• Sandja

Tvestjärtar

Någon som vet mycket om dem?
    Har nämligen hittat en mellan fönstret på persiennerna för någon timma sen vet ej om den är kvar vågar inte kika efter och är rädd att den är här i lägenheten någonstans..
    Livrädd för såna
    Hur får man död på dem?? Och varför är dom här inne?

Hjälp

• Svar på tråden Tvestjärtar
  • Champagne

Tvestjärtar Tillbaka till Gör det själv

Tvestjärtar är mest till besvär under hösten. De och många andra insekter trivs och förökar sig i växtlighet nära huset. De är ljusskygga och söker sig i gryningen till springor i fönsterkarmar och dörrar, mellan kronbladen i blommor eller andra gömställen. I besvärliga fall bör du undvika att ha för mycket växtlighet kring huset.

Du kan göra fällor av hoprullad fuktad wellpapp som du sticker ner i buskage nära huset. Gör detta på kvällen. Dagen efter kan en enda rulle innehålla hundratals tvestjärtar. Djuren dödas med hett vatten eller genom att du bränner upp de insamlade rullarna.

I brist på wellpapp kan du använda en hoprullad fuktad tidning eller en gammal disktrasa. Man kan även fylla blomkrukor med träull eller liknande och ställa dem upp och ner. Tvestjärtarna kryper gärna in i fällorna som kan vittjas varje morgon.

Källa: www.nomor.se/tvestjartar.asp

• Champagne

Gör som jag gjorde när jag var ensam hemma och hittade en spindel i sängen. Gå ut och stäng dörren till sovrummet. Lägg en massa handdukar i dörrspringan. Sov sen på soffan resten av natten

Usch, jag förstår dig, tvestjärtar är inget kul.

• Sandja

mja den var ju i vardagsrumsfönstret då för ca 2 timmar sen vet ju inte vart den är nu så vet ju inte vart jag ska lägga mig.. men jag föredrar nog sovrummet eftersom att det var i vardagsrummet jag hittade den.. usch

Har aldrig tänkt på tvestjärtar förut men nu bara för att jag såg den så kryper det i hela kroppen och sitter och tittar överallt efter dem...

• Mian80

oooooo.. Tvestjärtar är det värsta jag vet... Igår hade jag en på axeln!!!! Trodde att hjärtat skulle stanna på mig. De är så fruktansvärt äckliga...
    Har ändå jobbat i djuraffär och plockat med syrsor och allt, men just tvestjärtar får mig att nästan skaka... ush ush..

• Nyfiken gul

tvestjärtar är inte farliga o kan inte göra dig något!

O tvestjärtar är inga skadeinsekter som äter på ditt hus eller som förökar sig o aldrig flyttar ut igen..

Det börjar bli höst o då kommer en del insekter in, tvestjärtar, skalbaggar, spindlar osv..

Och de kommer INTE in pga smuts som många tror!

Slå ihjäl de du ser...

Man kan inte göra speciellt mycket åt att de kommer in tyvärr... Bara att försöka ha is i magen o kika lite efter dem då o då o se till att de flyittar ut igen eller tar död på dem.

• Sandja

Usch vad hemskt att den kröp på axeln Mian80.. Hur fick du bort den? Slog du ihjäl den sen?

• Mian80

Sandja:
    Jag slog bort den och såg först då att det var en tvestjärt, hjärtat klapprade iväg.. Skrek på min sambo som kom och hade ihjäl den.. Us ush...

Och ja de kan bitas, kanske inte jättehårt med det känns, blev biten en gång när jag satt i soffan och det högg till. såg då att det var en tvestjärt......

• fröken

Vi har nog en tvestjärtsfarm härhemma, tror att det beror på alla rabatter kring huset. Varje dag hittar man ett antal inne och jag har t.o.m. börjat slå ihjäl de små liven, förr har jag bara släppt ut dem (klarar inte av att döda djur hur äckliga de än är). Att de bits visste jag inte, när bits de? När de blir trängda eller bits de bara för nöjes skull?!

Svar på tråden Tvestjärtar