• kids is my life

    Är det här sant?

    Om man tänker för mycket på att man verkligen vill ha barn, kan det då vara som så att det blir svårare att bli gravid om man tänker för mycket på det?

  • Svar på tråden Är det här sant?
  • Lúthien Inglorion
    Mumle skrev 2009-02-26 10:27:28 följande:
    Enligt min IVF-läkare är det så iallafall.
    Så alltså har jag spänt mig och tänkt så mycket i 6 år så därför har jag inte blivit gravid?
    Dum spiro, spero
  • Mumle

    Nejnej, jag missförstod att du svarade på mitt svar inte TS. Sorry. Självklart har tankar om att bli gravid inget samband med oförklarlig barnlöshet. Det ligger i kroppens anlag först och främst. Fattar inte hur sånna lösryckta befängda påståenden kan ha fått fart!

  • Lúthien Inglorion
    Mumle skrev 2009-02-26 10:51:11 följande:
    Nejnej, jag missförstod att du svarade på mitt svar inte TS. Sorry. Självklart har tankar om att bli gravid inget samband med oförklarlig barnlöshet. Det ligger i kroppens anlag först och främst. Fattar inte hur sånna lösryckta befängda påståenden kan ha fått fart!
    Haha, funderade på vilken knasig IVF läkare du har. Kan pusta ut nu
    Dum spiro, spero
  • Solkattan

    Undra hur många killar som får höra att det ska sluta tänka på det så ska de se att deras fruar/sambos blir gravida?
    I vårt fall så har det handlat om att min sambo har få/dåliga simmar... och inte sjutton har nån ens kommit på tanken att säga till honom att "Nä, sluta du tänka på det så ska de se att dina simmare blir fler!".
    Nä.. jag blir såååå jäkla arg på denna kränkande kommentar...som till 100% riktas till kvinnor!!
    Men visst... jag tänker inte så ofta på att vinna 10 miljoner på lotto.. så då borde jag ju snart vara miljonär?? Fundersam

    //solkatta

  • Delicia

    Solkattan skrev 2009-02-26 11:16:33 följande:


    Men visst... jag tänker inte så ofta på att vinna 10 miljoner på lotto.. så då borde jag ju snart vara miljonär?? //solkatta
    Jag har aldrig tänkt tanken att jag ska vinna tio miljoner så jag borde redan ha gjort det. Det var en ganska bra jämförelse. Påståendet om att man blir med barn om man slutar tänka på det kommer nästan uteslutande från personer som inte haft svårt att få barn. Ingen av dem har någonsin kunnat förklara (i någon av de trådar jag har läst) på vilket sätt kroppen påverkas just av att man tänker på barn och varför kroppen inte påverkas av att man tex vill ha ett nytt jobb, en ny parter osv. Hur som helst så säger det ju sig självt att kroppen inte kan påverkas endast av tanken. Svår, kronisk stress kan däremot påverka kvinnans ägglossning men det är ju en helt annan sak. När man skriver sånt kommer det dessutom undantagslöst in någon i tråden och säger att "så funkade det minsann för mig". Sanningen är att det hade funkat den månaden hur som helst. En kompis till mig frågade just om alla dess myter som florerar på nätet (vad man ska äta, hur man ska sexa, avslappning osv). Den IVF-läkaren skrattade bara och frågade om hon hittade dessa löjliga råd i gamla bondepraktikan. De var helt verkningslösa enligt honom. För övrigt en man som arbetar på samma klinik som C Gottlieb som nämns ovan.
  • Margaret

    Vänd på det: alla idrottsstjärnor talar om att vara målfokuserad - då skulle ju de aldrig vinna då de tänker för mycket på det? visst alla säger att man ska slappna av och inte tänka för mycket, men vem har kunnat bevisa att det faktiskt påverkar?

    För min egen del kändes det bättre när jag tänkte att jag kunde få vara hur besatt jag ville, det kanske bara var bra för att visualisera att man ska få ett barn och kroppen ska arbeta med en.

