• Linnémamma

Min son har trattbröst!

Vi var på 6-månadskontroll på BVC igår och vi passade då på att fråga om vår sons bröstkorg som liksom har en liten grop där bröstbenet går ihop. Läkaren så att det kallas trattbröst men det är ingen att bry sig om och att vi kunde läsa mer om det på nätet när vi kom hem. Jag tänkte inte ås mkt mer på det förrän jag satte mig framför datorn hemma och började läsa om det. Ingen rolig läsning alls!
    Det räknas som en missbildning och kan påverka hjärt-och lung kapacitet och många mår väldigt dåligt psykiskt för att de inte känner sig bekväma att visa sig med bar överkropp vilket påverkar förhållanden osv. Det finns en smärtsam operation som kan hjälpa...
    Det här låter inte som "inget att bry sig om"!!!
    Jag har sökt BVC för få mer klarhet i detta, men de har ej telefontid förrän imorgon.

Är det ngn som har mer erfarenhet, ska man kräva att få träffa spec. läkare? Hur har ni tacklat detta?

• Svar på tråden Min son har trattbröst!
  • Linnémamma

LitenBlomma: Åh, alldeles ljuvliga barn!
    Jag hade nog inte ens tänkt på att din son hade trattbröst om jag inte visste det innan. Det syns verkligen knappt. Om det är så läkarna menar att det blir så känns det väldigt bra!
    Verkligen jättesnällt av dig att dela med dig!

Skånetös: Jag säger detsamma!

Tänk om 20 år när vi vet hur det blir, då kommer vi säkert skratta åt att vi funderade så mycket på det här.
    Förmodligen kommer våra barn inte spenderat bråkdelen av den tiden på att tänka på detta!

• LitenBlomma
    Linnémamma skrev 2009-02-04 17:21:50 följande:
    LitenBlomma: Åh, alldeles ljuvliga barn!Jag hade nog inte ens tänkt på att din son hade trattbröst om jag inte visste det innan. Det syns verkligen knappt. Om det är så läkarna menar att det blir så känns det väldigt bra!Verkligen jättesnällt av dig att dela med dig!Skånetös: Jag säger detsamma!Tänk om 20 år när vi vet hur det blir, då kommer vi säkert skratta åt att vi funderade så mycket på det här.Förmodligen kommer våra barn inte spenderat bråkdelen av den tiden på att tänka på detta!
    Nej det kanske inte syns så mycket som jag fått för mig... Jag tror att det blir mer markant om han börjar träna om sisådär 10år och får muskler än om han bara lägger på sig lite.

Men du ser att hans sista revben sticker utåt istället för innåt?
    Ludwig -0202, Meja -0803, MA 0809 & BF 0908
  • Linnémamma

Ja, jag kan ana att de går lite utåt precis som på min son.
    Jag läste på ngt forum att en kille i tonåren skrev att ngt som var positivt med hans trattbröst var att han alltid såg ut som att han hade en vältränad mage för revbenen såg ut som muskler.
    Alltid något! :)

• LitenBlomma
    Linnémamma skrev 2009-02-04 21:41:27 följande:
    Ja, jag kan ana att de går lite utåt precis som på min son.Jag läste på ngt forum att en kille i tonåren skrev att ngt som var positivt med hans trattbröst var att han alltid såg ut som att han hade en vältränad mage för revbenen såg ut som muskler.Alltid något! :)
    Det låter bra!
  • Samsmamma

Nämen, här sitter jag och funderar över hur detta trattbröst kan se ut, och så läggs det upp en härlig bild med två glada barn och jag kan knappt bara ana en liten grop på pojken! Jag förstår att ni är oroliga för komplikationer med lungor etc, men för utseendets skull så är det verkligen ingenting att oroa sig över.

Fina barn!

• LitenBlomma
    Samsmamma skrev 2009-02-05 09:16:15 följande:
    Nämen, här sitter jag och funderar över hur detta trattbröst kan se ut, och så läggs det upp en härlig bild med två glada barn och jag kan knappt bara ana en liten grop på pojken! Jag förstår att ni är oroliga för komplikationer med lungor etc, men för utseendets skull så är det verkligen ingenting att oroa sig över.Fina barn!
    Tack, vad glad jag blir! Som mamma blir man orolig när ens barn föds med något annorlunda som kan leda till komplikationer eller mobbning. Alla önskar ju sig friska "normala" barn. Jag hoppas att han börjar lägga på sig lite i tonåren så att man inte ser det så mycket.
  • Samsmamma

Ja jag gick ifrån datorn några minuter för att göra lite te, och då ploppade det upp ett pojkbröst i skallen på mig: Jag har sett detta förut! Förmodligen en klasskompis när man var liten, eller så. Och jag hade inte förstått att det var något "fel", utan trodde helt enkelt att en del bara ser ut så. Typ: "blir grabbar smala nog så blir det en grop".

Sjävklart man blir orolig, framför allt om man inte får information om det! När det finns ett namn på en åkomma och så vet man inte vad det innebär. Men jag kan nästan garantera att någon ser honom på badstranden när han blir äldre så kommer de kanske "se" gropen men inte tänka så mycket på den. Förstår du vad jag menar?

LitenBlomma skrev 2009-02-05 09:22:08 följande:
    Tack, vad glad jag blir! Som mamma blir man orolig när ens barn föds med något annorlunda som kan leda till komplikationer eller mobbning. Alla önskar ju sig friska "normala" barn. Jag hoppas att han börjar lägga på sig lite i tonåren så att man inte ser det så mycket.
  • LitenBlomma
    Samsmamma skrev 2009-02-05 09:33:16 följande:
    Ja jag gick ifrån datorn några minuter för att göra lite te, och då ploppade det upp ett pojkbröst i skallen på mig: Jag har sett detta förut! Förmodligen en klasskompis när man var liten, eller så. Och jag hade inte förstått att det var något "fel", utan trodde helt enkelt att en del bara ser ut så. Typ: "blir grabbar smala nog så blir det en grop".Sjävklart man blir orolig, framför allt om man inte får information om det! När det finns ett namn på en åkomma och så vet man inte vad det innebär. Men jag kan nästan garantera att någon ser honom på badstranden när han blir äldre så kommer de kanske "se" gropen men inte tänka så mycket på den. Förstår du vad jag menar?
    Ja precis! Jag hoppas verkligen det, för hans skull.

Ingen sa något till oss, vi fick själva fråga varför han såg ut så. Alla ser så olika ut fick vi höra först. Sen var det en läkare som bara sa i förbifarten att han hade "ankbröst", tydligen kallade han det så... Ingen information och ingen förklaring, bara att det inte var något farligt.

Linnémamma: Har du någon bild på din pojke så man kan få se? Om du vill alltså!
  • Linnémamma

Jag vet också att jag har sett att killar har haft det och verkligen inte tänkt att det är något konstigt.
    Men när ens eget barn får det så blir man ju genast så mycket mer känslig, speciellt efter allt läskigt som stod på webben.
    Men det har varit skönt att läsa i det här forumet att ingen direkt har lidit av sitt trattbröst.

• Linnémamma

Tog ett kort på min gojting så ni kunde se, men nu kommer jag inte på hur sjutton jag ska få in det :)
    Är inte så haj på det här märker jag.
    Hur gör man mån tro?

Svar på tråden Min son har trattbröst!