte att gå in i en affär utan protesterar vilt, går vi väl ut och han så sitter han som ett ljus och tittar på bilarna mm.

Ja, klippning. Skall försöka klippa Nils snart. Första gången fick Nils en klippning av min snälla frisör till halva priset samtidigt som jag fick mig en ordentlig lektion om hur jag skulle klippa. Tror nog inte en lektion räcker särskilt långt men lite snappade jag upp i alla fall sedan är resulatet en helt annan sak, hm.

Må så gott i påsk... hoppas påskharen kommer...

• Auroratiger

Trots, ja herregud... Idag fick Dante psykbryt när han 1. inte längre fick åka den roliga flakvagnen på Blomsterlandet eftersom vi skulle därifrån (jag fick ta honom under armen och kånka ut honom medan han illvrålade), 2. inte fick leka med barnvagnarna på Babyhörnan (han gick faktiskt med på att jag bar ut honom, men sedan tokvägrade han sitta i bilstolen, så till slut satt jag bara med honom i baksätet och höll fast honom tills han lugnat sig), 3. inte fick äta på påsen med laxpytt jag precis skulle laga till (och då tog han till att börja klösa och nypa mig).

Egentligen är det självklart, de här utbrotten blir alltid värre när han är trött och hungrig. Jag undrar hur lång tid det tar innan jag lär mig?

Dessutom är han återigen inne i en vägra-lägga-sig-period. Jag tror det handlar om en utvecklingsfas när allt blir jobbigare. Det händer mycket med honom nu, bl a har han börjat prata mycket mer. Hans ordförråd är väldigt begränsat, men han använder flitigt de ord han kan. Och han har på allvar upptäckt tjusningen med att klättra. Han leker och interagerar när han ser på TV, över huvud taget beter han sig på ett annat sätt. Jag skulle nog säga att jag upplever det Elin m fl skrev för några veckor sedan, att han känns mycket större. Fram tills nyligen kändes han mer som en ett-och-ett-halvt-åring, nu känns det plötsligt helt rimligt att han fyller två ganska snart.

• längtandes

{#lang_emotions_dreamer} Jag önskar er alla en glad påsk! {#lang_emotions_cool} Hoppas vädret blir gott med sol och värme! Det behöver vi alla!:

Carin, det är sex veckor kvar för dig nu tror jag. Det ska bli så spännande att få höra din upplevelse av förlossning nr 2 och vad det blir för en gullunge till syson för Nils! Hoppas Nils immunförsvar stärkts en del nu sen dagisstarten (det borde den ha gjort) och att han håller sig frisk ett tag nu fram över, och du också såklart!

Anna, Em, bra val att stanna hemma från Ume-resan. Du har mkt runt omkring dig. Skönt att vara själv hemma också!

Trots Andrea, det låter som du kan skriva under på att Dante trotsar ja! Tänk om man skulle spela in vad barnen gör (trotset) och visa dem när de blir stora. Jag tror de skulle skratta rätt gott åt deras orimliga beteenden då och undra över hur det är möjligt att de kunde bete sig på det sättet som små.

Ha det gott i Norge Malin. Bra att ni har medicin till Lilja för eventuella allergireaktioner.

Du är grym på att ha koll på rea på kläder och skor Frida. Vi måste också köpa vårskor till Viktor. Tror vi kör på ett par kavat igen. De är himla bra de skorna.

Anki, kul att höra hur ni har det. Vill ni ha besök av oss någon torsdag? Det är den dagen Viktor är ledig från dagis!

Elin, ditt inlägg i fredags om vitt vin...slurp, vad törstig jag blir. Ett kallt glas vitt vin i solen. Livsmedelsverket säger ju ok till att dricka ett till två glas vin nu! Hm, märkligt när det varit nolltolerans tidigare.

Snart tror jag Rebecca åter är igång i tråden och berättar hur de haft det!

