• Philofix

Iso-dieten

Är det någon som kört iso-dieten?

www.isodieten.se

Mådde ni bra? Gick ni ner i vikt?

Äntligen.....efter 50 dagars väntan
  • Svar på tråden Iso-dieten
  • Luddvar

Den nya? Jag tycker den verkar vara en gammal diet som de där satt nytt namn på. Så där äter man om man är diabetiker, dvs nyttigt och regelbundet. Det är så man går ner i vikt.
    Jag gick ner i vikt när jag hade graviditetsdiabetes och började köra efter denna metod och slutade med onyttiga saker och åt regelbundet. Jag tror absolut det funkar.

• Philofix
    Luddvar skrev 2009-01-20 14:08:10 följande:
    Den nya? Jag tycker den verkar vara en gammal diet som de där satt nytt namn på. Så där äter man om man är diabetiker, dvs nyttigt och regelbundet. Det är så man går ner i vikt. Jag gick ner i vikt när jag hade graviditetsdiabetes och började köra efter denna metod och slutade med onyttiga saker och åt regelbundet. Jag tror absolut det funkar.
    Jaha, så det är en gammal diet? Hade ingen aning om det utan fastnade just för att man tydligen kan gå ner 1 kg i veckan. Jag behöver se resultat fort för att känna mig peppad för att fortsätta annars tröttnar jag lätt på det.
  • Shea 1

Jag har hållit på i två veckor och gått ner 2 kg. Det bästa av allt är att jag inte varit hungrig en enda gång, och det har jag aldrig varit med om vid någon annan diet.

Jag hade kraftig huvudvärk de tre första dagarna, det var säkert sockerabstinens ( ), sedan dess mår jag bara bättre och bättre. Min mage, som innan varit besvärlig sköter sig utmärkt, jag är piggare, gladare...

Det som är negativt är att det blir ganska dyrt, man utesluter ju det som är billigt typ pasta, ris (luncherna har lite ris och potatis). Det är iofs mycket bönor och det är ju billigt... Slutsumman kanske blir densamma, nu äter jag ju inte något godis, hämtmat o.s.v.
    Vissa rätter är inte så goda...

• Philofix
    Shea 1 skrev 2009-01-20 15:51:30 följande:
    Jag har hållit på i två veckor och gått ner 2 kg. Det bästa av allt är att jag inte varit hungrig en enda gång, och det har jag aldrig varit med om vid någon annan diet.Jag hade kraftig huvudvärk de tre första dagarna, det var säkert sockerabstinens ( ), sedan dess mår jag bara bättre och bättre. Min mage, som innan varit besvärlig sköter sig utmärkt, jag är piggare, gladare... Det som är negativt är att det blir ganska dyrt, man utesluter ju det som är billigt typ pasta, ris (luncherna har lite ris och potatis). Det är iofs mycket bönor och det är ju billigt... Slutsumman kanske blir densamma, nu äter jag ju inte något godis, hämtmat o.s.v.Vissa rätter är inte så goda...
    Tack för ditt svar.

Typiskt att man alltid ska ha så ont om pengar att man inte kan följa några dieter. Jag skulle verkligen behöva gå ner några kilon innan de blir alldeles för många.
  • sherlock

Hejsan!

Jag har hakat på den fast kör min egen variant då jag inte kan få tag på boken med den "riktiga" planen.

Försöker hekt enklet lägga 33% fett, 33% kolhydrat och 33% protein enligt planen.

Det blir gröt och ägg till frukost. Tonfisk m majs o avakado till lunch och gi mat till middag.

Har bara hållt på i ett par dagar men gillar den eftersom den är något enklare att följa än gi och maten passar mig och min ibs mage

• Shea 1

sherlock skrev 2009-01-20 22:11:44 följande:

Hejsan!Jag har hakat på den fast kör min egen variant då jag inte kan få tag på boken med den "riktiga" planen.Försöker hekt enklet lägga 33% fett, 33% kolhydrat och 33% protein enligt planen. Det blir gröt och ägg till frukost. Tonfisk m majs o avakado till lunch och gi mat till middag.Har bara hållt på i ett par dagar men gillar den eftersom den är något enklare att följa än gi och maten passar mig och min ibs mage
    Kul! Hur mår du? Jag visste inte att min mage kunde vara såhär bra! Jag har haft massor av problem med lös och pruttig mage (ursäkta) och nu är den helt lugn!
  • sherlock

