• Linnémamma

Min son har trattbröst!

Vi var på 6-månadskontroll på BVC igår och vi passade då på att fråga om vår sons bröstkorg som liksom har en liten grop där bröstbenet går ihop. Läkaren så att det kallas trattbröst men det är ingen att bry sig om och att vi kunde läsa mer om det på nätet när vi kom hem. Jag tänkte inte ås mkt mer på det förrän jag satte mig framför datorn hemma och började läsa om det. Ingen rolig läsning alls!
    Det räknas som en missbildning och kan påverka hjärt-och lung kapacitet och många mår väldigt dåligt psykiskt för att de inte känner sig bekväma att visa sig med bar överkropp vilket påverkar förhållanden osv. Det finns en smärtsam operation som kan hjälpa...
    Det här låter inte som "inget att bry sig om"!!!
    Jag har sökt BVC för få mer klarhet i detta, men de har ej telefontid förrän imorgon.

Är det ngn som har mer erfarenhet, ska man kräva att få träffa spec. läkare? Hur har ni tacklat detta?

• Svar på tråden Min son har trattbröst!
  • Trikarn

Min lillebror har det,är idag 25 år, har inga av problemen som du beskrivit!

• Anke

hej

min man har trattbröst och det är inget som påverkar honom alls.
    Vi har funderingar på om dottern ev kan ha det, och som sagt så behöver det inte alls påverka.
    däremot så tycker jag läkaren var lite opedagogisk, han kunde ha gett någon hänvisning eller remiss så du får prata med någon expert istället. 
    ¨ ¨*:+..+¤+:.:Nora 060810 ♥ Pricken Bf 090430¨:.:+¤+..+:*¨¨ ¨
  • Linnémamma

Ja, man blir ju så skraj när man får läsa om det själv och 1000 frågor hopar sig. Men jag tycker det är otroligt skönt att höra det de finns de som inte lider av det alls!

• Trikarn

min lillebror brukade lägga chips i sin faktiskt ganska så stora " skål"..haha

• lurv

Min äldsta son har också en liten tratt. Han är idag 20 år och har inga problem alls av det.

• Anke

det är ju klart att det kan utvecklas till det, men i det stora hela tror jag inte det är nån fara. Vi ska också ta upp det med vår bvc och be att dom kollar upp det.

Min man har det, hans bror och deras pappa. och ingen av dom har heller haft problem
  • Linnémamma

Nu har jag pratat med BVC o vi ska till läkaren i morgon.
    Känns skönt att få ställa lite frågor och få bättre svar (förhoppningsvis) än vad webben ger.

Jag funderar på de ni har nära er som har detta, är det det att de inte lider av det fysiskt eller har de heller inte känt sig självmedvetna eller obekväma i att visa sig på stranden osv.
    Jag vet att det är ytligt att oroa sig om det "bara" blir en skönhetsskavank, men det är ju en ganska hård och ytlig värld vi lever i. Det gäller ju (som alltid) att tanka sitt bra med bra självkänsla så att de förstår att det inte är utsidan som räknas, men jag tänker på tonåren som är en sådan känslig tid.
    Tack för att ni delar med er!

• Anke
    Linnémamma skrev 2009-01-22 18:10:47 följande:
    Nu har jag pratat med BVC o vi ska till läkaren i morgon. Känns skönt att få ställa lite frågor och få bättre svar (förhoppningsvis) än vad webben ger. Jag funderar på de ni har nära er som har detta, är det det att de inte lider av det fysiskt eller har de heller inte känt sig självmedvetna eller obekväma i att visa sig på stranden osv. Jag vet att det är ytligt att oroa sig om det "bara" blir en skönhetsskavank, men det är ju en ganska hård och ytlig värld vi lever i. Det gäller ju (som alltid) att tanka sitt bra med bra självkänsla så att de förstår att det inte är utsidan som räknas, men jag tänker på tonåren som är en sådan känslig tid. Tack för att ni delar med er!
    jag måste erkänna att jag funderar mycket i dom banorna. jag tror inte min man har brytt sig så mycket faktiskt. jag tänker dock på min dotter, om det är så att hon har trattbröst, så tror jag det kan vara väldigt känsligt för henne. Men jag tror mycket handlar om vilken attityd man själv har. det finns ju egentligen bara två behandlingssätt, och ena så ska man ju mer eller mindre knäcka revbenen och sätta dom på plats, och andra så lägger man in silikonimplantat.
    jag tror man får ta och invänta och se helt enkelt. hur stort det blir och vad för behandling som kan bli aktuell.
    du kan väl gärna berätta vad läkaren säger. misstänker ju som sagt att också dottern har det, och jag har samma funderingar som dig.
  • Linnémamma

Anke - vi var hos läkaren i morse och hon tyckte inte ens det var säkert att det var trattbröst, för bebisars sklett är så mjukt så att det kan se ut så i den här åldern. Men är det trattbröst så är det antagligen ett mildt fall och det kommer inte att ge upphov till några fysiska besvär. Så det var ju oerhört skönt att höra.

Om er dotter har samma (man ser en inbuktning men den är inte supertydlig, samt att revbenen går lite utåtsvängt istället för att svänga in mot bröstbenet) så är det säkerligen inga bekymmer för henne heller.
    Läkaren sa att när det är fall som kommer påverka det fysiska så kan man vara säker på BVC eller BB uppmärksammar detta. Men när det är föräldrarna själva som får påpeka det så är det lindrigt. Fast visst är det så att man ändå tänker hur det kan påverka dom rent utseendemässigt. Hur trist det än är så lever vi ju i en ytlig värld! Men som sagt, men den rätta självkänslan så ska det nog inte påverka våra små skatter alls!

Om ni ska till läkaren med er dotter så hör gärna av dig vad de sa till er.

• Anke
    Linnémamma skrev 2009-01-23 16:40:18 följande:
    Anke - vi var hos läkaren i morse och hon tyckte inte ens det var säkert att det var trattbröst, för bebisars sklett är så mjukt så att det kan se ut så i den här åldern. Men är det trattbröst så är det antagligen ett mildt fall och det kommer inte att ge upphov till några fysiska besvär. Så det var ju oerhört skönt att höra. Om er dotter har samma (man ser en inbuktning men den är inte supertydlig, samt att revbenen går lite utåtsvängt istället för att svänga in mot bröstbenet) så är det säkerligen inga bekymmer för henne heller. Läkaren sa att när det är fall som kommer påverka det fysiska så kan man vara säker på BVC eller BB uppmärksammar detta. Men när det är föräldrarna själva som får påpeka det så är det lindrigt. Fast visst är det så att man ändå tänker hur det kan påverka dom rent utseendemässigt. Hur trist det än är så lever vi ju i en ytlig värld! Men som sagt, men den rätta självkänslan så ska det nog inte påverka våra små skatter alls! Om ni ska till läkaren med er dotter så hör gärna av dig vad de sa till er.
    jo, jag ser en grop, men den är antagligen som du säger väldigt mild och kommer inte ge så mycket besvär. makens revben sticker ut en del förutom gropen, så på honom syns tydligare. ska fråga svärmor när och hur nån läkare konstaterade trattbröst.
    jag kommer nog ta upp det vid nästa kontroll, vet ej när den är, kanske vid 3 år?
Svar på tråden Min son har trattbröst!