Vi åker till Skåne i påsk. Vi hoppas på att få lite avlastning. Ganska tuffa nätter här hemma. Vi tror att Filip har magont igen. Han är ofta ledsen när han är vaken, sällan nöjd bebisstackarn. Idag köper jag mimifom på apoteket.

KRAM OCH EN RIKTIGT GLAD PÅSK!

• Fe73

Gokväll,

Imorgon åker jag och Anton till Fkil för påskfirande direkt efter dagis. Matte jobbar som vanligt men kommer upp och firar Påskafton iallafall... Snart skall vi ha en hel vecka tillsammans i Franska Korsika.
    När jag var på en kryssning för flera år sedan fick vi gå av på Korsika några timmar och jag tänkte att det var så mysigt att jag skulle vilja boka en semester där och nu blir det alltså av. JIPPIII!!

Carin: Känns som man nyss fick reda på att Du var gravid och nu är det bara 6 v kvar. Spännande...då är det väl ungefär lika långt för Anna/Snö?

Sofia: Grattis till jobbet...det måste kännas skönt.

Malin: Grattis i efterskott...såg på FB idag ;)

Glad Påsk allihopa!
    Det skall ju bli 16 grader.

• Elinen

Hej!

Nu längtar jag ut härifrån vår rymdbas. Har varit på labbet hela dagen och varit intensivt fokuserad så nu när jag satte mig på mitt kontor behövde jag skingra tankarna lite och kikade in på vad ni har haft för er.

AnnaEm, jag blir lika fascinerad över din litterära begåvning varje gång du gör ett inlägg. Jag skrattar ofta högt även om det du skriver om kanske inte alltid är så roligt men med dina ord blir det otroligt underhållande. Håller du igång din blogg förresten? Det var längesedan jag kikade in där. När jag läser om din jobbsituation känner jag mig så tacksam över att jag har ett jobb där jag i hög grad kan styra mina tider själv och behöver jag jobba övertid så är det i så fall att jag äter snabbt på mitt rum och jobbar över lunchen. Rena rama lyxtillvaron är det här trots att vi nu sedan en tid tillbaka har en ganska hög arbetsbelastning och jobbar mer intensivt än vanligt.

Tänk att Fanny-gumman redan blivit en månad. Det är inte klokt vad tiden rusar iväg. Och snart kommer 2-årsfödelsedagarna på rad!!!!

Min lille Max är en så stor kille nu och pratar mer och mer. Han lyssnar på våra ord och uttryck och provar själv på olika sätt tills han får det rätt. Jag tänker hela tiden att jag ska skriva upp olika roliga saker han säger men man glömmer så fort. Igår morse när han vaknade och jag kom in till honom sträckte han händerna mot mig och sade ”mamma….gosa i sängen”. Gissa om jag smälte och sedan låg vi länge i sängen och bara kramades och pussades. Bättre start på dagen kan man inte ha.

Är era barn också små vanemänniskor? Max tvingar mig varje morgon att ”skrata rutan” (= skrapa rutan) på bilen trots att det nu inte längre finns någon frost att skrapa bort. I morse när jag satt honom i bilstolen sade han uppmanande ”mamma skrata rutan…….ser inte trädet” och det hade han visserligen rätt i eftersom bilen var täckt av fukt så att man inte såg ut genom rutorna. Jag gick således ur bilen och skrapade rutorna till Max stora förtjusning. När vi sedan kom till förskolan stod det en bil på parkeringen som inte insett nyttan av att skrata rutan en sådan här fuktig morgon och Max utbrast då ”bilen snutsig……inte skrata rutan”! MYCKET observant måste jag säga!

Malin, vad bekymmersamt med ytterligare en allergisk reaktion. Hoppas att ni kan få reda på vad det är hon reagerade på. Ha nu en skön påsk i Norge!

Frida, en vecka på Korsika låter ljuvligt! När åker ni?

Åsa, hoppas att minifomet gör susen så att Filips mage blir bättre och så och er nattsömn.

Nej, nu får jag avsluta min rast och jobba lite innan jag ska gå hem på påskledighet.