  • Tvåan Dröjer

    Jag blir vansinnig på alla som har fått barn lätt som en plätt och som galtt talar om för oss som har svårt att få barn att "Det sitter ju bara i huvudet". Ursäkta men är ni fertilitetsexperter bara för att ni kan få barn utan att anstränga er? Och ska det göra mig gladare? Inte nog med att jag inta kan få barn, det är mitt fel också, för att jag tänker fel!

  • knaster

    Det är HELT SJUKT att kvinnor skuldbeläggs för att de längtar, att de görs till syndabockar för att det inte blir barn, med förklaringen att de "tänker" för mycket. Finns det NÅGON som skule påstå att en man får sämre spermier för att han tänker dagarna i ända på att han skulle vilja ha barn. Nej, jag blir så trött.

    Stress kan säkert påverka mångas fertilitet om man utsätts för det under en längre tid. Men alla påverkas inte. Det finns mååååånga kvinnor som våldtas under krig och liknande, det måste vara bland det värsta och mest stressande en människa kan uppleva. Ändå blir många av dessa kvinnor gravida.

  • Pimpinellan

    Det är alltid de superfertila som aldrig behövt anstränga sig ett dugg för att få barn som kläcker såna kommentar som "slappna av" eller "tänk inte på det! Jag hatar att dessa myter är så seglivade-här på F.l frodas de livligt! Och det spelar ingen roll vad man själv säger som har vetenskaplig grund-de "vet" minsann bäst ändå för det var ju först när de själva gav upp (oftast innan det ens gått ett år så de hade ju inte ens svårt från början!) de blev gravida så det måste ju berott på nån låsning! Vad den "låsningen" består i har ingen lyckats svara på hittills av alla jag frågat som tror på den.
    Som sagt-det är väldigt kul -not!-att utöver att ha svårt att bli gravid och drabbas av m.f när man äntligen blir det få höra att det är mitt eget fel eftersom jag tänker för mycket på att bli gravid! Tack så mycket för den piken! Tänk om man skulle säga det till de som drabbats av andra sjukdomar-vilket ramaskri det skulle bli,men hacka på oss infertila är tydligen helt okey!

  • Blue Bear

    Jag plussade för första (Och enda gången) i mitt liv efter 2,5 år försök .. plussade när jag mådde som sämst, kunde inte sova då jag tänke heeeeeeeeeeeeeeeeeeeela tiden på utredning, spermaprov bla bla bla.. Så enl. MIN erfarenhet - Nej!

  • Schwomppi

    Ja-a ,vad skall man säga? Jag håller helt med et alla att det är fel att skuldsätta kvinna för hennes längtan. Vem.. f.. längtar inte som hamnar vänta i flera år för att ens dröm skall gå i uppfyllelse, utan någon garanti att någonsin få sin dröm uppfylld? Då det hela tiden står mera på spel och sannolikheten blir mindre... Är ledsen, men idag är jag tydligen ganska negativ till sinnet.. men kämpar på.

  • mammatillMilo

    Min ivf-läkare sa att om det var sant så skulle ingen bli gravid genom ivf.För det är stressande och psykiskt påfrestande.

  • blev mamma 06

    Min ivf-läkare sa att om det var sant så skulle ingen bli gravid genom ivf.För det är stressande och psykiskt påfrestande.

    Den bästa kommentaren jag någonsin hört om denna debatt!!!

    Nä om fler kunde förstå hur det faktiskt är och få till ett barn via IVF eller andra hjälp insatser - eller hur man nu ska beskriva det- !

  • Loddan

    Jag håller helt med.
    Jag får hela - HELA -  tiden höra att jag inte ska tänka på det! O HUR FAN SKA DET GÅ TILL?

    När man har ägglossnings-värk ska man då INTE tänka på det?
    Man ska pricka in vilka dagar man ska ha sex men du ska INTE tänka på graviditet?
    Du får mens-värk men hade du bara inte TÄNKT på att det var mensvärk hade du formodligen varit gravid då eller?
    Jävla resonemang.

    Så alla de som lyckas bli gravida vill egentligen inte eller? De har ju uppenbarligen inte skänkt det en tanke? De längtar inte och väntar på att mensen inte ska komma?

    Som en väninna sa till mig (som hade lätt att få barn) "Klart jag också längtade och väntade och tänkte på det hela tiden.."

Svar på tråden Är det här sant?