Shea 1 skrev 2009-01-21 07:41:11 följande:

Kul! Hur mår du? Jag visste inte att min mage kunde vara såhär bra! Jag har haft massor av problem med lös och pruttig mage (ursäkta) och nu är den helt lugn!
    Jag mår bra, min ibs mage brukar må bra av sådan här mat. Maggen tycker inte om en massa mjöl

Jag känner mig peppad och inte som om jag bantar eller så. Njuter av min lunch och av känslan att min mage håller sig lung, brukar ha samma problem som dig annars med bubblig mage

Följer du en "plan" från någon bok eller hittar du på egna recept?
  • Philofix
    Hejsan!Jag har hakat på den fast kör min egen variant då jag inte kan få tag på boken med den "riktiga" planen.Försöker hekt enklet lägga 33% fett, 33% kolhydrat och 33% protein enligt planen. Det blir gröt och ägg till frukost. Tonfisk m majs o avakado till lunch och gi mat till middag.Har bara hållt på i ett par dagar men gillar den eftersom den är något enklare att följa än gi och maten passar mig och min ibs mage
    Jag beställde boken på www.adlibris.se och den heter isodieten.
  • Philofix

Isodieten är väldigt lik GI. Är det GI?

• Shea 1

Ja och nej. Författarna menar att de tagit det bästa från olika dieter, bla GI. I Isodieten ligger energiintaget på 1600 kcal/dag. jag har ätit endel Gi-mat innan från Pauluns receptböcker, och recepten i denna bok är "torftigare" tycker jag, kanske för att det ska vara lättlagat..? Man blir mätt, men det är inte alltid jättegott...

• Fröken Fajans

Jag har kört lite ISO, inte helt hundra men i a f till frukost och lunch. Har gått ner lite (ett kilo) på bara tre dagar men misstänker att det är vatten. Fast i går fredagsmyste jag med kött bearnaise och potatisgratäng. Dagen dessförinnan åt jag t o m en tårtbit. Tycker "recepten" är bra just för att de är så lätta. Och att man håller sig mätt och inte blir vrålsugen på godis vid tresnåret.

Shea 1, hur går det för dig?

• Shea 1

Jag tycker att det går bra. Jag kör isodieten rakt av utan undantag om jag inte "måste" (igår var jag bortbjuden, t.ex, och jag tar ju inte med mig matlåda...)
    Jag har gått ner 4 kg på 4 veckor, vägning på måndag igen!

• sherlock

Grattis Shea 1 Det här verkar funka för dig.

Jag tror jag borde köpa boken för även om jag försöker hitta på egna måltider och kombinationer så är det svårt att hålla sig från fel mat när man inte har en "plan" att följa.

Jag gick ner 1,5 kg första två veckorna sedan har jag pga olika anledningar fuskat lite senaste veckan (tyvärr så enkelt att äta mer kolhydrater när man har ont om tid och ork ) men ska köra igång igen.

Har varit duktig på att göra matlåda varje dag till jobbet som är i ISO stil. Tidigare har jag alltid ätit mackor till lunch men nu blir det kylcing med majs och avakado eller tonfisk m majs och ett ägg. Magen mår bra men märker att när jag fuskat så blir den uppblåst på en gång! Var ute och åt och hade en rejäl craving för pasta carbonara och mådde hemskt dagen efter, magen helt kass!

Nu har jag 3-4 kg kvar att gå ner till sommaren

• FruBåtsman

Hej!
    Får jag vara med här i tråden...
    Köpte boken, fick den i fredags, har börjat idag, tänkte försöka köra stenhårt, har ca 10 kg jag skulle vilja bli av med...

• Handygirl

Hej

Är det nån som är aktiv här? Jag har precis börjat med Isodieten, började i onsdags, så det har bara gått fem dagar. Hittills funkar det bra, tycker jag, men jag har inte kommit in i planerandet så bra, det är mycket som ska fixas, både lunch och två mellis till dan efter. Men man kommer väl in i det snart.
    Planerar att gå ner 14 kg till midsommar, varav 8 till min 40-årsdag i april :-O

Hur mycket tänkte ni andra gå ner och har ni nåt slutdatum?

Svar på tråden Iso-dieten