GLAD PÅSK på er allihopa både stora som små!

• Emeles

GLAD PÅSK ALLA!!!!

Må påskkycklingarna le sina allra blidaste leenden över edra påskägg! Må haren ständigt klä sig i lila och gult och må era ägg vara perfekt kokta! Må edra janssons aldrig bränna och må era fjädrar aldrig komma i kontakt med vatten!

En hel MÅNAD har alltså passerat! Måste säga att jag är imponerad över att en enmånaders liten dam kan fylla en hel dubbelsäng... Jag träffade en liten tvåveckors häromdagen och var helt begeistrad. Och förundrad. SÅÅÅÅ liten. "Nja" sade mamman, "Hon vägde 3,5 när hon föddes, så SÅ liten är hon inte" (Kom på mig själv med att ha utdelat en förolämpning...) Men att ANTON varit så liten?!? Helt absurt! Och nu är Fanny på väg att bli STOR, redan?

Pratade med en kollega idag, om det fantastiska med livets små under. Båda konstaterade att det är HELT otroligt att de är så perfekta. Han har ett prematurbarn (som snart är ett år - fast eg bara nio månader om ni fattar...) och hans lille kille hade någon konstig grej som jag aldrig har hört talas om innan som tydligen "drabbar" 1 av 300 barn - han har inget urinrör utan ett hål under pungen. Barnet skall opereras nu och kommer därefter inte att få krypa eller sitta på X antal veckor (3?). Har en känsla av att min kollega kommer att ha en tuff tid i höst efter operation. I alla fall så berättade han att även hans son haft ett bråck, och där kunde jag ju relatera. "Är din son för tidigt född" frågade kollegan. "NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ" sade jag (med eftertryck om det inte framgick...) "Överburen. Tre veckor" Min kollega såg frågande ut. Ty bråck är tydligen mer regel än undantag vad gäller prematurbarn - saker hinner inte "stänga sig". Vilket ju måste innebära att Anton är en smula.... Sen.

Nåväl, min point - TÄNK så många saker som rent logiskt och rimligt och statistiskt sett borde gått åt helvete - men ÄNDÅ så kommer de allra flesta ungar ut och är mer eller mindre perfekta... Jag känner mig OH så lyckligt lottad med Antons taskiga magmun och pungbråck och mjölkallergi - allt som redan är mer eller mindre löst... Ett mirakel - hur man än vänder och vrider på det... (Sitter minsann och blir mer eller mindre religös här på torsdagskvällen känner jag. Ja, ja. Det är påsk. Det är ok...)

Vad gäller min son och min sonfria tillvaro. Helt otroligt hemskt, men helt ärligt... Hade de inte varit borta nu så vettefan vad jag hade gjort. Håller på att på riktigt duka under på jobbet. Idag blev jag fråntagen ett gäng ärenden på grund av att mina chefer äntligen fattat att det var för mycket. Problemet var bara att jag själv fick välja ut vilka ärenden och själv fick överlämna dem till kollegor som även de är överbelastade. Inte LIKA överbelastade, men vad fan spelar ett par grader i helvetet för roll? Och med hänsyn till att min förre arbetsledare litade på mig i rollen som den som alltid kan ta "svåra" ärenden så var det inga kul historier. Så mina kollegor blev sura. Minst sagt. Jag FÖRSÖKTE faktiskt ge dem de "renaste" ärendena - de värsta har jag behållit. Bland annat två små barn - det ena ett prematurt cp-skadat barn med svårt hjärtfel, som det finns vård att tillgå för i hemlandet OM man har pengar, det andra med en dödlig, genetisk sjukdom (vilket inte kan förhindras av någon läkare i världen), vilket innebär att vi måste avslå eftersom det inte innebär någon förändring för hans livskvalitet att bli sänt till sina föräldrars hemland. Mitt jobb är inte kul ibland. ALLS. (Om ni ser mig i Aftonbladet om ett par veckor - try not to hate me...) Måste säga - mitt arbete har i alla fall den fördelen att man VARJE dag blir så otroligt påmind om hur extremt lyckligt lottad man är och hur tacksam man är över att man är född när man är och var man är...

Vilket för mig till Elins fråga om bloggen (tack, Elin, vad du är gullig, förresten...) - nej, jag har inte hunnit ens gå in på den på två veckor eller mer...

Vidare på Elinspåret - Max verkar ju otroligt duktig på att prata!

Na, ja... Det här blev maratonlångt...

• Becky 30

Hej vänner!!

Har inte hunnit läsa allt jag missat men ville iaf meddela att jag är tillbaka i Sverige efter två sköna veckor i solvarma Egypten. Med tanke på den sena timmen så skriver jag mer om resan vid annat tillfälle. Kul att vara tillbaka är det faktiskt också, fastän man helt plötsligt måste ha en massa kläder på sig igen!

Kram kram till er alla och GLAD PÅSK!!!

• Auroratiger

Glad påsk i efterskott!

Vi skulle ha firat påsken hos mina föräldrar i Bondstorp, men mamma har ryggskott och pappa har åkt på Dunderförkylningarnas Dunderförkylning och ligger däckad i feber (jag tjatar på honom att han ska gå till läkaren men han tvekar - har inte lust att åka 6 mil till den jouröppna vårdcentralen i Värnamo. Man ska inte bli sjuk när man bor på landet, i synnerhet inte på helgerna.) Så istället blev det till att stanna hemma. Jag bjöd in mig på lunch hos svägerskan och hennes sambo igår, och sedan kom min svärmor över på lite spontan påskmiddag i solskenet så det blev rätt mysigt ändå.

Är era barn fortfarande på vintertid? Det är Dante. Han är omöjlig att få i säng, far runt som en skottspole. Ikväll var klockan halv tio när jag kom ut ur hans sovrum. Okej, då hade jag också slumrat lite, men inte såå länge. Härom kvällen gick det inte att få honom att sova alls förrän jag gick och lade mig själv. Jag VET att det är en fas och jag TROR att den kommer att gå över (i höst när det blir mörkare i alla fall...) men jag känner mig bestulen på mina dyrbara kvällstimmar, min vuxentid, när jag kan skriva, plugga, se på tv, läsa, allt annat som inte går att göra när en liten kräver ens uppmärksamhet hela tiden. GAH!

ANKI: Vilken fin kyckling

ANNA/Em: Jag brukar bli morbid ibland och tänka på hur saker kunnat gå åt helvete om vi alla hade levt för bara ett par hundra år sedan. Jag har inte räknat ut om det är bra att tänka så (för perspektivets skull) eller dåligt (morbid, som sagt). (Jag har även den dåliga ovanan att leva mig in lite för mycket i hemskheter jag läser om i tidningen. Det ÄR en dålig ovana, eftersom jag bara mår dåligt av det.)

ELIN: Även jag är impad över Max talförhet. Dante pratar jättemycket nu, men bara en bråkdel är begripligt.

ÅSA: Hoppas Filips mage blir bättre. Provat Sempers magdroppar?

REBECCA: Välkommen hem!

FRIDA: Låter härligt med Korsika, där ska ju vara otroligt vackert. Men jag ska inte klaga, nu känns det som om jag kan snart kan börja nedräkningen till Florida, mindre än två månader kvar!

• Fe73

Hoppas Ni alla har haft en bra påsk och fått lite färg på näsan...

Andrea: Florida minsann..låter härligt. Besöka någon eller bara semestra?

Korsika åker vi till redan den 25 april. Det skall vara runt 20-23 grader. I priset ingår frukostbuffe och 3 rätters varje kväll. Tycker det blev väldigt prisvärt 2900 tyvärr en tombäddstillägg på 1800 men ändå?

Ni som varit ute och rest...har Ni tagit med er blöjor?
    Känns tryggast samtidigt som man vill ha så lite packning som möjligt. Nåt annat man skall tänka på?

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i Göteborg BF vår/sommar-07, Del IX